• Anonym (Funderar)

Skjutsa sambons barn?

Hej!

Min sambo har en dotter sen tidigare, även flera barn. Dottern bodde hos oss i början men var missnöjd över att jag skjutsade för lite när jag egentligen slet. Även mamman blev sur och gjorde att jag och deras dotter hamnade i konflikt, dom var sura på mig för att jag inte skjutsade mer än vad jag gjorde. Då flyttade dottern in till mamman och var nästan aldrig hos oss i över ett år. Nu har dottern börjat bo mer hos oss och det är egentligen jätte snurrigt, hon får massa skjuts och åker fram och tillbaka flera gånger om dan. Nu kräver mamman att även jag ska blandas in och skjutsa på ännu mer. Jag orkar inte och tycker att hon redan har tillräckligt med skjuts, det gäller bara att planera bättre! Min sambo har inte körkort. Dottern har sin mamma, mormor och en nära kompis föräldrar som alltid ställt upp. Jag är helt själv med mina två barn, har inte deras pappa ens i Sverige och dålig kontakt med mina föräldrar. Jag ställer upp och skjutsar sambon och hans andra barn som går att planera med. Dottern får åka med oss och jag kan skjutsa om det var bättre struktur på det hela. Hon är på fyra olika ställen varje vecka och kan komma när hon vill och åka iväg igen. Gör dom rätt att kräva mig? Nu blir jag jätte stressad varje gång hon kommer. Jag får ingen hjälp tillbaka och jag har redan fullt upp. Är det inte hennes föräldrars ansvar först och främst i kaoset? Mamman orkar inte skjutsa så då kräver hon att jag gör det istället. Är det inte föräldrarnas ansvar att se till att det blir bättre än att inte orka och slänga över problemet till en tredje person? Nu pratar jag om överdrivet skjutsande hit och dit flera gånger om dan. Jag är redan stressad med mina två barn som jag inte får någon hjälp med. Är nyfiken på era åsikter om vad ni tycker om det här, gör mamman rätt eller inte?

• Svar på tråden Skjutsa sambons barn?
  • SupersurasunkSara

Du behöver inte göra ett dugg mer än att vara trevlig mot flickan. Allt annat är hennes vårdnadshavares skyldighet att tillgodose.

• Anonym (Zed)

Skjuta var och varför?

Hur hammal är hon eftersom hon inte kan åka buss/cykla etc?

• Anonym (Funderar)

Som jag trodde, skönt att höra! Hon är 15, skjutsa till olika ställen och till och från buss, tar ca 30 min att gå och snabbare att cykla.

• SupersurasunkSara

Så, föräldrarna anser att det bästa för deras barn är att fostra en självcentrerad latmask? Eller en räddhågsen en som inte vågar testa något nytt utan föräldrarna?

Tala med din man och tala om att det du kan ställa upp på är detta: och så talar du om vad du kan tänka dig att göra och allt annat utom akuta saker (som skjuts till sjukan) är det ingen ide att fråga om ens för du är trött på att bi utnyttjad och inte ens få ett tack.

• Thyla

Här är en lösning ts. Dottern får cykla eller gå. Vilket är motion.
    Mamman kan inte kräva eftersom det inte är din dotter.
    Pappan får ordna sitsen.
    Slutar det med att de överför sitt ansvar på dig kan du lika gärna säga upp hela skiten. Palla med parasiter.

• Anonym (Funderar)

Har försökt prata och han är sur eller trött på situationen och sitta där i mellan exets tjat och min vägran. Jag tror han försvarar dom lite och är rädd för konflikt. Mamman tycker är man familj så ska man hjälpas åt och tyvärr håller sambon med henne. Allt annat utom dotterns krav funkar bra, våra barn funkar bra ihop och så, gör väl kanske för mycket och har funderat på om jag ska stanna eller inte pga det. Älskar min sambo men orkar inte med kraven och att vi blir osams pga detta.

• Anonym (Säg till i förväg)

Jag skulle göra så här att säga till samtliga inblandade, med betoning på bonusdottern, att jag ställer gärna upp och skjutsar om jag får 2 dagars varsel OCH det funkar med min planering och mina barn. Herre gud, en 15 åring kan lära sig planera sitt liv lite, annars ta sig själv till buss om det är så akut! Det är inte bra att de stressar dig så att det påverkar dina barn.

• Lindsey Egot the only one

Min elvaåring tar mer ansvar än den fjompen till femtonåring. Och mamman kan inte lägga ansvar på dig då du inte är vårdnadshavare för barnet.

• Thyla
    Anonym (Funderar) skrev 2015-02-09 09:26:03 följande:

Har försökt prata och han är sur eller trött på situationen och sitta där i mellan exets tjat och min vägran. Jag tror han försvarar dom lite och är rädd för konflikt. Mamman tycker är man familj så ska man hjälpas åt och tyvärr håller sambon med henne. Allt annat utom dotterns krav funkar bra, våra barn funkar bra ihop och så, gör väl kanske för mycket och har funderat på om jag ska stanna eller inte pga det. Älskar min sambo men orkar inte med kraven och att vi blir osams pga detta.

Men då överför han ju sitt ansvar på dig. Och hon projicerar över sitt ansvar på dig. Alltså en riktig rövsnackare.
    Om jag nu tex är din sambo och har en dotter sen tidigare; så kan ju inte jag kräva eller ta det för givet att min sambo (dig) ställer upp. Vad mitt ex sedan anser om min sambo ställer upp eller ej har hon inte att göra med, för exet är längre en del av mitt liv- det är inte ett problem som bara ska skyfflas över på dig för att du är kvinna. 15 åringen får gå eller cykla eller åka moppe som alla andra.

Du kan också söka familjerådgivning. Men i ditt fall hade jag nog åkt på semester själv till andra sidan jordklotet med barnen (ej dottern) eller med vänninor. Så får parasiterna klara sig bäst själva. Sedan hade jag Tänkt på saken och testat familjerådgivning. Funkar inte det och parasiterna fortfarande vill uttnyttja dig. (För att det är just det vad det är; att kräva att du ska skjutsa flera gånger om dagen betyder ju att du offrar din tid) och det är att uttnyttja just för att mamman och pappan inte vill skjutsa).

Varför ska hon åka bil btw? Om man kan cykla eller gå?
  • Anonym (Funderar)

Så tänkte jag med men det värsta är att dottern är van att få skjuts hux flux. Hon kan fråga om skjuts och sambon säger att vi passerar en viss klockslag men då befinner hon sig ändå nån annanstans utan att tala om det. Då har jag sagt nej till en ytterligare runda men det är så jobbigt att mamman är på trycket hela tiden. Dottern klarar inte planering, tyvärr har även mamman svårt att planera som gör det hela svårt. Känns skönt att höra era åsikter om detta.

Svar på tråden Skjutsa sambons barn?