Anonym (flyttaren) skrev 2015-01-29 13:41:15 följande:
Låter fint!
Vill gärna höra era åsikter om de andra stadsdelarna också. Vi kollar på lite olika lägenheter.
Jag bor i Maria nu och flyttade hit precis innan nyår. Ur perspektivet småbarnsfamilj är området väldigt bra med många skolor och förskolor. Det är också nära till Tanto även om det inte är vid vattnet som Högalid. Det finns parker att leka i och inte så mycket stor vägar. Där de stora vägarna är, typ Ringvägen, finns det ställen så man kan gå på promenadväg under. Däremot gillar jag inte området lika mycket som Högalid om jag enbart tänker utifrån mig själv. Det är iofs inte långt åt nåt håll från Maria om man vill till andra delar av Söder så det gör inte så mycket. Vi fick äntligen, efter 1,5 år, ett byte till en dubbelt så stor lägenhet som dessutom råkade ligga bredvid sonens förskola så det hade inte kunnat bli bättre! Innan bodde vi i Högalid.
Katarina och Sofia är de områden jag bott och varit på minst på Söder. Som förälder tycker jag inte att de är lika bra som Maria och Högalid för parkerna är färre och mindre (eller så har jag inte hittat dem så tipsa gärna!) och närheten till en så stor park som Tanto finns inte. Då är det området runt Sofiakyrkan (tror jag det är, brukar blanda ihop dem). Däremot är det väldigt mysigt där med restauranger, pubar, fik och affärer. Jag tycker det finns många gamla fina hus där omkring och att sitta i solen mot en husvägg på Nytorget och äta glass på våren/sommaren är ju hur mysigt som helst!
Men som sagt, även om jag gillar de flesta områdena på Söder så är Högalid min favorit. Jag går gärna runt i alla områden på Söder men det är i Högalid jag allra helst vill bo. Fast Maria är jag ju väldigt nöjd med att bo i nu såklart! :)