• Forumvärd

Drogtest: Är det rätt av arbetsgivaren att kräva drogtest?

SVT har varit på tapeten den senaste veckan. Anledningen har varit att de krävt att anställda ska genomgå
    drogtester.
    I ett av fallen har det blivit aktuellt efter det att en tittare ringt in och påstått att en av programledarna sett påverkad ut.
    Arbetsgivaren krävde då att hen drogtestade sig och dessa visade inga spår av droger. Det upplevdes dock som en kränkning för programledaren.

Hur resonerar du?
    Ska drogtester vara okej eller är det en kränkning av den anställda?
    Finns det tillfällen då det är bra att drogtesta?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Drogtest: Är det rätt av arbetsgivaren att kräva drogtest?
  • Anonym (:))
    MsFry skrev 2015-02-03 22:59:33 följande:
    Man behöver inte vara drogromantiker för att motsätta sig tanken på att drogtestas av sin arbetsgivare.

Jag, till exempel, har inte mycket till övers för användandet av olagliga substanser och jag anser att man är bra jävla korkad om mm väljer den vägen. Just därför anser jag att en arbetsgivare som drogtestar sina anställda, utan egentlig anledning annat än för att kontrollera dem, kränker sina anställda genom den misstänkliggöring det innebär.

Jag skulle aldrig drömma om att använda det man letar efter i testerna och valde därför att säga upp mig från det företag jag jobbade hos när de införde drogtester, så oerhört förolämpande att de inte litar på sin personal!

Så länge det inte handlar om jobb där ett ev droganvändande skulle utsätta andra människor för fara (typ piloter, tågförare etc) så finns det ingen anledning att testa sin personal.
    Fast om du tänker ur en arbetsgivares perspektiv så kan ett narkotikamissbruk skada företaget och arbetet även om det inte är fara för någons liv... Jag är helt för och förstår inte det kränkande med att lämna ett urinprov.
  • Förtryckt
    Tow2Mater skrev 2015-02-03 20:51:25 följande:
    Men vad är det du inte forstår? Många foretag gor bakgrundskontroller, och där ingår ofta kreditupplysning. Du går med på en san bakgrundskontroll, inkl kreditupplysning, om du vill gå vidare i anställningsprocessen eller ha jobbet. Det är inte olagligt alls, formodligen signerar man sitt godkännande innan det gors. Inget konstigt alls. Forhoppningsvis vet du var du soker jobb, så det borde inte komma som nån overaskning i brevlådan att det gjorts.

Alltså jag tror jag kreverar.

FINNS DET NÅGON HÄR I TRÅDEN som sagt OK till att en framtida arbetsgivare ska ta kreditupplysning på en? Trots att man inte har affärer ihop?

Inte undra på att unga människor blir illa behandlade av företag numera när ingen tycks veta vad som faktiskt GÄLLER:

• Förtryckt
    Anonym (Absolut) skrev 2015-02-03 22:32:07 följande:
    Fast nu är det ju inte så att du får sällskap och att nån stirrar när du kissar.

Dom tejpar för så du inte kan spola i toaletten och inte i kranen om det finns handfat inne på toaletten.
    Fräscht, så man får inte ens tvätta händerna. Och det här tycker folk är HEEELT OKEJ år 2015?

Jag skulle kunna lämna blodprov med stick i fingret om det krävdes av mig. Som administrativ projektledare krävs det inte. Det vet alla att jag inte knarkar och knappt dricker något alls.
  • Förtryckt
    Anonym (:)) skrev 2015-02-03 21:57:23 följande:

Jag tycker att en arbetsgivare har rätt att göra sticktester eller vid misstanke testa en specifik person (vilket lite snyggt kan skötas genom att säga att det är ett stickprov). Men den anställde har givetvis rätt att motsägs sig detta med alla konsekvenser det innebär. Förstår helt ärligt inte varför det är en sån big deal... Har blivit drogtestad själv och utför dagligen drogtester på jobbet.

