• telly

Har du flextid/komp? Hur vanligt är det?

Hur vanligt är det med flexibel arbetstid / stor möjlighet till att jobba in tid att ta ut som komp?

Du som inte har det, skulle det kunna funka?

Jag jobbade förut på ett ställe med arbetstid 8-17 där vi egentligen hade vi kunnat haft flextid om cheferna bara hade tillåtit det och vågat lita på sin personal eftersom vårt arbete inte var beroende av fasta tidsramar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du flextid/komp? Hur vanligt är det?
  • Duckan

Nej och inte är det möjligt heller. Sitter i en reception där växeln har fasta öppettider.

• Gladskit

Enligt avtal har jag rätt till både och. Dvs vi har flextid som vi styr över själva för att kunna parera arbetstoppar löpande.
    Komptid däremot kan jag bara tjäna in om jag blir beordrad att jobba övertid, vilket i princip aldrig händer. Den tiden kan jag ju då välja att ta ut i pengar eller som komp. Men som sagt, vi ska inte jobba över i vår organisation och gör det väldigt sällan.

• Batmamba

Vi har både flextid (före 9 och efter 15) och komp.

• Archandra

Jobbar som lärare och måste av naturliga skäl vara på jobbet under lektionstid. I övrigt finns inga direkta krav att jag ska vara på arbetsplatsen, mer än på de möten jag måste gå på.

Att flexa ut under lektionstid funkar förstås inte.

• IsDimma

Nej. Och det är inte heller möjligt. Jobbar på förskola så här får vi allt komma efter vårt schema. Och ta ut komptimmar vill våran chef att vi ska göra när verksamheten så tillåter, så det brukar till slut bli en extra semesterdag i jul och en till sommaren typ. Detta eftersom schemat redan är så tajt att vi knappt kan gå hem när vi ska.

• Sweet Sofia

Jobbar inom sjukvården men kan ta ut flex/komp så länge arbetsplatsen tillåter, dvs att det är tillräcklig många sjuksköterskor på varje pass. Tar bla flex/komp nu när jag studerar, de gånger/timmarna jag måste vara ledig.

• Aniiee

Det hade jag på mitt förra jobb (eller, nuvarande jobb egentligen, sjukskriven) , ja, både flex och komp. Dessutom stor frihet att jobba lite som jag/vi vill. Arbetsuppgifterna som inte innebär möten av olika slag får skötas hemma, inte nödvändigtvis på kontoret. 

Lyx jag vet. 

Jobbet innan hade jag inget sånt. Hade varit svårt i den verksamheten. 

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • cosinus

Har haft det på alla mina jobb. IT-branchen så jag behöver eg bara internet så är jag med i matchen.

Nu jobbar jag sällan hemma, det är sagt att vi helst ska befinna oss på jobbet under arbetstid och för mig är det verkligen inte ett problem.

Men flex utnyttjas friskt, kan även åka in på kvällen ibland och jobba undan 3-4 timmar för att kunna vara ledig dagtid någon annan dag. Då skulle jag ju precis lika gärna kunna jobba hemma eftersom ingen annan ändå är på jobbet men det är ganska skönt att sitta själv med 3 skärmar och bara tokjobba undan saker. Blir mycket effektivare än hemma.

• Trassel14

Arbetar i reception med fasta öppettider för telefonen 8-17 och öppet på kontoret 9-16. Jag får ha flextid mellan 8-9 och 16-17 då andra på kontoret kan ta samtalen om jag vill börja senare eller sluta tidigare. Rätt skönt att ha den möjligheten men försöker använda det så lite som möjligt :p

• telly

Tack för era svar, kul att läsa om de olika varianterna.

• Fröken Hepburn

Jag har inte flex men komp och jag gör upplägget över min arbetsdag själv, med vissa inskränkningar för möten ect. Vill jag gå en timme före en dag kommer jag en timme tidigare, eller så tar jag komp.

• sextiotalist

Jag har bara haft sådana arbeten.

• MsFry

Vi har "fast" arbetstid 9-15, då måste vi egentligen vara på plats (behöver dock inte vara på kontoret utan kravet är väl att vi är tillgängliga på mail och telefon då). Utöver det får vi flexa hur vi vill, så länge vi gör våra 40 timmar / vecka bryr sig ingen direkt om vilka tider vi gör dem på.

På mitt förra jobb var det ändå slappare, så länge man gjorde sina arbetsuppgifter och var tillgänglig vid behov (under normal kontorstid) brydde sig ingen hur många timmar man jobbade. Tidredovisningen var mest en formsak, de flesta skrev 8 timmar/ dag bara för att och cheferna godkände alltid rapporteringen utan att ifrågasätta fastän de visste att en del bara jobbat 6 timmar per dag tex.

Det funkade nog inte speciellt bra egentligen, företaget gick med röda siffror när jag sa upp mig och hade gjort så under flera års tid.

Svar på tråden Har du flextid/komp? Hur vanligt är det?