• Forumvärd

    Drogtest: Är det rätt av arbetsgivaren att kräva drogtest?

    SVT har varit på tapeten den senaste veckan. Anledningen har varit att de krävt att anställda ska genomgå
    drogtester.
    I ett av fallen har det blivit aktuellt efter det att en tittare ringt in och påstått att en av programledarna sett påverkad ut.
    Arbetsgivaren krävde då att hen drogtestade sig och dessa visade inga spår av droger. Det upplevdes dock som en kränkning för programledaren.

    Hur resonerar du?
    Ska drogtester vara okej eller är det en kränkning av den anställda?
    Finns det tillfällen då det är bra att drogtesta?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Drogtest: Är det rätt av arbetsgivaren att kräva drogtest?
  • Anonym (:))

    Jag tycker att en arbetsgivare har rätt att göra sticktester eller vid misstanke testa en specifik person (vilket lite snyggt kan skötas genom att säga att det är ett stickprov). Men den anställde har givetvis rätt att motsägs sig detta med alla konsekvenser det innebär. Förstår helt ärligt inte varför det är en sån big deal... Har blivit drogtestad själv och utför dagligen drogtester på jobbet.

  • omjaghinner
    FutureWillTell skrev 2015-02-03 21:18:29 följande:

    [quote=74794813][quote-nick]omjaghinner skrev 2015-02-03 20:07:27 följande:[/quote-nick]Nej jag har inget läkarintyg som jag bär runt på. Men nu säger du att det är tillräckligt att bara säga att man inte får köra den dagen samtidigt som du vill ha drogprov? Bestäm dig.

    Ja om man har medicinsk eller sjukdomlig grund (som styrks av läkare) så anser jag att det räcker med att arbetsgivaren säger att man inte får köra den dagen.

    Saknar man den grunden så anser jag att arbetsgivaren ska ta drogtest vid misstänksamhet.

    Läs inläggen du citerar innan du besvarar dem så slipper jag upprepa mig.


    Varför ska det göras någon skillnad om personen i fråga har en diagnos eller inte? Varför kan du inte bara säga samma sak till en som inte har den diagnosen? Varför fungerar inte samma metod där?
    Alana skrev 2015-02-03 21:26:20 följande:
    Amen herregud, vad vet du om det?? Jag nämnde inte ens inom vilken bransch det är i... DU har fel. Åker man dit i denna branschen så åker du dit så det visslar om det.

    Nej. Så är det inte i Sverige. Man får inte ge någon sparken på grund av missbruk i Sverige av samma anledning som du får inte ge någon sparken för att x har fått cancer. 
    KiaL skrev 2015-02-03 21:37:35 följande:

    Jag tycker självklart att det ska vara okej för arbetsgivaren att göra ett drogtest på sina medarbetare så länge det är något som alla får reda på vid anställning så det inte bara dyker upp helt apropå.
    Precis som jag tycker att det borde finnas alkolås i alla fordon. 

    Det ska också vara okej att begära drogtest av sin personal om man misstänker att någon använder droger. Men inte bara för att någon antar eller tror att det är så.

    Känner man sig kränkt av detta anser jag att man antingen har något att dölja eller är extremt känslig. I så fall skulle man ju känna sig kränkt som nykterist tex. varje gång man blev stoppad av polisen för en blåskontroll.
    Samma med att man är tvungen att visa upp ett utdrag ur straffregistret när man söker vissa jobb.

    Det är ju i förebyggande syfte, inte för att straffa någon.


    Extremt känslig? Sök på google så ska du se att det inte är enstaka som tar illa vid sig över att någon främmande ska stirra på ens organ när man ska kissa. För många är det rent traumatiskt och framförallt helt onödigt. 

    Kan alla här som är för drogprover svara på följande fråga:
    Varför inte bara ge konsekvenser för arbetet utfört istället för ämnen i urinet? 

    Är man hög så arbetar man förmodligen inte särskilt bra, alltså finns anledning till konsekvenser från arbetsgivarens sida. 

    Varför ska det göras skillnad på om en anställd jobbar dåligt för att x är lat eller hög? Dåligt arbete som dåligt arbete. 
  • Anonym (:))
    omjaghinner skrev 2015-02-03 22:06:07 följande:
    Varför ska det göras någon skillnad om personen i fråga har en diagnos eller inte? Varför kan du inte bara säga samma sak till en som inte har den diagnosen? Varför fungerar inte samma metod där?
    Alana skrev 2015-02-03 21:26:20 följande:Amen herregud, vad vet du om det?? Jag nämnde inte ens inom vilken bransch det är i... DU har fel. Åker man dit i denna branschen så åker du dit så det visslar om det.

    Nej. Så är det inte i Sverige. Man får inte ge någon sparken på grund av missbruk i Sverige av samma anledning som du får inte ge någon sparken för att x har fått cancer. Extremt känslig? Sök på google så ska du se att det inte är enstaka som tar illa vid sig över att någon främmande ska stirra på ens organ när man ska kissa. För många är det rent traumatiskt och framförallt helt onödigt. 

    Kan alla här som är för drogprover svara på följande fråga:
    Varför inte bara ge konsekvenser för arbetet utfört istället för ämnen i urinet? 

    Är man hög så arbetar man förmodligen inte särskilt bra, alltså finns anledning till konsekvenser från arbetsgivarens sida. 

