• mythos

    gick er andra förlossning snabbare ?

    Gick er andra förlossning snabbare än första?

    Gick andra förlossningen bättre eller sämre ?

    Berätta gärna, är jätte nyfiken :)

  • Svar på tråden gick er andra förlossning snabbare ?
  • Flickan och kråkan

    Mina har gått snabbare och snabbare. Med trean hann vi vara inne på förlossningen 16 minuter. För övrigt rätt lika. Snabba och okomplicerade. Ettan och tvåan var förloppsmässigt helt lika men tvåan gick mycket snabbare. Lite för snabbt så fick sy en liten bristning med två stygn. Sprack inget med ettan och trean.

  • mythos
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-07 20:04:55 följande:

    Mina har gått snabbare och snabbare. Med trean hann vi vara inne på förlossningen 16 minuter. För övrigt rätt lika. Snabba och okomplicerade. Ettan och tvåan var förloppsmässigt helt lika men tvåan gick mycket snabbare. Lite för snabbt så fick sy en liten bristning med två stygn. Sprack inget med ettan och trean.


    Skönt att dom har varit snabba & okomplicerade!

    Det tog 4 timmar från det att vattnet gick hemma för mig & vi har ganska långt till BB så jag hoppas att det inte kommer gå jätte mycket snabbare om det blir en tvåa :)

    Får jag fråga om dina barn blev större & större ?
  • Flickan och kråkan
    mythos skrev 2015-02-07 20:09:13 följande:

    Skönt att dom har varit snabba & okomplicerade!

    Det tog 4 timmar från det att vattnet gick hemma för mig & vi har ganska långt till BB så jag hoppas att det inte kommer gå jätte mycket snabbare om det blir en tvåa :)

    Får jag fråga om dina barn blev större & större ?


    Nej. Mina första två kom lite tidigt. Äldsta föddes i v.37+2 och var 46 lång och vägde 2930g. Mellan föddes i v.37+6 och var 48 lång och vägde 3245g. Yngsta föddes i v.40+1 och på gränsen till tillväxthämnad 48 lång och vägde 2790g. Frisk och pigg, bara liten. De har dock haft stora huvuden alla tre, vilket är den springande punkten (runt 36-37 cm). Din första gick ju också fort så har du långt då skulle jag åka in när jag var säker på att det var på gång.
  • mythos
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-07 20:18:44 följande:
    Nej. Mina första två kom lite tidigt. Äldsta föddes i v.37+2 och var 46 lång och vägde 2930g. Mellan föddes i v.37+6 och var 48 lång och vägde 3245g. Yngsta föddes i v.40+1 och på gränsen till tillväxthämnad 48 lång och vägde 2790g. Frisk och pigg, bara liten. De har dock haft stora huvuden alla tre, vilket är den springande punkten (runt 36-37 cm). Din första gick ju också fort så har du långt då skulle jag åka in när jag var säker på att det var på gång.
    Intressant att höra andras berättelser.

    Min dotter kom i vecka 35+5 & vägde 3440 & var 49 lång så hon var "tung för tiden" . Är livrädd hur stort barn jag får om jag går fulla tiden. Herregud!
  • linneamedo

    Ja! Andra förlossningen tog bara 4 timmar (alldeles lagom!!) :) Första gick jag med lång smärtsam latensfas och fick värkstimulerande dropp tillslut (hemskt). Andra ggn gick supersmidigt :) (han låg dock med huvudet åt fel håll och vägde 4,5 så fick krysta längre än vad jag trodde skulle behövas)! Andra förlossningen var så häftig för man visste vad som väntade och vilka steg under förlossningen man skulle gå igenom.

  • mammalovis

    Oerhört mycket snabbare.

    Första totalt 13 timmar, andra ca 2-3.

    Den intensiva fasen med 3 värkar på 10 minuter kom 4 timmar innan födsel med första, med andra ca 80 minuter med 5 värkar på 12 minuter.

    Med första var vi inne 3 timmar med andra kördes de 2 milen i 120-140 och vi hann in 9-11 minuter beroende av vems klocka man gick efter. Inga stygn, men en liten rispa båda gångerna.

    Allt gick snabbare andra gången, men då hade jag förvärkar nätterna innan, vilket jag inte hade med första barnet, så första förvärken kollade jag inte ens på klockan, vid den andra var jag uppe så då var det 1,5 timma innan födsel. Som tur var fattade jag aldrig hur fort det gick då även första förlossningen var intensiv med bara två munnar dricka innan nästa värk kom, när vi var på sjukhuset.

    Om vi skulle få ett tredje barn kommer det bli en nervös väntan om det finns risk att gå ännu snabbare, men många treor sägs ju vara mer varierande. Uskan sa dock att föder man så lätt funkar det hemma med, men där finns ju ingen lustgas ....

  • mythos
    VildaBusan skrev 2015-02-08 06:41:59 följande:

    Den första tog 3 dygn och då vägde pojken 5000g. Den andra tog 18 timmar och flickan vägde 4000g. :)


    Det var en stor kille, får jag fråga om det var stor skillnad smärtmässigt att föda pojken med tanke på hans höga vikt ?
  • gbgumman

    Barn1

    9 timmar från första värken. Pojke på 3400g

    Barn2

    3,5 timmar från första värken. Är glad jag hann till förlossningen. Höll emot i bilen. Han vara inne i 9 min innan hon flög ut. Flicka 4150g

  • gbgumman

    Stora barn behöver inte va jobbigare för mig var den stora lättare att få ut. Gick en långpromenad med vagnen 24 timmar senare.

  • gbgumman
    gbgumman skrev 2015-02-08 08:22:05 följande:

    Stora barn behöver inte va jobbigare för mig var den stora lättare att få ut. Gick en långpromenad med vagnen 24 timmar senare.


    Men det kan ju så klart va tufft också. Jag vägde 5000g och min mamma hade tuff förlossning. Det visade sig att hon hade ett för smalt bäcken. Det har inte jag. Det var/blev hennes första och enda förlossning. Skulle hon blivit gravid igen hade hon behövt ligga ned mesta tiden då de inte visste om hennes bäcken skulle orka. Kanske andra rön idag.
  • VildaBusan

    Mythos, det var STOR skillnad. Dels hade jag krystvärkar i 3 timmar som slutade med att de fick klippa och dra med sugklocka. Med flickan hade jag två krystvärkar och sen var hon ute.

  • Sagolina

    Första (igångsättning bf+14)

    50h, 16min krystskede. Pojke på 52cm, 3850g, 38cm i hattstorlek. Sprack lite, 2 ytliga stygn och två djupare.

    Andra (igångsättning bf+14)

    5,5h, 2 krystvärkar (typ 2min?). Flicka 52cm, 3805g, 35cm i hattstorlek. Sprack inget.

    Båda förlossningarna gick bra, men återhämtade mig bra mycket snabbare från andra. (Inte ens 5dygn sen den och känner mig helt som normalt. Inte ont någonstans)


  • MeAngeleyes

    Första tog 25 timmar, slutade i akutsnitt pga att jag inte orkade mer, öppnade mig aldrig mer än 7 cm. Barnet mådde bra hela tiden.

    Andra började med en rejäl blödning runt 3 tiden på natten. Fl ville jag skulle åka in för koll av moderkaksavlossning, värkarna smög igång på vägen och sen öppnade jag mig från 2 till fullt på 1 1/2 timme. Barnet blev stressat och det slutade med ett urakut snitt! Räknar jag från blödningen så tog det 7 timmar tills han var ute!

Svar på tråden gick er andra förlossning snabbare ?