• Anonym (flyttaren)

Vilken del av Södermalm är bäst?

Hej!

Kollar på lite olika lägenheter på Södermalm och just nu är det fem vi är intresserade av, men vilket område är egentligen bäst enligt er som bor där/har erfarenhet av stället. Sofia, Katarina, Högalid, Maria?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken del av Södermalm är bäst?
  • Anonym (flyttaren)
    Anonym (boende) skrev 2015-01-29 12:48:57 följande:
    Högalid är enligt mig Stockholms finaste område och det är enda platsen jag kan tänka mig att bo på i Stockholm.
    Närheten till natur, utsikt, känslan av höjd och att det är lugnt är slående Stockholms andra stadsdelar om du frågar mig.
    Tack för svaret!
  • Anonym (flyttaren)
    Anonym (söder) skrev 2015-01-29 12:53:20 följande:
    Jag har bott på söder i hela mitt lov. Mest i Högalid men även i de andra områdena. Jag gillar också Högalid mest. Nära till Tanto, fina utkiksplatser, bad både på Långholmen och Årstaviken, fina promenadstråk utan trafik. Samtidigt finns gallerian, fik, restauranger, kommunikationer, lekparker, nära till Liljeholmen/Trekanten, idrottsplatser m.m.
    Spännande att så många säger Högalid, det hade jag inte väntat mig. Fått helt andra svar när jag frågat bland mina vänner, men det beror kanske lite på ålder och så?
  • Anonym (boende)
    Anonym (flyttaren) skrev 2015-01-29 13:20:16 följande:
    Spännande att så många säger Högalid, det hade jag inte väntat mig. Fått helt andra svar när jag frågat bland mina vänner, men det beror kanske lite på ålder och så?
    Vad säger de oftast? av ren nyfikenhet alltså! :)
    Jag är själv 32.
  • Anonym (flyttaren)
    Anonym (boende) skrev 2015-01-29 13:24:45 följande:
    Vad säger de oftast? av ren nyfikenhet alltså! :)
    Jag är själv 32.
    Tja att Högalid är lite dött och att Katarina är bäst, mest uteställen och intressantast folk och så. De är lite yngre.
  • fluu
    Anonym (flyttaren) skrev 2015-01-29 13:17:17 följande:
    Liknande uppfattning har jag också. Jag tycker dessutom väldigt mycket om tanto och monteliusvägen. Det skulle vara trevligt att bo nära. Det kanske är mindre tredigt, undrar om det är därför ingen vill svara katarina här i tråden?
    Pinnar? XD
    Monteliusvägen är väldigt vacker! Kan inte svara på om folk inte vill svara trendigt. Pinnar är Restaurang pinnar. Det är tur för mitt midjemått att jag inte bor där permanent ;)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (flyttaren)
    fluu skrev 2015-01-29 13:35:19 följande:
    Monteliusvägen är väldigt vacker! Kan inte svara på om folk inte vill svara trendigt. Pinnar är Restaurang pinnar. Det är tur för mitt midjemått att jag inte bor där permanent ;)
    Aha känner inte till den, men får väl prova XD
  • Anonym (söder)

Jag är 28. Har haft Högalid sov favorit i alla åldrar. Det är kanske ytterligare en anledning till att jag gillar Högalid mest, det finns nåt för de flesta. Många ställen att leka på när jag var barn, många ställen att hänga på i tonåren, mysiga pubar när jag började gå ut och nu är jag småbarnsförälder och är tillbaka i lekparkerna och de mer otrafikerade delarna som Tanto och Långholmen där barnet kan springa fritt.

• fluu
    Själv är jag 22 år.
  • Anonym (flyttaren)
    Anonym (söder) skrev 2015-01-29 13:39:17 följande:
    Jag är 28. Har haft Högalid sov favorit i alla åldrar. Det är kanske ytterligare en anledning till att jag gillar Högalid mest, det finns nåt för de flesta. Många ställen att leka på när jag var barn, många ställen att hänga på i tonåren, mysiga pubar när jag började gå ut och nu är jag småbarnsförälder och är tillbaka i lekparkerna och de mer otrafikerade delarna som Tanto och Långholmen där barnet kan springa fritt.
    Låter fint!

Vill gärna höra era åsikter om de andra stadsdelarna också. Vi kollar på lite olika lägenheter.
  • fluu
    Anonym (flyttaren) skrev 2015-01-29 13:38:51 följande:
    Aha känner inte till den, men får väl prova XD
    Gör det!
    Anonym (flyttaren) skrev 2015-01-29 13:41:15 följande:
    Låter fint!

