• Mellanmjölkens land

Stannar föräldrarna kvar på 4årskalas?

Brukar föräldrarna stanna kvar på 4årskalas eller lämnas barnen bara av?

Det är ett tag kvar men vi har börjat fundera lite på hur vi ska lägga upp det och då påverkar det ju om föräldrarna är kvar och ska äta/fika även de.

• Svar på tråden Stannar föräldrarna kvar på 4årskalas?
  • MallaL

En del föräldrar kommer att vilja stanna kvar, de som har barn som inte tycker om att bli avlämnade på ställen de inte känner till. Andra barn har inga problem med det, så det är lite olika. Det kan bli lite tokigt om hälften av föräldrarna känner att de bör stanna kvar för sina barns skull, resten lämnar sina barn och upptäcker först när de hämtar sina barn att vissa föräldrar stannat kvar och fått fika. Är barnen bara 4 år bör man nog erbjuda alla föräldrar att stanna om de vill.

• mammalovis

Min dotter var på sitt första kompiskalas som 2,5-åring. Då kände jag att hon var så liten plus att hon använde blöja och inte ville bli bytt av någon annan att jag självklart stannade. Jag frågade barnets mamma om det var okej redan när vi osade. Då var det kompisar som var ett halvår äldre som gick själva.

Nu som 4-åring blev hon bjuden på ett 6-årskalas där båda syskon firades samtidigt med ca 18 barn från 2 avdelningar. En del jämngamla kompisar hade föräldrar som stannade, när barnet var blygt.
    Min dotter sa på morgonen att hon ju inte kände mamman och ville att jag skulle följa med. När vi precis kom innan för dörren tyckte hon detsamma, men sedan såg hon kompisarna från avdelningen och då var det okej att jag gick för både henne och värdinnan. Många föräldrar till de yngsta barnen stannade. Sedan är det ju alltid kul att se hur andra bor/har inrett för barnen.

Med detta vill jag ha sagt att allt beror på barnets personlighet och hur väl de känner er föräldrar från t ex hämtningar/lämningar. Du kan ju klargöra redan i inbjudan att det är okej både att stanna och gå som förälder.

• Mellanmjölkens land

Barnen känner varandra och leker varje dag på förskolan, däremot har de inte varit här mycket.

Förra året gällde inbjudan "NN + förälder" så då stannade ju alla föräldrarna kvar.

• Natulcien

Jag har en 4-åring och jag hade velat stanna kvar (och jag hoppas att det är tydligt i inbjudan hur värden önskar att man gör).

Och jag skulle definitivt bjuda in föräldrarna att stanna om vi skulle ha 4-årskalas.

• krompa

När vi hade 4-års-kalas stannade alla föräldrar utom 1, det barnet hade redan hälsat på hos oss innan. 

• Alexi

Ja vi har utgått från att föräldrar är med på fyraårskalas och på båda barnens kalas i den åldern har alla föräldrar utom en varit kvar. Jag tycker faktiskt det är konstigt att lämna en 3,5-4 år gammalt barn på ett kalas där barnet aldrig varit och inte känner föräldrarna.

Vi var också alltid med på kalasen borta i den åldern.

• Alexi

Alltså om mitt barn inte är bekväm med att bli lämnad, då stannar jag ju, oavsett vad alla andra föräldrar gör.

• Mellanmjölkens land
    Alexi skrev 2015-02-02 20:50:18 följande:

Alltså om mitt barn inte är bekväm med att bli lämnad, då stannar jag ju, oavsett vad alla andra föräldrar gör.

Självklart, men det kan ju vara bra att veta ungefär hur många gäster det blir och om man ska fixa ett typ "vuxenbord".

Kan man skriva nått i stil med "Meddela gärna eventuella allergier och om någon förälder följer med" eller ska vi göra som förra året och låta inbjudan gälla barn+förälder?

Brukar man förresten ha födelsedagsbarnets småsyskon hemma under kalaset? Syskonet kommer vara nästan 1,5 
Svar på tråden Stannar föräldrarna kvar på 4årskalas?