• Anonym (Rädd)

Rädd för magsjuka

Redan imorse ömma magen. På plats på jobbet fick jag höra att en medarbetare insjuknat i magsjuka under natten. Ville fly fältet men stannade.

Började efter ca en timme frysa, svettas, må illa och få ont i magen. Och nu vid lunch gav jag upp då jag inte alls mådde bra.

Träffade den sjuka medarbetaren två timmar igår mellan kl 9-11. Delade toalett. De andra två jag arbetar med träffade den som insjuknat ca 6-8 timmar igår och de mådde bra.

Vet inte om jag mår fysiskt dåligt pga psyket nu och rädslan eller om jag är på väg att insjukna.

Detta är riktigt jobbigt

• Svar på tråden Rädd för magsjuka
  • Anonym (Rädd)

Hämta mitt barn på förskolan strax. Rädd att bli akut dålig. Känner mig väldigt uppblåst i magen. Den bubblar och låter mer och mer. Det riktigt känns hur den rör sig. Vet inte om den kanske påverkas av att jag åt frukost kl 7 och sedan inget förrän kl 13 (två mackor, en apelsin och vatten). Dessutom rejält förkyld.

Ändå så rädd nu. Vill inte lämna huset och närheten till toan i fall att. Mitt liv är så begränsat.

• Anonym (E)
    Anonym (Rädd) skrev 2015-02-05 13:10:32 följande:
    Jag är rädd för att kräkas.

Har åkt på influensa och nu börjar magen trilskas och detta är skitjobbigt.
    Kräkas rent allmänt eller kräkas så att människor ska höra? 

Läs på om ämnet. 
  • Anonym (Rädd)

Vad då läsa på om ämnet?

• Anonym (lite hjälp...)

Har själv emetofobi sedan barnsben och testat många behandlingar, KBT, hypnos, samtalsterapi, EMDR och gud vet vad... Men det som hjälpt bäst är en bok faktiskt som jag har läst och studerat under 6 veckor tillsammans med en terapeut. Boken heter Cure your emetophobia and thrive. Googla på det! Har hjälpt många!! 

• Anonym (Rädd)
    Anonym (lite hjälp...) skrev 2015-02-05 15:06:46 följande:

Har själv emetofobi sedan barnsben och testat många behandlingar, KBT, hypnos, samtalsterapi, EMDR och gud vet vad... Men det som hjälpt bäst är en bok faktiskt som jag har läst och studerat under 6 veckor tillsammans med en terapeut. Boken heter Cure your emetophobia and thrive. Googla på det! Har hjälpt många!! 

Tack för tipset!
  • Anonym (E)
    Anonym (Rädd) skrev 2015-02-05 14:59:30 följande:

Vad då läsa på om ämnet?

För mig har det fungerat att bli mer medveten om att spy och spyor rent generellt.
    Även att det hjälper att läsa blogginlägg som ex Laila Bagge skrev ett hemskt inlägg om hennes magsjuka en gång. Att andra faktiskt också får det och överlever det.
  • Anonym (Rädd)

Så var det dags igen. Mår inte bra och oron över att det kan vara magsjuka på g tar över :( Hatar detta!!

• Grävling 75

Vad är det med magsjuka du är så rädd för? Om man blir sjuk så går det ju över fort. Och det är ju faktiskt ganska sällan man får magsjuka. Måste vara jobbigt att vara så rädd hela tiden... Har du sökt hjälp?

• Anonym (Rädd)
    Grävling 75 skrev 2015-02-17 20:34:24 följande:

Vad är det med magsjuka du är så rädd för? Om man blir sjuk så går det ju över fort. Och det är ju faktiskt ganska sällan man får magsjuka. Måste vara jobbigt att vara så rädd hela tiden... Har du sökt hjälp?

Sökt hjälp och testat mycket men fobin kvarstår och ja, det är ett helvete att leva med denna rädsla
  • Anonym (förstår..)

Har också kräkfobi.. kan inte sova utan att ta postafen för jag tror jag ska kräkas utan det. Ibland gör jag det också. Men så länge jag äter postafen går det ok! Lite lugnande är det ju också. Har du provat det TS? Novalucol äter jag också varje dag, det känns lugnande för magen. Hur bra det är vet jag inte, vet bara att jag inte klarar mig utan det.

