Inlägg från: Donum |Visa alla inlägg
  • Donum

pittbulls & barn!!

EnAnonumius skrev 2015-02-04 19:24:34 följande:

Som många redan sagt i tråden.. Rasen har inte med saken att göra och det är knappast en renrasig pitt heller med den vikten. Så det är med stor sannolikhet en "gatukorsning".

Om de inte har uppfostrat hunden så blir det så här oavsett ras eller "gatukorsning".

Och gör man "felkorsningar" så kan de påverka mentaliteten på hunden.

Staffe/Amstaff/Pittbull om de är riktigt renrasiga är väldigt lugna i sitt temperament och dessa raser används ofta som terapihundar och är verkligen barnvänliga raser. Många har svårt att tänka sig att just Golden retriver har mer bett skador på just barn än renrasiga Staffe/Amstaff/Pittbull . 

Staffe just kallas för i England även för "The Nanny dog".

Det finns dock väsentliga skillnader mellan staffe och amstaff. Amstaffen kom till genom att ta en staffe och avla in mastiff för att bli större och sedan whippet för att bli smidigare, dvs mer vakt och mer nervositet än "originalet".

Sedan vet jag inte om staffen är så lugn egentligen. Soffpotatisar, absolut, men de älskar verkligen människor över allt annat så de far runt som vettvillingar när det kommer besök. Helt värdelösa som vakthundar. De skulle hjälpa tjuven att bära ut pinalerna om de bara fick vara med.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum

TS - det är svårt att säga hur just den här hunden är att träna. Är det en bull-ras så är de ganska tröga. Det går inte att köra lydnad mer än korta stunder, men det är inte problemet med din systers hund. Vår hund är rätt ouppfostrad och kan väl typ sitt men skulle aldrig bita i en sådan situation. Det där sitter i huvudet.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Hundbloggerskan skrev 2015-02-08 16:41:32 följande:

Varför är bull-raser tröga?

Har tränat många sådana, samt har många kompisar som har bullraser som kan träna i 2 timmar med bara kortare pauser på 5min. 

Och ingen hund, oavsett ras, ska träna oavbrutet en längre tid. Men skyll inte på rasen för att en individ råkar vara "trög". De bullhundar jag träffat har varit lika "enkla" att träna som vilken annan hund som helst och de har inga problem med koncentrationen.

Att säga att en hel sorts hundar (du gick inte heller på specifik ras, utan alla bull-raser) är tröga eller svåra/dåliga att träna är som att säga att alla småhundar skäller... Något man säger när man inte vet bättre.

Jag jämför med brukshundar och anser att bullraser är trögare att träna än brukshundar. De behöver motiveras på ett helt annat sätt. Givetvis är det olika typer av hundar. Märk väl att jag skriver typ av hund, inte ras - det finns naturligtvis brukshundar som inte alls är lagda åt traggla-in-lydnad-hållet, liksom det finns bullhundar som kan köra IPO, men generellt är det trots allt skillnad mellan rasers egenskaper.

Det är din egen tolkning att jag skulle anse att bullraser är dåliga på att träna. Jag har inte skrivit det.
  • Donum
    EnAnonumius skrev 2015-02-09 10:17:00 följande:

Ja och man kan inte ha lungt temperament även om man är en "energiknippe".

Det funkar tydligen inte i din värld att det går att kombinera?

Va?

De två egenskaperna har jag överhuvudtaget inte uttryckt är varandras motpoler.
  • Donum
    GrodanHopp skrev 2015-02-09 19:47:35 följande:

Eh nej! 

Amstaff kommer direkt i från pitbull och avlades fram för show. Inga andra raser än pitbull finns i Amstaff.

Inte enligt amstaffklubben i alla fall.
  • Donum
    Anonym (Apbt) skrev 2015-02-09 20:27:25 följande:

Eller som amstaffklubben ( som du hänvisar till) skriver :

Med brittiska immigranter kom den engelska hundslagsmålshunden till Amerika under 1800 talet. Där utvecklades den till en något större hund, sannolikt genom inblandning av bland annat den skotska Blue Paul Terriern, som numera är utdöd. I Bostontrakten bedrevs urval på färg och inblandning av bl a Fransk Bulldogg varigenom Boston Terriern skapades. De större hundarna, som användes som sällskaps-, familje- och gårdshundar som skydd mot både två- och fyrbenta rovdjur och även till hundfighting kom att kallas American Bull Terrier, Yankee Terrier eller American Pit Bull Terrier. Dessa hundar kom att betraktas som Amerikas nationalras och blev synnerligen populära. De förekom i filmer som "Little Rascals" och "Our Gang" och de prydde framsidan på tidningen Life ett antal gånger och de var USA's symbol på värvningsannonser för den amerikanska krigsmakten under första världskriget.

