• Lilaa

vab 11 åring?

Jag tycker det är så svårt i denna ålder. Jag får dåligt samvete att lämna min dotter ensam en hel dag när hon är sjuk men vabbar man så får man typ onda ögat på sig och folk runt omkring tycker hon är så stor och ska klara sig.

Min dotter är väldigt självständig och  har bara hon lite förkylning eller är lite småkrasslig så får hon vara hemma själv och hon klarar det även om hon har tråkigt men nu är hon rätt så sjuk och jag vill helst inte lämna henne så jag har vabbat igår och idag och jag kanske gör det imorgon med men man vet ju hur andra tänker.

Hur gör ni när era 11 åringar är sjuka? Får ni kommentarer när ni vabbar?

Vill tillägga att jag vabbar väldigt sällan för henne, detta är första gången på hela hela hösten.

• Svar på tråden vab 11 åring?
  • Anonym (Arbetsgivare)

Klart du ska vara hemma hos din dotter om hon mår dåligt. Sedan är där självfallet skillnad på att ha ont i ett finger eller ha hög feber! Jag hade blivit mer arg på någon av mina anställda om de inte varit hemma om deras barn varit sjuka! De är barn tills de fyller 18!! (Och tom ett par år till!)

• MeNoLike

Beror väl på vad det är för sjuka

Man får väl vaba till de fyller 12?!!

Skit samma vafan andra säger. Huvudsaken är väl att du tar ett beslut som är bra för dig och barnet

• Mrs Green

Vid t.ex hög feber eller magsjuka tänker jag vabba så länge jag får (alltså till 12 år). Sen håller jag med dig om att ifall det bara är en lätt förkylning så kan de ju vara hemma själva åtminstone halva dagen tidigare.

• cosinus

Med min 10-åring (som snart fyller 11) så gör vi så att hon ofta är hemma några timmar själv.

Brukar släpa på morgonen så dagissyskonet får sovmorgon och kanske lämna på dagis vid 10, sen hämtar pappan extra tidigt och är hemma 14:30. Då blir det ungefär 5 timmar ensam och det tycker den äldsta är ok.

Har hon varit sjuk en vecka kan hon vilja ha sällskap men hon vet att är vi väl hemma så får även dagissyskon en hemmadag och då tycker hon oftast inte det är värt det utan är föredrar lugnet.

Skulle hon vara riktigt sjuk får vi ju vara hemma heldagar men än har det inte behövts på hela 3an och halva 4an.

• Maddi

De beror på vad dom är för sjuk. Förkylning så kan dom vara hemma själv, men magsjuka så är det en självklarhet att stanna hemma

• Majsan70

Får man vabba så varför inte?

Nu jobbar juag natt och vabbar enbart om dottern är försämrad i sin kroniska sjukdom eller vid olycksfall o liknande, men jag hade inte haft dåligt samvete alls av att vara hemma med henne om hon blev sjuk som i förkylning o liknande. Då är de inte alltid så stora.
    Eftersom vi har VB och särskilda omständigheter för vår dotter så kommer vi att få stanna hemma med henne även efter 12 års ålder. 

Svar på tråden vab 11 åring?