• Anonym (Rädd)

Förra lördagen träffade vi en familj vars dotter insjuknade med magsjuka på måndagen, sedan insjuknade deras andra dotter på tisdagen. En vecka senare, idag, insjuknade deras tredje dotter.

I lördags träffade vi folk som umgåtts med dem och i efterhand (idag) fick jag veta att de också varit dåliga. De var dåliga dagarna innan vi träffade dem.

Mår sjukt dåligt nu pga ångesten. Har dessutom ont i magen och detbörjade igår så jag kan inte skylla på ångesten och oron. Men jag var på toa tre vändor igår mot mitt vanliga en, men var normal hård i magen. Idag var jag betydligt sämre.

Magsjuka på g?

• Anonym (Rädd)

Alltså detta är riktigt jobbigt nu. Ledsen att jag skriver och tjatar. Men jag mår riktigt dåligt och är verkligen rädd.

Vakna och mådde riktigt illa. Dessutom bubblade magen mer än den brukar. Och bubblandet blev värre och värre. Tills sist gav jag upp sovandet och satte mig på toa.

Får ur mig lite gaser men bubblandet minskar inte och det bubblar inte egentligen det skvalar. Det låter som vatten rinner i ett avlopp. Och jag svettas och fryser samtidigt. Mår så illa och ångesten o rädslan gör ju inte saken lättare.

Känns som det bara kan vara magsjuka. Och det känns som jag just nu är en tidsinställd bomb som snart exploderar.

Denna rädsla

• niobit
    Anonym (Rädd) skrev 2015-05-04 23:50:48 följande:

Alltså detta är riktigt jobbigt nu. Ledsen att jag skriver och tjatar. Men jag mår riktigt dåligt och är verkligen rädd.

Vakna och mådde riktigt illa. Dessutom bubblade magen mer än den brukar. Och bubblandet blev värre och värre. Tills sist gav jag upp sovandet och satte mig på toa.

Får ur mig lite gaser men bubblandet minskar inte och det bubblar inte egentligen det skvalar. Det låter som vatten rinner i ett avlopp. Och jag svettas och fryser samtidigt. Mår så illa och ångesten o rädslan gör ju inte saken lättare.

Känns som det bara kan vara magsjuka. Och det känns som jag just nu är en tidsinställd bomb som snart exploderar.

Denna rädsla smile4.gif

Har samma fobi. Lider med dig! Hoppas du hittar något som lindrar dun ångest <3
  • Anonym (Rädd)

Fattar inte. Har hamnat i en svacka där jag inte alls mår bra.

Åt spaghetti och köttfärssås. Utan lök. Ändå sitter jag nu fem timmar senare med en mage som bubblar så mycket att det gör ont och gaserna som kommer ut luktar minst sagt död. Fattar inte!!

Och jag analyserar dagen. Vårdcentralen? Dagis? Ica? Var blev jag smittad??

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Rädd) skrev 2015-05-06 21:38:08 följande:

Fattar inte. Har hamnat i en svacka där jag inte alls mår bra.

Åt spaghetti och köttfärssås. Utan lök. Ändå sitter jag nu fem timmar senare med en mage som bubblar så mycket att det gör ont och gaserna som kommer ut luktar minst sagt död. Fattar inte!!

Och jag analyserar dagen. Vårdcentralen? Dagis? Ica? Var blev jag smittad??

Magen är helt tyst ett par minuter. Så låter den jättemycket. Inget litet bubbel utan det låter som flera liter vätska far fram genom tarmen. Så blir det tyst igen ett par minuter. Och så låter det igen sådär jättehögt och mycket.

Någon som kan lugna mig? Kan magen låta EXTREMT utan att man är på väg att bli dålig??
  • Anonym (Rädd)

Så jobbigt med ständig rädsla. Åt grädde vilket jag sällan gör och 5-6 timmar efteråt bubblar magen, fisarna luktar illa och jag är så rädd att det inte är grädden utan magsjuka.

• Anonym (Rädd)

Så var det dags igen. Sitter på toa och magen låter. Inget litet bubbel utan det låter bokstavligt som det rinner något i tarmen. Alltså inget kluckande utan det skvalpar. Fått fisa två små fisar bara. Inget bajs än.

Åt gräddfil tidigare. Ca 0,5-1 dl. Kan det vara det? Kan man få bara gaser om man är laktoskänsliga?

Svar på tråden Rädd för magsjuka