• Anonym (Väskjävel)

SOS! Panikångest för dyra handväskan!

Ja, det är ett stort i-landsproblem jag har och ja, det är löjligt att må dåligt över det men nu är det så jag känner så utgå från det och inte dom svältande barnen i Afrika är ni hyggliga.

Då så, nu kör jag.

Jag köpte en handväska för dryga 10 000 kr i dag. Helt sinnesjukt! Jag har ingen speciell väskfetish även om jag har ett par dyrgripar från förut men dom har kostat runt 5000 kr. Jag har alltid sagt att 5000 kr är min gräns för vad jag tycker en väska är värd. Anyway, både min man och mamma pressade mig lite att köpa den nya. Visst är den fin och visst fyller den en viss funktion i min garderob men 10 000 kr?! WTF?

Jag svär att jag började svettas och få hjärtklappning när jag skulle betala och sen dess har jag haft ont i magen. Varför kan man ju undra? Vi har ju råd med den utan problem, jag har en del dyra andra ägodelar så det är inte min första sak som är dyr. Jag tvekar inte på att köpa en ny iPhone med 1-2 års mellanrum för 7000-8000 kr cash och dom håller ju bara i ett par år jämfört med väskan som jag teoretiskt kan ha tills jag dör. Vad är mitt problem???

Så den stora frågan är om jag ska lämna tillbaka den och må bättre eller behålla den och tänka att utslaget på många år framåt så kostar den inte så mycket trots allt?

Sen är jag också nyfiken på hur mycket ni andra kan tänka er att lägga på en handväska? Om den är dyr får ni gärna skriva om ni är "Medelsvensson" (menar inget illa med ordet) eller om ni har mer pengar än så.

• Svar på tråden SOS! Panikångest för dyra handväskan!
  • Anonym (Väskjävel)
    Anonym (ps) skrev 2015-02-08 05:28:56 följande:
    Personligen anser jag att det är motiverat att lägga ner mer pengar på en kvalitetsprodukt jämfört med liknande skräpprodukt. Och med kvalitet menar jag i första hand funktionalitet och hållbarhet. Ett enkelt exempel skulle kunna vara att det är värt pengarna att köpa en väska av läder istället för syntet. Ett annat enkelt exempel är att köpa ekologisk mat istället för icke-ekologisk.

Vidare anser jag också att det kan vara motiverat att lägga ner pengar på varans estetik eftersom vackra och annars bara underbara saker ofta skänker glädje.

Däremot anser jag personligen inte att det är motiverat att lägga ner pengar på att köpa status. Det finns något avstötande i tanken om att man skulle kunna köpa till sig ett mervärde som människa genom sin konsumtion.

Jag undrar om det inte är det sistnämnda här som du får ångest för. Du hittade två liknande väskor med 8000 kronors prisskillnad och är nu osäker på om prisskillnaden verkligen kan rättfärdigas av den dyrare väskans högre kvalitet. Om jag får gissa så tror jag inte att kvalitetsförbättringen mellan dessa två väskor är värd 8000. Och det innebär ju i så fall prisskillnaden delvis beror på väskan potential att öka bärarens status.

Statusjakten är sorglig på det sättet att 'status' bara är en illusion. Ett pseudoförsök att rangordna människor. Och i vilket syfte??

Statusjakten känns ytlig, människofientlig, självbedragande och ett bara ett desperat försök från osäkra människor att köpa mer social säkert. Den känns både cynisk och sorglig.

Det sisnämnda är förklaringen till att jag också skulle mått dåligt av gucci-väsksinköpet. Kanske är det samma anledning som spökar för dig.
    Vilket insiktsfullt inlägg. Jag är för trött för att svara så ingående som jag vill just nu men kan säga som så att status är självklart en del av det resonemanget, att säga något annat skulle vara att ljuga. Men vad jag tänker på då är inte så mycket att rangordna mig själv mot deltidsanställda kassörskan i kiosken som att jag rör mig i trakter som är mer Östermalm än Vingåker. (Jag tror mig inte vara mer värd än någon annan så tolka det inte så är ni vänliga.)

