• Äldre 11 Feb 19:28
    2168 visningar
    1 svar
    1
    2168

    Läpp-Käk-Gomspalt (LKG)

    Hej,

    Vi kom hem från Kina med en son som var drygt två år med total enkelsidig spalt. Vi tillhör Sahlgrenska, men jag tror det fungerar ungefär på samma sätt överallt. Efter en initial träff med LKG-teamet ca två månader efter hemkomst (vi kom hem på midsommardagen mitt i semesterperioden) planerades en första operation in efter ytterligare tre månader. Anledningen var just att det var viktigt att barnet hade en trygg anknytning innan den utsätts för den påfrestning som en operation innebär. För vår del kändes det helt rätt med den väntetiden. Som jag har förstått det så skiljer det inte så mycket i förutsättningar för en spaltop vid exempelvis två eller tre års ålder, man har ändå passerat tiden för när det är mest gynnsamt vid några månaders ålder.

    Vi funderade mycket på talet och riskerna med att vänta, men tal är så mycket mer än uttal, och ordförråd kan man bygga även i väntan på operation. Dessutom är att läsa tillsammans toppen för anknytningen. Stort lycka till med ert beslut och eventuell framtida adoption.

Svar på tråden Läpp-Käk-Gomspalt (LKG)