Fjäril kär skrev 2015-02-03 07:09:15 följande:
Barnbidraget täcker ungefär kostnaden för blöjor har vi räknat ut . Det är förstås en ren generell siffra eftersom antalet blöjor varierar kraftigt , en del barn byter inte blöja mer en 2-3 ggr om dagen , andra gör av med 15 blöjor på en dag... Beror på vilken typ av bajsbarn man får helt enkelt.
sen får man tänka på vilken sorts blöja man köper, idag är det ingen större skillnad på billiga och dyra blöjor. Tar man dom billigare alternativen och sen kör kuponger man får i brevlådan och köper enligt erbjudanden som finns i butik så har man mycket "gratis" i den vägen.
Kläder tycker jag inte man köper så himla mycket egentligen, köp på er redan nu med fulla inkomster det ni behöver i klädväg och prylväg och sen när barnet finns så kompletterar ni bara och handlar rea , köper begagnat, önskar i julklapp osv.
Första året när man är mammaledig kostar inte så himla mycket , det är sen när det ska skolas in på dagis och ni återgår till jobben som dom större utgifterna kommer när det blir dubbla klädinköp och dagisavgifter.
Visst kan det komma en del extra utgifter om man får ett barn som kanske behöver medicinering i någon form men det kan man ju inte räkna ut i förväg.
Jag har räknat med ungefär 1000 i månaden till blöjor, så typ barnbidraget alltså. Förstår att det kanske är lite i överkant men hellre att jag räknar med för mycket än för lite.
Jag är också rädd för att inte kunna ha råd med något när jag går hemma, jag
vill ju kunna ta en fika ibland, gå på bio osv.
Hur blev det för er? Jag kommer få ut ca 9000 i mammapeng i månaden, sen kommer det sjunka lite, till ca 7500. Min kille söker jobb för fullt men jobbar endast extra just nu och får ut mellan ca 7000-10 000. Om han inte lyckas få något fast jobb så får han väl ta något sommarjobb, men ovissheten är väldigt jobbig.
tulip79 skrev 2015-02-03 07:22:31 följande:
För oss kostade inte första året så mycket. Vagga lånade vi, spjälsängen fick vi grannarnas urvuxna, babyskydd köpte vi av en kompis, begagnade kläder o filtar fick vi i mängder av grannarna, vagn köpte vi begagnad av en kollega, badbalja fick vi av en kompis. Leksaker har vi fått av kompisar. Kan lägga till att vi var sist i kompisskaran att få barn o grannarna tycker det är smidigare att ge oss allt urvuxet än att göra sig av med det på annat sätt (deras pojk är 2 år äldre än vår). Det som kostade (för oss) var blöjor o försäkring.
Jo man kan ju alltid fixa saker väldigt billigt men eftersom det är vårt första barn vill jag gärna köpa en hel del saker:). Sen så har vi ju alltså råd med alltså sånt nu innan, det blir inga problem, det är sen när inkomsten halveras och vardagen ska gå runt som jag är orolig för.