Jag har inget skrytbehov eller behov av att andra ska veta hur mycket pengar jag har. Men visst kan jag erkänna att det inte riktigt ger samma smak i munnen att gå med en MK som tom tonåringar i förorten har jämfört med en Gucci som är lite mer ovanlig. Men det i sig är väl inte så konstigt?

Nu skriver jag nästan i sömnen men jag avslutar med att säga att jag hellre har 5-6 bra väskor än garderoben full av väskor. Jag köper alltså inte på mig 50 väskor oavsett  prisklass. Vissa tjejer är ju så men jag har hellre få väskor men bra och dessutom stressar det mig att ha oanvända saker vare sig det handlar om kaffemuggar eller svindyra väskor. Tänkte bara säga det om det ändrar hur ni ser på hur jag ska göra i det här fallet.
  • Anonym (pengar...)

Gå på magkänslan, väskaffären blev inte helt rätt för dig. Man vill kunna glädjas i en investering, få ett mervärde. Själv prioriterar jag nu sånt som håller länge, är funktionellt, praktiskt, ger användarglädje och stämmer med den jag är och vill vara. Åldern förändrar också vad vi gör och vad vi väljer. Också en filosofisk fråga, vad vi väljer att göra med våra tillgångar. Just nu på Tv4 är Timo Räisinen på besök i Bangladesh och det hela handlar om kvinnor i tvångsprostitution. Vi kan göra så mycket med våra pengar, de kan bidra till så mycket gott för andra.

• BeanBag

Det är väl inget att fundera på? Mår du dåligt så lämnar du tillbaka väskan, det är ju inget att tveka om.

• Anonym (LOL)
    Anonym (Väskjävel) skrev 2015-02-08 03:52:07 följande:
    Har du lust att motivera varför du tycker att jag ska lämna tillbaka den? J
    Läs din egen rubrik, dem ger dig panikångest.
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Väskjävel) skrev 2015-02-08 03:52:07 följande:
    Har du lust att motivera varför du tycker att jag ska lämna tillbaka den? J
    Läs din egen rubrik, dem ger dig panikångest.
  • Anonym (B)

Hur länge har de öppet köp?

Du borde fundera några dagar och känna efter.

Är du inte lycklig med väskan lämna den tilbaka. Du kan alltid köpa en dyr väska igen om du ändå vill ha väskan.

Mina dyraste plagg väskor / skor/ kläder mm kostade 10 000 , några över 20 000.

Ej medelsvensson.

;)

• Petrol

Du mår inte bra av att ha köpt den, alltså bör du lämna tillbaka den.

Någonstans kan jag tycka att det inte är kärnfysik att räkna ut att det är den vettigaste lösningen.

• Anonym (Leif)

Äh bra att du gör åt stålarna om du ändå har dem. Bra för miljön med att köpa så dyra väskor. De hamnar ju inte i brännbart direkt när du är klar kanske.

• Anonym (anonym)

Lämna tillbaka väskan eftersom du inte tycker att den är värd de 10 000 kr du gav.När man köper något nytt man gillar oavsett prisklass så brukar man känna glädje över köpet, ha varan framför sig och njuta av den när man kommer hem oavsett om det är de nya skorna man tar på sig så fort man kommer hem och njuter av att titta på, den nya väskan man ägnar sig åt att fylla med saker, de nya byxorna man provar med olika överdelar och skor. Verkar lite som att det inte är du som verkligen valt väskan utan mer blivit övertalad att löpa den utan att riktigt känt att den var just rätt för dig.

• Anonym (ps)

Konsumtionshetsen är sjuk. Å ena sidan är det konsumtionen som driver hela vårt samhälle framåt. Å andra sidan förstör konsumtionen vår planet. Dessutom känns det som om vi fyller våra liv och våra själar med konsumtion istället för något med riktigt värde.

Jag får också en dålig känsla ibland när jag shoppat något. Det tror jag att alla får. Men jag tror inte att det är negativt utan vårt samvete som talar till oss att vi gjort något fel/onödigt.

Frågan är då om man alltid kan lita på sitt samvete? Det måste var och en fundera på och bestämma själv.

Svar på tråden SOS! Panikångest för dyra handväskan!