Inlägg från: Menstruella |Visa alla inlägg
  • Menstruella

Gravid i Linköping?

Hej! Jag är 23 år och gravid med första barnet, är nu i vecka 12 och beräknas föda i augusti. Skulle gärna komma i kontakt med andra gravida i Linköpingsområdet för att följas åt genom graviditeten och kanske även efter förlossningen :) 

• Svar på tråden Gravid i Linköping?
  • Menstruella

Hej! Tack, och detsamma :) Då har du inte långt kvar alltså, spännande!
    Hur mår du i graviditeten då? Jag har mått så himla illa och känt mig som en zombie, men det släppte för någon vecka sen så nu bara njuter jag av att må bra!

• Menstruella
    Prettyr3dd skrev 2015-02-06 23:13:59 följande:
    Tack!

Nej nu är det skönt nog inte långt kvar, haft en sjukt jobbig graviditet med illamående nästan 5 fulla månader och bara 1 vecka efter det släppt så fick jag åka in akut första gången och hade visst njurbäckeninflammation. Fick antibiotika och skulle lämna en odling sa bm 10 dagar efter avslutad kur, fick ett datum för att gå till vc för att uppdaga vc var semesterstängt över jul och nyår. Försökte nå min bm som inte svarade så halvvägs in i januari så fick jag åka in akut igen. Njurbäckeninflammationen hade inte försvunnit. Blev ordinerad antibiotika resten av grav. Eftersom detta var på en annan ort skulle jag väl hemma kontakta bm för att meddela henne och få antibiotika via läkaren de har och då eftertraktat till fl i Västervik där jag var. Ringde bm igen men hon svarade inte så ringde en annan. Fick då veta att eftersom jag hade symptom kvar trots antibiotika skulle jag lämna ny odling för att få ett recept. Ännu inte fått tag på bm 2 veckor senare så går ännu obehandlad för det då hon inte kontaktade tillbaka som hon skulle. Nu flyttade vi igår in i lägenheten i Åtvid så ska på måndag på deras telefontid ringa och få en bm och hoppas på att något sker!

Så just nu sitter jag med smärtor och allt känns bara väldigt jobbigt och oprofessionellt! Så bitter på vården!

Härligt att ditt illamående har släppt så du kan njuta nu! :)
    Åh, stackare! Så jobbigt att behöva lägga massa energi på att få den vården man behöver när man mår dåligt nog som det är :( Håller tummarna för att det löser sig bättre nu i Åtvidaberg!
  • Menstruella
    Kottex skrev 2015-02-07 11:47:25 följande:

Grattis till er :) 28 år, bor i Linköping. Precis gått in i vecka 13. Har första ul på måndag. Äntligen äntligen :)

Det låter inte som ett lätt graviditet, jag hoppas det släpper och du kommer må toppen sista månaderna.

Grattis till dig med! :) Åh vad roligt, jag har UL på torsdag, som man har längtat!
    Hur mår du annars då?
  • Menstruella
    Kottex skrev 2015-02-09 17:48:17 följande:

Var på första ul idag och allt såg jättebra ut, såå skönt och nu kan man landa lite ( tror jag) :) kub blev jättebra resultat. Blev flyttad några dagar, från 19 till 16 aug. Jag håller en tumme för er andra denna vecka

Vilken lättnad för er, så himla skönt :)
    Jag var jättenojig över missfall osv första veckorna men har senaste veckorna kunnat släppa det lite, fast nu kommer alla läskiga tankar tillbaka inför UL såklart. Det är väl bara att hoppas på det bästa och inse att det går ju bra för de allra flesta!
  • Menstruella

Roligt att vi har blivit några stycken i tråden!
    Vi har bara träffat barnmorskan en gång men fick ett väldigt bra intryck iallafall :) tur det, man vill ju inte bli fast med någon sur tant eller så.

En fundering: ni som är lite längre gångna, hur hade ni det med illamående efter de första jobbigaste veckorna? Jag har som sagt mått mycket illa fram till kanske v 9-10, sedan har jag mått väldigt bra. Men någon dag då och då, kanske en gång i veckan, är det som att jag får "återfall" och mår illa igen! Idag kräktes jag till och med, för första gången :( Känner mig lite orolig att det hela ska trappas upp igen så att det dagliga illamåendet kommer tillbaka?! Slipper gärna det :)

• Menstruella

Jag har också varit på UL nu i veckan och allt såg jättebra ut, vilken underbar känsla :D
    Tror det var det häftigaste jag varit med om att se hur en liten filur faktiskt hoppar omkring därinne och redan ser ut som en liten människa!

• Menstruella
    casey skrev 2015-02-14 23:32:48 följande:
    Jaaa, helt underbar upplevelse, min lilla va bara 4,5 cm lång. Går in i v13 på mån.
    Min var 6,5 cm och jag har precis (idag) gått in i v 14 :) mitt beräknade förlossningsdatum verkade stämma bra så det är fortfarande 21 augusti som gäller. Spännande! Så himla häftigt att man kan se så detaljerat hur gammalt fostret är!
  • Menstruella
    VhS skrev 2015-02-19 14:40:54 följande:

Nu har jag också varit på ul, allt såg bra ut, det var så härligt att få se hjärtat som slog :) Jag blev framflyttad en dag så nu är det den 28/8 som gäller. Skönt att kunna slappna av lite mer nu och faktiskt på riktigt tänka sig att man ska bli mamma!  

Så skönt! Har du fått någon mage än? :) Jag ligger ju en vecka före dig och magen har kommit igång och vuxit jättemycket senaste 10 dagarna kanske! Från nästan helt platt till att faktiskt se gravid ut, känns väldigt konstigt! Fast mysigt såklart :D
  • Menstruella
    VhS skrev 2015-02-22 17:25:44 följande:
    Ja, lite grann. På morgonen syns bara en liten bula under naveln men på kvällen syns det väldigt tydligt att det börjar komma en liten gravidmage :) 

Jag skulle vilja vänta några veckor med att berätta på jobbet men samtidigt börjar jag tröttna på alla löst sittande kläder. Jag har inhandlat två par mamma-byxor i alla fall, sååå skönt att slippa en hård byxlinning som skär in i magen! 
    Mysigt! :)
    Vad jobbar du med? Själv var jag "tvungen" att berätta på jobbet redan vecka 6, jobbar som sjuksköterska och dom hade planerat en dag att jag skulle hantera cellgiftsdropp som man ju INTE ska hålla på med då man är gravid. Så det var bara att säga som det var! Kändes lite sådär men har samtidigt varit ganska skönt de dagar man mått som sämst på jobbet.
Svar på tråden Gravid i Linköping?