• Jätteförvirrad

Tips på billig/prisvärd långweekend?

Hej!

Jag och min flickvän tänkte resa iväg på en långweekend (3-4 nätter) i vår (mellan mars-maj någonstans). Vi vill inte lägga allt för mycket pengar på flyg och hotell då vi ska inom snar framtid åka på en längre och dyrare resa. Alltså är detta bara en liten kul, mysig grej.

Det känns som att Ryanair är att föredra då andra resebolag verkar vara mycket, mycket dyrare. Dock ligger Stockholm allt för långt bort så vi har ingen möjlighet att resa därifrån utan det är mer södra Sverige.

Har ni tips på någon mysig resa? Var är finast? Det är väl främst en stadsresa vi har tänkt men om det finns möjlighet till strand/bad så är det bara ett plus!

Har dessutom en ytterligare fråga... Hur smidigt är det att åka med Ryanair till Paris? Flygplatsen ligger ju flera mil från staden...

Budgeten ligger på 1500-2000 per person (endast flyg och hotell).

• Svar på tråden Tips på billig/prisvärd långweekend?
  • sofiaC

Prag!! Det är sjukt vackert, och det finns både bra uteliv och roliga sevärdigheter! Billigt land då dom har egen valuta :0)

• Jätteförvirrad
    sofiaC skrev 2015-02-05 20:08:05 följande:

Prag!! Det är sjukt vackert, och det finns både bra uteliv och roliga sevärdigheter! Billigt land då dom har egen valuta :0)

Okay! Hur är vädret under mars-maj ungefär?
  • daimstrut

Gdansk i Polen! Krakow eller Warzawa ska vara bra också. Kolla upp WizzAir! Bodde på femstjärnigt hotell tre nätter i Gdansk för 2000 för två pers Billigt att fika och äta ute

• Aniiee

Prag eller Budapest. Bättre blir det inte.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • sofiaC
    Jätteförvirrad skrev 2015-02-05 21:00:19 följande:
    Okay! Hur är vädret under mars-maj ungefär?
    Vet inte exakt men jag var där i mitten av oktober förra året och då gick vi i t-shirt... Och satt ute på uteserveringar på kvällen och åt med jacka såklart men det är iaf varmare än i Sverige! Lovar att ni inte blir besvikna!
  • Jätteförvirrad
    daimstrut skrev 2015-02-05 22:25:45 följande:

Gdansk i Polen! Krakow eller Warzawa ska vara bra också. Kolla upp WizzAir! Bodde på femstjärnigt hotell tre nätter i Gdansk för 2000 för två pers Billigt att fika och äta ute

Okej! hur är det i Polen vädermässigt jämfört med Sverige? Hur är staden (Gdansk, Warzawa, Krakow)? :)
  • Jätteförvirrad

Tack för alla svar! Hur ser ni på London? Billigt att flyga dit men vet ni några bra, prisvärda hotell där? Vill gärna ha ett hotellrum i "svensk standard".

• daimstrut

Polen är väl lika som Sverige. Åk i maj! Gdansk har mysig gamla stad och är lagom stort för att spatsera runt i. Är även grannstad med Sopot som ligger vid Österssjön och är Polens riviera. Har inte varit i Krakow eller Warzawa men se är större och har fina gamla byggnader. Krakow ligger väl ganska långt söderut i Polen så där är det kanske lite varmare.

London rekommenderar jag inte för budgetresa. Dyra hotell med dålig standard, dyrt att fika och äta ute.

Svar på tråden Tips på billig/prisvärd långweekend?