Förlossningsböcker
Föda utan rädsla av Susanna Heli var jättebra tyckte jag. Använde mig mycket av den mentala biten (andningen fick jag inte till, men det gjorde inte så mycket).
Föda utan rädsla av Susanna Heli var jättebra tyckte jag. Använde mig mycket av den mentala biten (andningen fick jag inte till, men det gjorde inte så mycket).
End del förlossningar är lätta, andra svåra. Vissa förlossningar är svåra. Fruktansvärda. Andra är lätta. Det är bättre att vara klar över att det är så från början och förbereda sig på hur man hanterar ett sådant trauma, om det nu skulle hända.
Det går inte att LÄSA eller ANDAS eller TÄNKA sig till en lätt förlossning.
Susanna Helis bok är nog bland det mest kvinnofientliga man kan läsa. Jag skulle gärna vilja ta ett snack med henne öga mot öga, för hon far med så mycket osanning och ljuger om ren och skär fakta att det är bedrövligt. Det minsta man kan begära är en ursäkt och pengarna tillbaka.
Boken? Den eldade jag faktiskt upp så fort jag kom hem från BB.
Nej, det är verkligen inte min egen tolkning! Frånsett att jag tycker att Heli är en tokstolla. Det är vetenskapligt evidens bakom det jag skrivit.
Heli däremot menar att tar man EDA skall man vara väldigt medveten om att det kan påverka barnet väldigt negativt. Hela boken bygger ju på att tänka bort smärtan.
Vidare följer i artikeln att om man drabbas av en sfinkterruptur så är det såååå ovanligt att få bestående men. Det är ren lögn, de flesta studier visar att de flesta får bestående inkonytinensproblem som aldrig går att bota. Enligt en långtidsstudie hade 57 % av kvinnor som fått en obstetrisk sfinkterruptur symtom av anal inkontinens (läckage av gas, vätska och/eller avföring) 10 år efter förlossningen (Nordenstam 2009). Sanningen är ju för övrigt att 50% av alla kvinnor får en bestående skada. Att något röstläge och positiva tankar skulle göra något åt det är i bästa fall placebo.