Stirrade någon på ditt könsorgan medan du kissade?
    Förtryckt skrev 2015-02-03 23:36:11 följande:
    Stirrade någon på ditt könsorgan medan du kissade?
    Ja, genom ett en ruta. Jag såg inte personen men personen såg mig. Mycket mindre jobbigt än att gå till gyn tex...
    Anonym (:)) skrev 2015-02-03 23:40:36 följande:
    Ja, genom ett en ruta. Jag såg inte personen men personen såg mig. Mycket mindre jobbigt än att gå till gyn tex...
    Så går det även till när jag tar UPn på jobbet. Jag står bakom en glasruta i ett annat rum och ser men personen som kissar ser inte mig. Så man gör det givetvis så värdigt som det bara går.
  • Anonym (Bleu)

Självfallet bör arbetsgivare ha rätt att begära slumpvalda drogtest. Det är bara knarkare och deras omfamnare som inte håller med.

• omjaghinner
    Anonym (:)) skrev 2015-02-03 22:29:36 följande:
    Mja att parkera olagligt är inte riktigt samma sak som att bruka droger. Men vi har ju lapplisor i samhället så varför inte sticktester för droger. Tycker det är en bra idé! Jag vill inte ha en anställd som har substanser i kroppen som påverkar psyket varesig alkohol eller någon olaglig substans. Sen har jag hört det romantiska tugget om droger och alla positiva argument till leda. Om brukare var lika kreativa att på andra plan som att komma på ursäkter för att bruka så skulle de komma långt. Men jag spyr på drogpropaganda.
    Därför lapplisor ser var en bil är parkerad. Ett drogprov är en kränkning på både den personliga integritet och ens kroppsliga integritet, 

Är det inte viktigare att ha bra anställda? Varför priorterar du inte prestation före urin? 
    Anonym (Absolut) skrev 2015-02-03 22:32:07 följande:
    Fast nu är det ju inte så att du får sällskap och att nån stirrar när du kissar.

Dom tejpar för så du inte kan spola i toaletten och inte i kranen om det finns handfat inne på toaletten.
    Jo, det är precis så det går till. Någon vilt främande ställer sig max 1m ifrån dig och glor på. 
    Anonym (:)) skrev 2015-02-03 23:09:46 följande:
    Fast om du tänker ur en arbetsgivares perspektiv så kan ett narkotikamissbruk skada företaget och arbetet även om det inte är fara för någons liv... Jag är helt för och förstår inte det kränkande med att lämna ett urinprov.
    Nej, dåligt arbete skadar företaget, inte droger. Är det på grund av narkotika eller inte är det något den anställda måste ta ansvar för. 

Menar du att stanken av droger gör så att du inte kan jobba på kontoret eller? 
    Anonym (:)) skrev 2015-02-03 23:43:14 följande:
    Så går det även till när jag tar UPn på jobbet. Jag står bakom en glasruta i ett annat rum och ser men personen som kissar ser inte mig. Så man gör det givetvis så värdigt som det bara går.
    Det är ju ännu värre. Då har man ingen aning om hur den andra beter sig bakom spegeln. 
    EnAnonumius skrev 2015-02-03 22:59:17 följande:

På vissa jobb är det ett måste med drogtester.
    Sedan får folk säga va de vill.

Min man jobbar på ett jobb där det kan vara ödesdigert för säkerheten av sig själv och andra om personen är drogpåverkad och/eller alkoholpåverkad.

Konstigt att det går i andra länder och har alltid gått innan man började med narkotikaprover. 

• omjaghinner
    Anonym (Bleu) skrev 2015-02-04 00:00:07 följande:

Självfallet bör arbetsgivare ha rätt att begära slumpvalda drogtest. Det är bara knarkare och deras omfamnare som inte håller med.

Eller människor med integritet, stolthet och som värdesätter mänskliga rättigheter. 

I svenskens ögon: knarkare
  • Anonym (Bleu)
    omjaghinner skrev 2015-02-04 00:03:03 följande:
    Eller människor med integritet, stolthet och som värdesätter mänskliga rättigheter.  I svenskens ögon: knarkare

Knarkare och integritet. Jojo. Inbilla dig vad du vill din lilla hippie men i gemene persons ögon är knarkare inget annat än ohyra. Vissa människor förtjänar inga rättigheter.
Svar på tråden Drogtest: Är det rätt av arbetsgivaren att kräva drogtest?