• mammaEmma

Älvsbyhus?

Någon som har erfarenheter från att köpa hus med Älsvbyhus?
    Possitivt?
    Negativt?

• Svar på tråden Älvsbyhus?
  • Bersson

Var på visning i ett Ä-hus för ett tag sedan, och jag fick väl ingen riktig kvalitetskänsla. Men rätt fint ändå. Har en granne som arbetar för ett annat husföretag och visst, han är väl lite partiskt, men under en diskussion om nybyggda hus sa han att om han skulle bygga nytt skulle han valt i princip vilken leverantör utom Ä-hus, för det är bara snik. Men man får väl vad man betalar för!

• Celice

livrädd med stil: Man kan väl inte ha så många fler storts tomter mer än sluttning och vanlig, och sluttningshus säljer inte Älvsbyhus. Så nej i detta fallet har de inte med vilken sorts tomt man har.

• bonni

Vi ska bygga hus och funderade först på Älsbyhus Torgrim, men med de tillvalen vi ville ha så blev de inte längre så billiga och vi har istället bestämmt oss för ett Eksjöhus kvadraten. Vi hamnar på sama pris som ett Torgrim men får en betydligt bättre standard och planlösning.

• Jenny70

Magdalena: Du som fått byggt ett Älvsbyhus...får man fråga hur mycket det landade på till slut??

Vissa husleverantörer har torpargrund, men det allra flesta betongplatta & det ska (efter vad jag hört) vara betydligt säkrare. Med torpargrund kan där samlas fukt, vilket är i princip omöjligt i en betongplatta. Men den måste å andra sidan va ordentligt torr innan du börjar bygga!

• Lastbilsfarsan

Alla grunder har sina för- och nack-delar..

Visst kan man lägga in golvvärme efteråt men att bryta upp nytt kakel för att lägga i värme och sedan kakla om igen blir onödigt dyrt...
    Farsan ville inte ha stomarna heller, eftersom han fru har problem med leder och rygg så ville dom ha handikapp anpassat kök med höj och sänkbara skåp samt utdragslådor istället för skåp. Det har dom i sitt nuvarande hus man han som ägde det sålde (så dom är tvugna att flytta) det lagom när köket var renoverat (med bidrag pga handikap.)

Måtten är ju standardmått, lika för alla kök. Så det går ju att riva ut och sedan sätta in annat kök om man vill.

• frugus

Vi bygger älvsbyhus just nu. Tyckar det verkar vara en jättebra kvalité på snickarnas arbete och husdelarna som levererats. Upplever väl egentligen att kritiken mot Älvsbyhus oftast kommer från de som inte är så insatta el vet särkilt mycket om hur det ser ut när det byggs ett Älvsbyhus.

Ang grunden kan nog platta vara bäst, men DAGENS torpargrunder (obs inte 60 talets torpargrundar) är ungefär lika säkra. Materialen är annorlunda idag, rasskydden bättre och alla Älvsbyhus levreras med ventilation och digitalt hydro/termometer under grunden. Dvs att fuktnivån hela tiden kan läsas av på ett panel i tvättstugan, och blir den för hög justaras ventliationen. Men jag förstår att många är rädda torpargrundar pga hur de gjordes förr i tiden. Dessutom måste man ner under grunden och kolla två gånger om året för att se hur det ser ut. Gör man inte det kan man missa tecken på börjande fukt.

Vi kaklar själva i badrum, hall och kök, lägger egna trägolv och monterar öppen spis i vårat hus. Mkt jobb men betydligt mindre jobb än att bygga lösvirkes. Nu har det gått två veckor sedan huset levererats och det enda som är kvar är att slutföra "våra" jobb + tapitseringen.

Det jag tycker är mest negativt med Älvsbyhus är leveranstiden - 2 år!! Vi fick vänta 13 mnd och det var redan för lång tid! Och sen valde vi ekluckor som tillval i köket (kostade 24 000) och då är stommarna fortfarande vita. Jag hade trott att även de skulle vara i ek, men nej. Det tycker jag är lite sniket. Men men, man får vänja sig.

En annan bra ting med Älvsbyhus är att månadskostanden för oss blir ca 4500:-
    Det är inte mkt för en alldeles nybyggd villa! Och höjs räntan klara vi det utan problem!

• magdalena 80

Ang grunden så e det nog alltid samma grund som man bygger Älvsbyhus på, MEN, kommer ihåg att beroende på var man bygger så kan man vara tvungen att spira (?) under grunden. Om man t.ex. bygger på nåt ställe där marken rör sig o kan sjunka mycket. Om man hamnar att göra det så blir det dyrare. Vi har berg under så för oss var det aldrig nåt vi behövde fundera över.

