Inlägg från: ebe91 |Visa alla inlägg
  • ebe91

Hur mycket kostar det att ha barn?

Jag tror att man kan komma undan rätt billigt, visar ju de tidigare kommentarerna :) men jag förstår dig TS som vill köpa nytt till första barnet, är själv beräknad med första om drygt 3 veckor :)

I vanliga fall har vi ut ca 45 000-50 000, men under första årer har vi räknat med att ha ut ca 30 000, så våran månadsinkomst sjunker ju rätt ordentligt... Men vi har köpt allt man behöver nu första tiden:

Vagn + skötväska: 10 000

Babyskydd: 2000

Spjälsäng m tillbehör: 3000

Skötbord: 3000 (onödigt dyrt...)

Voksipåse: 2000 (bor i norrbotten = kallt)

Babysitter: 2000

Kläder: 1000-1500 (stl 50, enstaka 56)

Övrigt: ingen aning... Några tusen.

Tror allt som allt kostat säkert 30 000, men då har vi valt att lägga så mkt pengar på allt. Jag är inte så mkt för begagnat, men man får väl helt enkelt anpassa sig efter sin ekonomi. Sen har vi räknat med ca 3000kr/månad för bebis första halvåret, som då ska täcka kläder/blöjor etc, och lite dyrare andra halvåret (mat tillkommer, lite varmare kläder till vintern o sen behöver bebis mer leksaker andra halvåret).

• ebe91

Jag kan själv tycka att vi (jag, hehe) köpt onödigt dyra grejer o bebis är inte ens här ännu... Blev lite köp-galen när jag började köpa grejer. Men jag har inget intresse som kostar, tycker inte om att resa eller andra saker som kostar pengar så har blivit lite av min fritidssyssla att förbereda inför bebis ankomst.

Men som någon skrev här ovanför, är egentligen inte prylar etc som är dyrast, utan den förlorade inkomsten.

• ebe91
    Yilla skrev 2015-02-03 12:49:44 följande:
    Tänkte bara inflika om att det kan vara bra att ha fler större kläder, fick barn för tre veckor sedan och kunde inte ens använda stl 50, och 56 börjar bli för litet nu. Kan vara bra så ni slipper springa och handla kläder det första ni gör :)
    Jo, jag vet men blev somsagt lite köp-galen när jag började handla, mitt i allt insåg jag hur mkt jag köpt i stl 50... ;) sen vet vi inte vilket kön bebis har så jag har önskat mig kläder i stl 56 o uppåt i mer könsbestämda färger som present av min o sambons familj när de kommer på besök (vi ger alltid klädesplagg till varandra när vi besöker bebis efter hemkomst från BB). O min sista ursäkt är att vi inte har egen tvättmaskin o vill inte spendera alla nätter i tvättstugan ;);)
Svar på tråden Hur mycket kostar det att ha barn?