• Jätteförvirrad

Tips på billig/prisvärd långweekend?

Hej!

Jag och min flickvän tänkte resa iväg på en långweekend (3-4 nätter) i vår (mellan mars-maj någonstans). Vi vill inte lägga allt för mycket pengar på flyg och hotell då vi ska inom snar framtid åka på en längre och dyrare resa. Alltså är detta bara en liten kul, mysig grej.

Det känns som att Ryanair är att föredra då andra resebolag verkar vara mycket, mycket dyrare. Dock ligger Stockholm allt för långt bort så vi har ingen möjlighet att resa därifrån utan det är mer södra Sverige.

Har ni tips på någon mysig resa? Var är finast? Det är väl främst en stadsresa vi har tänkt men om det finns möjlighet till strand/bad så är det bara ett plus!

Har dessutom en ytterligare fråga... Hur smidigt är det att åka med Ryanair till Paris? Flygplatsen ligger ju flera mil från staden...

Budgeten ligger på 1500-2000 per person (endast flyg och hotell).

• Svar på tråden Tips på billig/prisvärd långweekend?
  • Duckan

Prag är toppen.

Vi ska på en weekend till Krakow i vår och det verkar gå att få till den resan till mycket bra pris. Vi kommer att fläska på med bra hotell iom prisnivån, men det behöver man ju inte göra.

• MajaMaria79

Warzawa tycker jag är toppen. Vi ska faktiskt åka tillbaka dit nu i vår. Superbillig resa med wizzair och en väldigt billig stad att leva i. 

Annars är ju som sagt Prag väldigt trevligt, Budapest var jag inte lika förtjust i, men jag vet att många tycker att det är en jättefin stad. 

Paris är stort och ganska dyrt att resa till och bo i. 

Nej, mitt tips får bli Warzawa, finns många fina och väldigt billiga hotell på booking.com

• Jätteförvirrad
    Crazydre skrev 2015-02-10 23:57:21 följande:

Warszawa. Du kann flyga med LOT för 1104 kr tur o retur och bo i dubbelrum för 808 kr för fyra nätter för båda. Datumen jag kollat är 10-14 April och det blir alltså 108 kr för flyg+nätter per pers

Flyg: http://www.lot.com/se/en/

Hotell: http://www.accorhotels.com/de/booking/rates.shtml?packId=23661466705

Tack för tipset! Kommer dock inte in på hotell-länken! Vad hette hotellet?
  • Jätteförvirrad
    MajaMaria79 skrev 2015-02-10 16:49:28 följande:

Warzawa tycker jag är toppen. Vi ska faktiskt åka tillbaka dit nu i vår. Superbillig resa med wizzair och en väldigt billig stad att leva i. 

Annars är ju som sagt Prag väldigt trevligt, Budapest var jag inte lika förtjust i, men jag vet att många tycker att det är en jättefin stad. 

Paris är stort och ganska dyrt att resa till och bo i. 

Nej, mitt tips får bli Warzawa, finns många fina och väldigt billiga hotell på booking.com

Duckan skrev 2015-02-10 13:59:49 följande:

Prag är toppen.

Vi ska på en weekend till Krakow i vår och det verkar gå att få till den resan till mycket bra pris. Vi kommer att fläska på med bra hotell iom prisnivån, men det behöver man ju inte göra.

Paulina Reseguiden skrev 2015-02-10 13:53:04 följande:

Hej,

Jag måste passa på att tipsa om vår artikel med prisvärda weekendresmål:

www.reseguiden.se/artiklar/lyxig-weekend-med-lag-budget-8963

Bästa hälsningar Paulina

daimstrut skrev 2015-02-07 18:00:03 följande:

Prag är också superfint.

Tack för svaren alla! Men hur hittar man resor på billigast sätt? Var ska man leta efter hotell? Finns det någon bra jämförelsesida för just hotell?

Ving har dessutom bra erbjudanden just nu.

• Jätteförvirrad

Och om man ska resa från Göteborg, var hittar man billiga flyg? Är ganska begränsat med billiga flyg från Göteborg...

• SVejsan

Prag är väldigt fint och mycket och se....Varit där flera gånger...
    Men Krakow är också bra och fint .( Stadskärnan- Unesco världsarv whc.unesco.org/en/list/29 ) och jag tror priserna är ännu bättre.

Kan ni tänka er åka Whizzair eller Ryanair så kommer priset ner också om ni klarar er med lätt packning.
    Ryanair åkte vi (då var Krakowflygplatsen en Hub) och landade nära staden, det gick pendeltåg in - lätt att ta sig in). Jag vet inte om Whizzair åker till samma flygplats.
    Men när det gäller budgetflygen kolla alla förbehåll och vad det förväntas att ni skall göra gör man fel så är det avgifter för att fixa till det -på allt!

Att göra:
    En utflykt ni kan fixa själva (med "pendeltåg" är att åka till saltgruvorna: sv.wikipedia.org/wiki/Saltgruvan_i_Wieliczka).
    Här fanns en blogg med lite tips blogg.resia.se/2011/10/17/krakow-att-gora/

• pastamamman

Barcelona! Många bolag flyger dit så det borde gå att hitta prisvärda flyg. Annars Prag eller Berlin

Svar på tråden Tips på billig/prisvärd långweekend?