Ett antal uppfödare och ägare av nationalrasen önskade under 1930 talet ställa ut sina hundar på den amerikanska kennelklubben AKC´s utställningar och de lyckades efter åtskilligt arbete få AKC att erkänna rasvarianten vars namn blev Staffordshire Terrier 1936. Samma år hade rasklubben, som vi betraktar som rasens moderklubb, The Staffordshire Terrier Club of America (STCA) bildats. Under 1940 talet upphörde bruket av Staffordshire Terriern som slagsmålshund i Amerika. År 1960 öppnades stamboken för en tid av tre år, och valpkullar vars föräldrar hade de rätta egenskaperna släpptes in. Orsaken var den att många av de bästa och mest typiska hundarna stod utanför AKC och man ansåg sig behöva påfyllning av avelsmaterialet. Trots detta anses dagens Am Staff i allt väsentligt härstamma från ca 15 hanhundar och ca 25 tikar. "

Så dom är helt enkelt rena pitbullterriers ;) som avlats mot utställning.

Du menar att om man låtsas att de inte har något ursprung så är de bara pitbull?

Jo, det kan jag ju köpa, även om jag tycker att det förenklar sakernas tillstånd väldigt mycket. Pitbullen poppade liksom inte upp ur tomma intet.
  • Donum
    Hundbloggerskan skrev 2015-02-10 20:37:36 följande:

Bullraser behöver inte alls bara "trögare" att träna än brukshundar.

Min kompis Staffe är mycket mer "framåt" i lydnaden än vad min Schäfer är (avlad för tjänst) så det är väldigt individuellt.

I IPOn har däremot Staffen ingen chans mot Schäfern när det gäller kvickhet och reaktionsförmåga. Men visst kan de vara trögare att träna, eller du menar kanske "segare"?

Men många säger också att vinthundar är omöjliga att träna och väldigt tröga (mentalt tröga). Men min kompis tävlar sin i elitklass i lydnad så det är nog väldigt individuellt :)

Det beror på vad du menar med "segare". ;) Vad jag tycker är den absolut största skillnaden mellan att träna staffe jämfört med bruksschäfer är att staffen inte är lika lätt att motivera. De gör vad de tycker är kul. Tycker de inte att det är kul, så gör det de inte. Inte lika envist som bullterrier, men ändock. Kommer ihåg första gången jag skulle träna platsliggning med staffe och hur lång tid det tog innan jag fattade att var för att gräset var blött som han inte ville ligga. Bruksschäfer kan man som regel traggla med för att de gillar att jobba, även om de inte tycker att momentet som sådant är särskilt kul. När vi hade schäfer och staffe samtidigt så såg man med en gång vilken hund som jobbar sig igenom skogspromenaderna och vilken hund som skuttar runt och tycker att livet mest bara är gott (förutsatt att det inte regnar).

Vi har haft både tävlingsschäfrar (IPO och lydnad) och skyddstjänstschäfrar. Jag tycker att det är rätt stor skillnad mellan de två varianterna. Skyddstjänstschäfrar är ju ingenting som "normala" människor ska ha. De har den där svåra balansgången mellan förarvekhet och dådkraft. Och, för att knyta an till TS så är det inte givet att det är fel i huvudet på en hund som biter. Skyddshundar blir inte skyddshundar om de inte är bra på att bita (och hålla fast trots motstånd), så det kan vara en bra hund ändå. Hur som, även om det finns variationer inom raser så menar jag att de generella egenskaperna är lika inom rasen. Och så ska det ju vara - annars hade vi inte haft olika raser överhuvudtaget, om nu alla hundar skulle vara bra på samma saker.

Sedan tror jag att man ibland stirrar sig blind på att en viss typ av hund skulle vara bättre istället för att en viss typ av hund är bättre för just mig/oss. Jag menar, min mans tjänstehundar var strålande i tjänst men inte sjutton skulle de vara strålande av att bara leva vanligt familjeliv. Där är staffen överlägsen.
Svar på tråden pittbulls & barn!!