• PiratMamman

Kevin eller Liam?

Om du måste välja ett av dessa namn, vilket namn tycker du då är FINAST?

Försök att inte lägga någon värdering i namnet. Glöm allt du läst, hört, osv och försök att se på namnen för just vad dem är; dvs _namn_!

Vilket av namnen är alltså finast, enligt dig?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kevin eller Liam?
  • TickTockSaysTheClock
    Batmamba skrev 2015-02-04 16:25:36 följande:

Har alltid gillat namnet Liam. Trots att jag är ett högutbildat, vänster-miljö-medelklasspretto.

Jag är också högutbildad och har ett "statusyrke", men namnet Kevin har alltid varit lite av ett favoritnamn. Det kommer sig av filmerna "Ensam Hemma" ("Kevin McCallister") - jag älskade de filmerna, och den rollkarraktären, som barn.
    När jag var yngre hade jag planer på att döpa mitt barn till Kevin. Flicknamn jag hade som favoritnamn var Michelle (ett namn som jag inte tycker om lika mycket idag).

Kan även tillägga att min son dock fick ett annat namn.
  • suziz
    Prällen skrev 2015-02-04 17:52:35 följande:
    Vad är korrelationen Isabella och matte?
    www.svd.se/nyheter/idagsidan/trender/du-ar-vad-du-heter_4585337.svd

"Risken är också
    att de här stereotyperna kring vissa namn blir till självuppfyllande profetior. Om omgivningen alltid har förväntat sig att Isabelle ska bry sig mer om sina naglar än algebra, kommer hon kanske inte att anstränga sig lika mycket för att lyckas på matteproven. Hon blir därför aldrig särskilt bra på matte.

Den som tidigt ? bland annat genom namnet ? fått stämpeln ?väldigt feminin? och införlivat detta i sin självbild, har inte heller så många förebilder på matematikområdet. Det är ju inte för inte som en av de fraser som den talande barbiedockan Teen talk Barbie uttalade var just: ?Matte är svårt!?"

• Prällen
    suziz skrev 2015-02-04 21:55:24 följande:

"Risken är också att de här stereotyperna kring vissa namn blir till självuppfyllande profetior. Om omgivningen alltid har förväntat sig att Isabelle ska bry sig mer om sina naglar än algebra, kommer hon kanske inte att anstränga sig lika mycket för att lyckas på matteproven. Hon blir därför aldrig särskilt bra på matte.

Den som tidigt ? bland annat genom namnet ? fått stämpeln ?väldigt feminin? och införlivat detta i sin självbild, har inte heller så många förebilder på matematikområdet. Det är ju inte för inte som en av de fraser som den talande barbiedockan Teen talk Barbie uttalade var just: ?Matte är svårt!?"

Ok. Jag tror inte ett dugg på genus(vetenskap?!)
    Tvärtom så har ju tjejerna i gymnasiet mycket högre betyg än killarna.
    Jag är väldigt glad att jag har en dotter. Hon kommer att få det fint. Tycker synd om killarna i hennes klass,bara.
  • Prällen
    Batmamba skrev 2015-02-04 16:25:36 följande:

Har alltid gillat namnet Liam. Trots att jag är ett högutbildat, vänster-miljö-medelklasspretto.

Typiskt att det är just oss som är machochister och tycker att vi är fåniga, eller hur?
  • TickTockSaysTheClock
    suziz skrev 2015-02-04 21:55:24 följande:

"Risken är också att de här stereotyperna kring vissa namn blir till självuppfyllande profetior. Om omgivningen alltid har förväntat sig att Isabelle ska bry sig mer om sina naglar än algebra, kommer hon kanske inte att anstränga sig lika mycket för att lyckas på matteproven. Hon blir därför aldrig särskilt bra på matte.

De där undersökningarna är inte vetenskapliga.
    Minns den där artikeln då den kom.
  • suziz
    Prällen skrev 2015-02-04 22:04:41 följande:
    Ok. Jag tror inte ett dugg på genus(vetenskap?!)
    Tvärtom så har ju tjejerna i gymnasiet mycket högre betyg än killarna.
    Jag är väldigt glad att jag har en dotter. Hon kommer att få det fint. Tycker synd om killarna i hennes klass,bara.
    Okej, men du tror på att namnen Kevin och Liam ger bärarna ADHD och gör dem kriminella?
  • suziz
    TickTockSaysTheClock skrev 2015-02-04 22:12:50 följande:
    De där undersökningarna är inte vetenskapliga.
    Minns den där artikeln då den kom.
    Du har säkert rätt, jag tror inte direkt på att ett namn påverkar vem vi växer upp och blir. Jag menar att jag visst kanske kan bilda mig en uppfattning om en person utifrån namnet, men den bilden brukar oftast på korrigeras när jag träffar och lär känna personen.

Och som jag skrev tidigare i tråden så har Kevin varit ett favoritnamn för mig även om min son inte råkar heta Kevin.
  • Prällen
    suziz skrev 2015-02-04 22:22:41 följande:
    Okej, men du tror på att namnen Kevin och Liam ger bärarna ADHD och gör dem kriminella?
    Nej, det är klart. Däremot tror jag tyvärr att de som ger sina barn namn efter kändisar eller att man försöker hitta ett namn som låter "rikt" ofta är fattiga och outbildade människor. Deras problem kommer också att forma deras barn. Tyvärr. Jag är vänster. Jag hatar att inte alla barn ska få samma förutsättningar.
    Jag har bott länge i Brasilien: Dom fattiga har alla namn efter kändisar eller namn som ska låta förnäma.
  • Batmamba
    Prällen skrev 2015-02-04 22:07:26 följande:

Typiskt att det är just oss som är machochister och tycker att vi är fåniga, eller hur?

Jag tycker inte att jag är fånig. Jag är pretto och stolt!
  • TickTockSaysTheClock
    suziz skrev 2015-02-04 22:30:30 följande:
    Du har säkert rätt, jag tror inte direkt på att ett namn påverkar vem vi växer upp och blir. Jag menar att jag visst kanske kan bilda mig en uppfattning om en person utifrån namnet, men den bilden brukar oftast på korrigeras när jag träffar och lär känna personen.

Och som jag skrev tidigare i tråden så har Kevin varit ett favoritnamn för mig även om min son inte råkar heta Kevin.
    Haha, samma här. Ett av mina favoritnamn, som barn, var just Kevin. Men min son fick inte det namnet, då det namnet idag inte är en av mina högsta favoriter.
Svar på tråden Kevin eller Liam?