Jenny70; kan inte säga exakt vad vårt hus hamnade på allt som allt, men nog blev det ju betydligt mer än vad själv huset kostar om man tar det i grundutförande o inte räknar med alla omkostnader.
    Vi har ju t.ex. tagit taklykta, balkongdel, centraldammsugare o spegeldörrar som tillval. Sen har vi tagit bort en vägg, flyttat två klädskåp o lagt in en arbetsbänk i grovköket. Dessutom har vi själva köpt o satt in öppen spis, laminat i hela huset, köpt tvättmaskin o diskmaskin, kakel i kök o badrum, inrett hela ovanvånigen själva (i det kommer ju kostnader för isoleringsmaterial, väggskivor, tapeter, golv, ett badrum helt inrett med bubbelbad o kakel osv osv) o terass.
    Vad har vi mera gjort...? Nåja, säkert e det nåt mer vi fixat men jag kommer inte på det nu. Ja, vi har ju garaget (för två bilar) en bra bit på väg åxå + att vi har fyllt massor på tomten. O så alla anslutningar ska vi inte glömma. För att göra det hela ännu bättre så måste vi ha eget avloppssysten eftersom vi bor på oplanerat område så det kostade ju åxå...
    Men, då har vi den fördelen att min man kan rätt mycket själv så vi har inte behövt betala nån för jobbet. Dessutom jobbar hans bror på ett byggvaruhus så vi har ju fått köpa billigare av honom än vad egentligen skulle ha kostat.

Men jag skulle nog gissa på att om man köper ett 1½-plans Älvsbyhus o vill ha det lite extra, så nog ska man räkna med kanske hälten till av det som står på "prislappen".
    Nu menar jag alltså själva huset från grunden uppåt med anslutningar o utan garage (o de tillval som vi gjort). Skulle gissa på att själva huset har kostat oss nåt åt det hållet. Jättesvårt att uppskatta då man lånat pengar o sen betalt vartefter det som måste betalas, vare sig det gäller själva huset då, garaget eller tomten.
    Ett enplans hus måste ju bli en hel del "närmare sanningen i pris" tycker jag eftersom det ju inte finns nån ovanvåning som ska inredas.
    Sen e det ju väldigt olika då vad själva förarbetet kommer att kosta. Måste man hugga, fylla, fixa väg eller så så blir det ju mycket pengar fort.
    Så, jag skulle nog rekommendera att man inte stirrar sig blind på priset på huset, för det e nog bara början om man nu inte vill ha ett riktigt basic hus med våttapet i badrum o kök, plastmattor, billigaste skåpdörrarna på klädskåpen o i köket osv...
    Men, om man e intresserad så räknar ju försäljaren ut åt dej precis hur mycket allt kommer att kosta med de tillval man vill ha (som de säljer, en del måste man ju göra själv om man vill ha) så det e ju inte så att de säger att det kommer att kosta en summa o sen då räkningen kommer så e det jättemycket dyrare.

Oj vad långt det här blev nu...

• Tokmia

Min brorsa & hans sambo flyttade in i sitt Älvsbyhus, Höner i september & de hade inte alls nå läng väntetid för de beställde huset i januari.

Jag tyckte att huset såg billigt ut när det kom i fyra kuber men sen när de har inrett så ser det inte alls billigt ut. De har oxå lagt in laminat i hela huset & har en täljstenskamin. Super snyggt är det med kaminen.

Dom trivs kanon bra i sitt nya hus. Lillasyster är väldigt avvis. Nu när vi har börjat kika på hus känns det ju inte alls nå kul med "gamla" hus när de har ett sprillans. Men De bor i uppsala & där "tjänar" man ju på att bygga nytt. Tyvärr så gör man inte det här i Fagersta.

Hoppas ni alla som funderar på husbyggen får det fina hus som ni vill ha!!! Vet hur mycket brorsan & sambon tänkte & funderade innan de bestämde sig.

Lycka till!!

• viktualia

Vi funderar ev på ett Höner, är det fler som gör det eller redan har byggt ett?

• isblomma

Vi har beställt ett Mimer med förhöjt väggliv och dubbelgarage... Har även gjort lite extra tillval och kommer att fixa en del själv.

• Tineling

Vi vill också bygga en Höner (spegelvänd) men det som fattas är tomten och vi står nu i tomtkö så vi hoppas på tur snart så vi kan bygga!

• magdalena 80

Tänkte bara kommentera det där med leveranstiden på Älvsbyhusen. Anledningen till att väntetiden varierar så mycket från ort till ort är att alla försäljare får en viss mängd hus de får sälja (leverera) på ett år. Här hos oss var det ett års väntetid (Bor i Vasatrakten, Finland), men ner mot Helsingfors o så e det visst ännu längre köer.
    Visst e det tråkigt då man måste vänta så länge men de hinner väl inte med mer. Här i Finland har de nyss öppnat en egen fabrik så nu ska det väl bli lite mera fart på

Svar på tråden Älvsbyhus?