Vill gärna höra era åsikter om de andra stadsdelarna också. Vi kollar på lite olika lägenheter.
    Många delar av Katarina är vackert, det mesta är samlat på ett ställe. Men det känns också väldigt trång på något vis.
    Sofia(eller mitt i smeten snarare) gillar jag inte riktigt. Även fast det är mitt i allt så känns det långt till allt. Allt= större naturområden(lantisen i mig talar ). Ganska tråkig bebyggelse på sina håll.
    Om Maria tycker jag väl egentligen samma som om Högalid, men det känns lite mer storstad. Mycket vacker bebyggelse dock.

• Anonym (söder)
    Anonym (flyttaren) skrev 2015-01-29 13:41:15 följande:

Låter fint!

Jag bor i Maria nu och flyttade hit precis innan nyår. Ur perspektivet småbarnsfamilj är området väldigt bra med många skolor och förskolor. Det är också nära till Tanto även om det inte är vid vattnet som Högalid. Det finns parker att leka i och inte så mycket stor vägar. Där de stora vägarna är, typ Ringvägen, finns det ställen så man kan gå på promenadväg under. Däremot gillar jag inte området lika mycket som Högalid om jag enbart tänker utifrån mig själv. Det är iofs inte långt åt nåt håll från Maria om man vill till andra delar av Söder så det gör inte så mycket. Vi fick äntligen, efter 1,5 år, ett byte till en dubbelt så stor lägenhet som dessutom råkade ligga bredvid sonens förskola så det hade inte kunnat bli bättre! Innan bodde vi i Högalid.

Katarina och Sofia är de områden jag bott och varit på minst på Söder. Som förälder tycker jag inte att de är lika bra som Maria och Högalid för parkerna är färre och mindre (eller så har jag inte hittat dem så tipsa gärna!) och närheten till en så stor park som Tanto finns inte. Då är det området runt Sofiakyrkan (tror jag det är, brukar blanda ihop dem). Däremot är det väldigt mysigt där med restauranger, pubar, fik och affärer. Jag tycker det finns många gamla fina hus där omkring och att sitta i solen mot en husvägg på Nytorget och äta glass på våren/sommaren är ju hur mysigt som helst!

Men som sagt, även om jag gillar de flesta områdena på Söder så är Högalid min favorit. Jag går gärna runt i alla områden på Söder men det är i Högalid jag allra helst vill bo. Fast Maria är jag ju väldigt nöjd med att bo i nu såklart! :)
  • Anonym (flyttaren)

Tack för era tankar!

• Mrs Green

Jag har bott i Katarina halva mitt liv ungefär, men nu har jag flyttat någon kilometer söderut (på andra sidan Skanstullsbron alltså). Om jag skulle flytta tillbaka till Söder nu skulle jag nog föredra Katarina/Sofia vid Ringvägen eller söder om den. Men det är väl för att jag är äldre nu (45 år) och uppskattar lugnet mer än krypavstånd från krogen, samtidigt som jag vill ha nära till affärer och tunnelbana.

• Anonym (Katarina)

Då får jag väl göra min röst hörd och säga Katarina! :)

Om man gillar bra restauranger, shopping, snyggt klädda (ibland nästan utklädda) människor och relativt bilfritt/lugnt läge - då köper man med fördel lägenhet runt Nytorget. Har bott här i 5 år.

Har även bott i Högalid i 2 år och det är jättefint och mysigt med Långholmen och nära till vatten. Tror också att det kommit fler bra restauranger där nu. Och min favvo-take away "Ho's" är grym. Kinesisk mat som du aldrig smakat den.

Så det beror på vad man gillar, men Katarina/Nytorget passar mig bäst. Funkar bra med barn också. I Högalid är det för mycket trafik.

• Anonym (Katarina)
    Anonym (Katarina) skrev 2015-01-29 23:02:01 följande:

Då får jag väl göra min röst hörd och säga Katarina! :)

Om man gillar bra restauranger, shopping, snyggt klädda (ibland nästan utklädda) människor och relativt bilfritt/lugnt läge - då köper man med fördel lägenhet runt Nytorget. Har bott här i 5 år.

Har även bott i Högalid i 2 år och det är jättefint och mysigt med Långholmen och nära till vatten. Tror också att det kommit fler bra restauranger där nu. Och min favvo-take away "Ho's" är grym. Kinesisk mat som du aldrig smakat den.

Så det beror på vad man gillar, men Katarina/Nytorget passar mig bäst. Funkar bra med barn också. I Högalid är det för mycket trafik.

Kan tillägga att jag är 36 och har barn :)
Svar på tråden Vilken del av Södermalm är bäst?