Älvsbyhus?
Någon som har erfarenheter från att köpa hus med Älsvbyhus?
Possitivt?
Negativt?
Någon som har erfarenheter från att köpa hus med Älsvbyhus?
Possitivt?
Negativt?
Haha,finns en riktigt bra säljare där .........
ärligt talat så är det ju relativt billiga hus o rätt så fina "enkla". har inget men skulle absolut kunna tänka mig det.
vi är på gång o kpa ett. puffar tråden lite för ännu har vi ju ingen erfarenhet
Har inget Älsbyhus själv, men vad jag hört har dom väldigt enkel standard på sina hus. Vi har bygge med annan husleverantör & dom säljarna kallade Älvsbyhus för "snikhus".
(Vi har ett mitt emot oss & jag har visserligen bara varit därinne en gång, men jag tycker det verkar helt ok!!)
Farsan har beställt ett och ja det verkar var riktigt snik... Kunde inte få golv värme i tvättrummet ens mot tillval, dom ville helst ha annat kök och det gick bara om dom beställde utan kök och gjorde det nya själv "rabbaten" på huset utan kök skulle bli 16.000 inkl alla vitvaror, skåp, luckor osv säger en del om kvalien på deras kök och vad köket kostar dom. En av deras bekanta med ett likadant hus säger att det är något sämre än ikea kvalitet på köket. Men som sagt var billig ett motsvarande med en "fin" leverantör skulle kosta ca 500.000 till och det tyckte inte farsan att det var värt.
Vi har ett! "Byggde" i somras o tycker nog det e helt ok. Golvvärme i badrummet fixade vi själva + kakel i badrum o kök, laminat i hela huset o öppen spis. Sen har vi åxå valt att göra övervåningen själva, då får man ju det som man vill ha det.
Tycker köksinredningen e helt ok, men funderade nog på att köpa "eget" först. Men med en 1½-åring o andra på väg kändes det som om det var lika bra att ta den man fick från dem o sen satsa lite mer på en köksremont då barnen e lite större.
Vi kommer åxå att fixa såna där kryss i fönsterrutorna själva (inte samma modell som Älvsbyhus säljer) nu i sommar o det tror jag att kommer att ta bort lite av "Älvsbykänslan". Sen tog vi balkongdelen som tillval + taklykta o så har vi byggt terass på framsidan. Man kan nog få bort en hel del av den där basic-stilen om man kan o vill fixa lite själva.
Med Älvsbyhusen så löns det inte att lämna bort köksluckorna, det e bäst att ta dem o sen sälja dem privat vidare. Så gjorde min mans kusin.
Plastmattorna krediterade de däremot rätt ok för så det blev inte så mycket dyrare att lägga in laminat (då har vi inget billigt laminat).
Ja, alla får ju tycka vad de vill, men jag tycker nog att Älvsbyhus fått lite oförtjänt dåligt rykte (främst på grund då av att folk som inte ens varit inne i ett brukar ha vääldigt många förutfattade meningar...) för det finns ju ändå rätt mycket möjligheter att ändra på det som man inte gillar.
Magdalena 80: Så du menar att det är bäst att ta standard kök och sen sälja dom om man själv vill ha annat kök för vi vill ha Myresjökök men vet inte om vi ska välja bort kök och sen köpa o sätta dit själv vet ju inte om det passar in i köket med deras kök. Är det inte svårt att sälja standard luckorna och hur mycket sålde din man kusin för dom?
Är det inte svårt att göra spröjs själv på fönstret vi ska ha färdig spröjs om vi ska ta älvsbyhus för vi funderar mellan Älvsbyhus och smålandsvillan.
De mest negativa med älvsbyhus är grunden dom har, torpagrund. I alla annonser jag läst om denna. Te x www.byggahus.se/bygga/grund_torpargrund.htm
På denna sidan får man sig en tankeställare. Går de att undvika ska man göra det
Smålandsvillan är ju bättre där om man vill ha ett billigt hus, då de gjuter en platta.
Kommer inte ihåg hur mycket de fick för luckorna, det var i alla fall mer än vad de skulle ha fått från Älvsby. De hade inga problem med att bli av med sina, lade dem på annons på tidningen o samma morgon var det nån som kom o hämtade dem. Tydligen skulle de ha de till sommarstugan eller dylikt. De hade tagit de där billigaste som man kan välja.
Vet inte hur det är med måtten, kommer inte ihåg att de skulle ha måttbeställt nåt speciellt, men ni kan ju kolla upp måtten innan ni bestämmer er. Det börjar nämligen vara några år (typ 5) sen de köpte sitt hus.
Hur svårt det e med spröjsen vet jag inte, men min man e rätt händig (utbildad snickare), så det borde gå utan större svårigheter.
Vi tänkte göra såna där så att det blir tre små kryss i rad uppe i övre kanten, förstår du hur jag menar.
Smålandsvillan vet jag tyvärr inget om, vi bor i Finland o de finns inte här.
Torpargrunden ska jag inte heller säga så mycket om, kan inget om sånt, men i här i Finland i alla fall så verkar de flesta tycka att det är bra eftersom luften kan cirkulera under huset. Men säkert e det lika bra med platta.
Ja, fråga på bara om det e nåt annar du undrar över
Celice:
Jag trodde att grunden bestämdes av vad man har valt för tomt?