• Anonym (J)

Skjutsa sambons barn?

Anonym (acc) skrev 2015-02-09 14:50:35 följande:

Spännande att läsa den här tråden! Och rätt skönt faktiskt att läsa att flera tycker att tonåringar faktiskt kan åka buss.

Vi bor 30 m (meter, inte minuter) från busshållplatsen men hade ändå strider med bonusdottern (och hennes mamma) om att flickan behövde skjuts till sina aktiviteter (hon fick gå 5-12 minuter från busshållplatsen till aktiviteten också). Det var ju så synd om flickan om hon skulle ta bussen och pappa var så elak då och den där elaka bonusmamman borde verkligen se till att ta körkort så att hon kan skjutsa de gånger när pappa inte har möjlighet.

Självklart hämtade pappan med bil om det var sena kvällar men det räckte inte för flickan eller mamman. Det var ständiga konflikter om det här tills flickan tyvärr valde att bo hos sin mamma istället. Själv är jag uppfostrad med att skjuts är något man som tonåring får fråga om, inte ta för självklart. Det är svårt när värderingar krockar.

Jag fick alltid skjuts som liten och skjutsar ofta mina barn på aktiviteter, inte så mkt till kompisar dock. Men om jag och pappan skulle gå isär och barnen fick gå/åka buss skulle jag verkligen inte lägga mig i det. Fattar inte varför vissa lägger sig i så jävla mkt. Det är ju upp till familjen!
  • Anonym (J)
    Anonym (Samma) skrev 2015-02-10 07:51:00 följande:

Här har vi en 17 åring som får buss/tågkort från skolan.

Vi bor ca 15 min med cykel högst till busshållplats.

Men nu är det så att barnet vill vara på skolan 20 min innan den börjar och 5 min efter att den slutar.

Det är mkt sovmorgon o tidiga dagar.

Jag vägrar att skjutsa om jag inte ska åt det hållet ska jag dit o det passar med tiden så får bonus självklart åka med.

Men som tur är så har bonus en mamma utan liv och fri till och från gång till jobbet så bonus lyfter bara på tfn så kommer mamma taxi och hämtar o lämnar.

När som helst o hur mkt som helst.

Dagens ungdomar!!! Funderar på hur det blir när de ska ut i arbetslivet när dom är så bekväma o bortskämda.

Det kommer nog gå utmärkt ska du se :)
  • Anonym (J)

Äh. Jag och typ alla mina kompisar fick skjuts om vi ville upp till vi var 18 då de flesta av oss flyttade hemifrån. Nu valde vi inte alltid skjuts men det fanns oftast tillgängligt... Det har gått bra för de flesta av oss. Normala ungdomar distanserar sig naturligt från såna saker till slut.

• Anonym (J)
    Tom Araya skrev 2015-02-11 05:27:08 följande:

....och varför inte tidigare?

Varför vi inte tidigare vad?
  • Anonym (J)
    Anonym (objektivt) skrev 2015-02-11 08:53:25 följande:

Huruvida ni som varit bortskämda under er uppväxt faktiskt är anpassade till verkligheten och inte blivit bortskämda och odrägliga vuxna skall nog andra vittna om och inte ni själva :)

Ja så är det självklart :) men hade vi varit odrägliga och bortskämda hade vi nog inte varit där vi är idag. Högutbildade, familj, mycket vänner osv...
  • Anonym (J)
    Anonym (Samma) skrev 2015-02-11 06:15:35 följande:

Det är ju ett tecken på att ni klarar det fin fint och skulle inte behövt dessa skjutsar hit o dit.

Bara för att ni var lata o bekväma så lät ni föräldrarna slita halvt ihjäl sig?! Men det är ju inte era fel att de gjorde det, ett val de gör själva.

Jag kommer också att behöva o vilja skjutsa de mindre barnen här men det kommer att vara de gånger som det behövs inte för att man är lat o inte har lust.

Jag varken kan eller vill åka ifrån mitt jobb för att skjutsa barn.

Jag varken kan eller vill sitta o köra i skytteltrafik kvällar o helger när det går bussar, när det går att samåka , när det går att cykla.

Till ts

Du har inte skyldigheter att skjutsa. Vill o kan du så gör det annars inte.

Haha nej precis vi behövde det inte men det var ju skönt att få skjuts när man ville. Bad inte om det utan mina föräldrar ville. Men sen är det ju naturligt att växa upp och vilja ta vara på sig själv när man blir tonåring så jag avböjde ganska ofta skjuts och mina kompisar också.
  • Anonym (J)
    Ess skrev 2015-02-11 19:34:27 följande:

Eftersom det är ts som får ta allt besväret med dottern, så undrar jag om hon kommer att sörja speciellt mycket om hon väljer att bara va hos mamman.

Jag tycker pappan är en riktig looser, ställer krav på ts men skulle själv aldrig ställa upp tillbaks.

Hade jag varit ts så hade min bil stått still, om jag inte själv skulle någonstans. Den bilen hade endast använts av mig själv och mina barn. Mannen och dottern kan cykla, eller skita i det. Jag hade inte brytt mig för fem öre om vilket dom gjort.

Håller med. Det är inte TS problem liksom.
Svar på tråden Skjutsa sambons barn?