Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Hur mycket kostar det att ha barn?

Barnbidraget täcker ungefär kostnaden för blöjor har vi räknat ut . Det är förstås en ren generell siffra eftersom antalet blöjor varierar kraftigt , en del barn byter inte blöja mer en 2-3 ggr om dagen , andra gör av med 15 blöjor på en dag...    Beror på vilken typ av bajsbarn man får helt enkelt. 

sen får man tänka på vilken sorts blöja man köper, idag är det ingen större skillnad på billiga och dyra blöjor.  Tar man dom billigare alternativen och sen kör kuponger man får i brevlådan och köper enligt erbjudanden som finns i butik så har man mycket "gratis" i den vägen. 

Kläder tycker jag inte man köper så himla mycket egentligen, köp på er redan nu med fulla inkomster det ni behöver i klädväg och prylväg och sen när barnet finns så kompletterar ni bara och handlar rea , köper begagnat, önskar i julklapp osv.   

Första året när man är mammaledig kostar inte så himla mycket , det är sen när det ska skolas in på dagis och ni återgår till jobben som dom större utgifterna kommer när det blir dubbla klädinköp och dagisavgifter. 

Visst kan det komma en del extra utgifter om man får ett barn som kanske behöver medicinering i någon form men det kan man ju inte räkna ut i förväg. 

• Fjäril kär

Vad du har råd med beror ju på hur du prioriterar dina kostnader. 4000 kr på mat känns ju väl mycket. Ta några hundralappar av de så har du råd med fika och lunch på stan.

Fundera helt enkelt på vilka kostnader du vill prioritera och vilka du kan leva utan.

• Fjäril kär

Rekommenderar Tradera och Blocket för begagnade kläder och prylar. Även Facebook och deras "köp-sälj-bortskänkes -tigga-sidor"

Jag köpte till yngsta barnet en klädlåda från Tradera. Kostade mig typ bara frakten. En hel bananlåda med kläder. Nästan allting nytt, något enstaka begagnat.

Svar på tråden Hur mycket kostar det att ha barn?