Hur mycket kostar det att ha barn?
Vi tjänar annars 27 respektive 26 000 i månaden innan skatt. Vi har valt att ta bara tre föräldradagar per vecka under första året för att spara dagar.
Vi köpte stort hus och ny bil när vi blev gravida, så det är en merkostnad som alla inte behöver skaffa sig.
Min man har ca 20 000 efter skatt. Jag har ca 5500-6000 från fsk plus 10% av min lön från arbetsgivaren (enl vårt kollektivavtal) 2000 SEK. Han: 20 000. Jag: ca 7 500 Tillsammans: 27 500 SEK
Det är 13 000 mindre än vi normalt har. Ändå funkar det.
Boende/försäkringar/el etc: 10 000
Ica/Coop: 3 500
CSN/mobil/tv: 2000
Därtill ger vi oss 2500 kronor var i fickpengar och lägger ca 2500-4500 per månad på gemensamma utgifter kring barnet och huset. Ev överskott sparar vi.
Barnet kostade i förberedelser. Vi köpte allt begagnat, målade om, sökte länge på blocket etc. Vi kanske la 3000 (spjälsäng, skötbord etc) + 2500 (vagn+babyskydd) på allt praktiskt inför hennes ankomst. Därtill gravidförsäkring (700) och barnförsäkring (några hundra i månaden). För vår framtids skull skaffade vi även efterlevandeförsäkringar när hon kom (några hundra).
Det går att spara massor med pengar på att köpa begagnat.
Nu kostar hon 200 kronor i blöjor per månad. Apoteket kostar nån hundring i månaden. Hon ammar så mat kostar inte än.
Kläder har vi lagt 500-1000 SEK på totalt. Vi fick massor och köpte resten på loppis.
Första året behöver alltså inte vara så dyrt! Men vi har en bra buffert. Kanske hade jag varit mer orolig om vi haft mindre marginaler.
Däremot är det svårt att vara föräldraledig utan lite pengar att röra sig med. Jag använder bilen mer, fikar mer, fler luncher på stan, småköp till huset som jag annars inte skulle ha tid att engagera mig i. Utan dessa fickpengar vore föräldraledigheten sjukt tråkig!