Inlägg från: Emmask |Visa alla inlägg
  • Emmask

Hur mycket kostar det att ha barn?

Vi tjänar annars 27 respektive 26 000 i månaden innan skatt. Vi har valt att ta bara tre föräldradagar per vecka under första året för att spara dagar.

Vi köpte stort hus och ny bil när vi blev gravida, så det är en merkostnad som alla inte behöver skaffa sig.

Min man har ca 20 000 efter skatt. Jag har ca 5500-6000 från fsk plus 10% av min lön från arbetsgivaren (enl vårt kollektivavtal) 2000 SEK. Han: 20 000. Jag: ca 7 500 Tillsammans: 27 500 SEK

Det är 13 000 mindre än vi normalt har. Ändå funkar det.

Boende/försäkringar/el etc: 10 000

Ica/Coop: 3 500

CSN/mobil/tv: 2000

Därtill ger vi oss 2500 kronor var i fickpengar och lägger ca 2500-4500 per månad på gemensamma utgifter kring barnet och huset. Ev överskott sparar vi.

Barnet kostade i förberedelser. Vi köpte allt begagnat, målade om, sökte länge på blocket etc. Vi kanske la 3000 (spjälsäng, skötbord etc) + 2500 (vagn+babyskydd) på allt praktiskt inför hennes ankomst. Därtill gravidförsäkring (700) och barnförsäkring (några hundra i månaden). För vår framtids skull skaffade vi även efterlevandeförsäkringar när hon kom (några hundra).

Det går att spara massor med pengar på att köpa begagnat.

Nu kostar hon 200 kronor i blöjor per månad. Apoteket kostar nån hundring i månaden. Hon ammar så mat kostar inte än.

Kläder har vi lagt 500-1000 SEK på totalt. Vi fick massor och köpte resten på loppis.

Första året behöver alltså inte vara så dyrt! Men vi har en bra buffert. Kanske hade jag varit mer orolig om vi haft mindre marginaler.

Däremot är det svårt att vara föräldraledig utan lite pengar att röra sig med. Jag använder bilen mer, fikar mer, fler luncher på stan, småköp till huset som jag annars inte skulle ha tid att engagera mig i. Utan dessa fickpengar vore föräldraledigheten sjukt tråkig!

• Emmask

Precis, allt handlar om ekonomi och hur man prioriterar. Vi som handlat begagnat (mina siffror i parentes):

Vagn + skötväska: 10 000 (2000+100)

Babyskydd: 2000 (ingick i vagnen, köpt begagnat av svåger)

Spjälsäng m tillbehör: 3000 (300+200)

Skötbord: 3000 (onödigt dyrt...) (250, målat om)

Voksipåse: 2000 (bor i norrbotten = kallt) (bor också kallt, köpt två overaller och en åkpåse för 250 totalt)

Babysitter: 2000 (lånat)

Kläder: 1000-1500 (stl 50, enstaka 56)

Övrigt: ingen aning... Några tusen.

Blir lite avundsjuk på er som fått allt nytt men är ändå nöjd med våra fynd. Allt är fräscht och fint.

Våra bästa (otippade!) köp: Begagnad självgungande babygunga (250 SEK) som räddat mig riktigt jobbiga dagar då hon inte accepterat att vara stilla. Babyskydd att klicka i vagnen. Babygym från Ikea (lånat). Fantastiskt mycket bättre och utmanande än de med böjda bågar som jag typ aldrig sett nån faktiskt använda. Vår leker med sitt hur länge som helst.

Mest onödig pryl: Ergobaby-sele. Knappt använt än, men kanske i framtiden?

• Emmask
    Jw83 skrev 2015-02-03 14:12:24 följande:

Jag gick nyligen på föräldraledighet, föder när som helst.

Det dyraste är ju inkomstbortfallet men det är ju inte bara under föräldraledigheten. Man får ju räkna med att förlora mycket 10 år framåt också i form av vab m.m. Dessutom blir det tyvärr svårare som kvinna att få jobb/byta karriär när man har små barn :(

Vi prioriterar på ett sätt som kräver sitt av vår ekonomi. Vi vill ( och måste) spara dagar till studiedagar och lov. Vi vill även slippa ta in bebisen på förskolan för tidigt och när barnet väl börjar på förskolan så ska det inte bli hela dagar. Pappan och jag vill vara hemma en hel del samtidigt med barnet och övrig föräldraledighet delar vi självklart på.

Det gäller att räkna rätt på dagar och tänka några år framåt. Just att planera realistiskt ekonomiskt flera år framåt kan vara svårt. Jag har sett trådar där mammor blir helt förfärade över att dagarna plötsligt är slut. Där sitter dom och har tagit ut full föräldrapenning och bara tagit förgivet att dagarna skulle räcka för mamman att vara hemma ett år själv. Även trådar som "Min föräldrapenning är slut men bebis är inte mogen för dagis ännu, vad gör jag? " Eller trådar där man gjort uträkning på sin föräldrapenning men missat att räkna med skatten. Det finns även många trådar "Dagis har studiedag och jag kan inte ta ledigt" där man missat att spara dagar. Många missar dessutom att räkna på inkomstbortfallet som blir när pappan tar sin del av ledigheten.

Vi bor stort och dyrt på gård med en massa hästar och dyra hobbys. Men till bebisen har vi köpt grejer för ca 15000kr än så länge och fått mycket saker i present redan. Vi har bara köpt de mest nödvändiga för de första månaderna. Vi har sparat en större summa till föräldraledigheten men just barnsaker för första tiden har inte kostat speciellt mycket :)

Vi har god ekonomi men allt inkomstbortfall som vi har framför oss i några år skrämmer mig ändå ganska mycket.

Ni verkar vana vid att leva sparsamt och då är det säkert lättare än om man är van vid två höga löner.

Men det ordnar sig nog :) skulle ni inte få ihop ekonomin så finns det ju ekonomiskt stöd att söka. Det är sällan eller nästan aldrig som barnfamiljer behöver förlora hem eller gå utan mat. Att ha det knapert en tid klarar de flesta av.

Varför skrämmer det dig?
  • Emmask

Tradera är billigt om man vill köpa klädpaket. Här i stan hålls stora barnloppisar ibland. Där kostar plaggen 10-20 kronor och man kan köpa bara de man gillar. Där har jag köpt 20 plagg för ett par hundra.

Svar på tråden Hur mycket kostar det att ha barn?