Anonym (Funderar) skrev 2015-02-09 09:51:11 följande:
Så tänkte jag med men det värsta är att dottern är van att få skjuts hux flux. Hon kan fråga om skjuts och sambon säger att vi passerar en viss klockslag men då befinner hon sig ändå nån annanstans utan att tala om det. Då har jag sagt nej till en ytterligare runda men det är så jobbigt att mamman är på trycket hela tiden. Dottern klarar inte planering, tyvärr har även mamman svårt att planera som gör det hela svårt. Känns skönt att höra era åsikter om detta.
Ja hon har nog blivit bortskämd. Vilket i längden inte gör henne något gott heller, för hon måste ju lära sig att man inte kan ta folk för givet.
Mamman har dock ingenting med dig att göra, mamman är ditt man ex, inte ditt ex. Det är din man som ska säga ifrån men iomed han inte gör det så blir det ett problem. Så i botten handlar det egentligen om mammans behov att slippa ansvar och pappans oförmåga att säga ifrån när mamman ger sig på dig som ett argument. Ett rätt dåligt sådant, "familj ska hjälpas åt"- ska det komma från ett ex?
Lösning. Semester! Din man och dottern får dock ej följa med. Om du inte är hemma tvingas helt enkelt pappan att reda ut situationen och hans ex kan inte uttnyttja dig. Ej heller dottern kan dra nytta av konflikten. I bästa fall inser din man det ohållbara med situationen och säger ifrån. I sämsta fall gör han bara som exet säger.
Familejrådgivning! Kan du börja med, och ta semester nu, före rådgivning eller efter. För att få en timeout och få ett ännu större tredje perspektiv. Exet bör ingå i rådgivningen om situationen inte löser sig.
För i slutändan kan ni ju inte låta ett ex bestämma över erat liv. Min pappa hade ett sådant ex. Ett sådant knäppt ex som påverkade hela familjesituationen, för när hon inte ville ta hand om sina förskylda barn fick pappa och mamma göra det vilket betydde att vi yngre barn fick öroninflammation som konskevens. Så exet ska ta sitt ansvar annars låter man exet problem rinna över sitt liv.