    Varför ska det göras skillnad på om en anställd jobbar dåligt för att x är lat eller hög? Dåligt arbete som dåligt arbete. 
    För att ämen i urinen är olagligt?
  • Anonym (:))
    Anonym (:)) skrev 2015-02-03 22:11:46 följande:
    För att ämen i urinen är olagligt?
    Det är ett bevis på att personen tar olagliga substanser.
  • omjaghinner
    Anonym (:)) skrev 2015-02-03 22:11:46 följande:
    För att ämen i urinen är olagligt?
    Nej.

    Men om det vore det, varför gör det någon skillnad? Ska man skicka speciallapplisor också som följer efter alla anställda och sparka de som parkerar olagligt?
  • Anonym (:))
    omjaghinner skrev 2015-02-03 22:22:46 följande:
    Nej.

    Men om det vore det, varför gör det någon skillnad? Ska man skicka speciallapplisor också som följer efter alla anställda och sparka de som parkerar olagligt?
    Mja att parkera olagligt är inte riktigt samma sak som att bruka droger. Men vi har ju lapplisor i samhället så varför inte sticktester för droger. Tycker det är en bra idé! Jag vill inte ha en anställd som har substanser i kroppen som påverkar psyket varesig alkohol eller någon olaglig substans. Sen har jag hört det romantiska tugget om droger och alla positiva argument till leda. Om brukare var lika kreativa att på andra plan som att komma på ursäkter för att bruka så skulle de komma långt. Men jag spyr på drogpropaganda.
  • Anonym (Absolut)
    omjaghinner skrev 2015-02-03 22:06:07 följande:
    Varför ska det göras någon skillnad om personen i fråga har en diagnos eller inte? Varför kan du inte bara säga samma sak till en som inte har den diagnosen? Varför fungerar inte samma metod där?
    Alana skrev 2015-02-03 21:26:20 följande:Amen herregud, vad vet du om det?? Jag nämnde inte ens inom vilken bransch det är i... DU har fel. Åker man dit i denna branschen så åker du dit så det visslar om det.

    Nej. Så är det inte i Sverige. Man får inte ge någon sparken på grund av missbruk i Sverige av samma anledning som du får inte ge någon sparken för att x har fått cancer. Extremt känslig? Sök på google så ska du se att det inte är enstaka som tar illa vid sig över att någon främmande ska stirra på ens organ när man ska kissa. För många är det rent traumatiskt och framförallt helt onödigt. 

    Kan alla här som är för drogprover svara på följande fråga:
    Varför inte bara ge konsekvenser för arbetet utfört istället för ämnen i urinet? 

    Är man hög så arbetar man förmodligen inte särskilt bra, alltså finns anledning till konsekvenser från arbetsgivarens sida. 

    Varför ska det göras skillnad på om en anställd jobbar dåligt för att x är lat eller hög? Dåligt arbete som dåligt arbete. 
    Fast nu är det ju inte så att du får sällskap och att nån stirrar när du kissar.

    Dom tejpar för så du inte kan spola i toaletten och inte i kranen om det finns handfat inne på toaletten.
  • MsFry
    Alana skrev 2015-02-03 21:26:20 följande:

    Amen herregud, vad vet du om det?? Jag nämnde inte ens inom vilken bransch det är i... DU har fel. Åker man dit i denna branschen så åker du dit så det visslar om det.


    Förutsatt att du arbetar i Sverige så bryter din arbetsgivare mot lagen i sådana fall.
  • EnAnonumius

    På vissa jobb är det ett måste med drogtester.
    Sedan får folk säga va de vill.

    Min man jobbar på ett jobb där det kan vara ödesdigert för säkerheten av sig själv och andra om personen är drogpåverkad och/eller alkoholpåverkad.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • MsFry
    Anonym (:)) skrev 2015-02-03 22:29:36 följande:

    Mja att parkera olagligt är inte riktigt samma sak som att bruka droger. Men vi har ju lapplisor i samhället så varför inte sticktester för droger. Tycker det är en bra idé! Jag vill inte ha en anställd som har substanser i kroppen som påverkar psyket varesig alkohol eller någon olaglig substans. Sen har jag hört det romantiska tugget om droger och alla positiva argument till leda. Om brukare var lika kreativa att på andra plan som att komma på ursäkter för att bruka så skulle de komma långt. Men jag spyr på drogpropaganda.


    Man behöver inte vara drogromantiker för att motsätta sig tanken på att drogtestas av sin arbetsgivare.

    Jag, till exempel, har inte mycket till övers för användandet av olagliga substanser och jag anser att man är bra jävla korkad om mm väljer den vägen. Just därför anser jag att en arbetsgivare som drogtestar sina anställda, utan egentlig anledning annat än för att kontrollera dem, kränker sina anställda genom den misstänkliggöring det innebär.

    Jag skulle aldrig drömma om att använda det man letar efter i testerna och valde därför att säga upp mig från det företag jag jobbade hos när de införde drogtester, så oerhört förolämpande att de inte litar på sin personal!

    Så länge det inte handlar om jobb där ett ev droganvändande skulle utsätta andra människor för fara (typ piloter, tågförare etc) så finns det ingen anledning att testa sin personal.
Svar på tråden Drogtest: Är det rätt av arbetsgivaren att kräva drogtest?