• molly50

Skjutsa sambons barn?

Anonym (Funderar) skrev 2015-02-09 12:38:10 följande:

Nu känns det lättare att sätta en gräns utan att få dåligt samvete över att man är egoist bara för att man inte ställer upp. Jag har nu krävt sambon och mamman att i första hand få ordning på barnet. Hon får lära sig att anpassa och planera då går jag med på, annars inte punkt slut! :)

Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete. Du är inte egoistisk för att du inte vil ställa upp och skjutsa andras barn i tid och otid,även om det råkar vara ditt bonusbarn.
    Men det finns ingen anledning för dig att göra det. Speciellt om du knappt hinner med dina egna barn pga det.
    Om dottern är 15 år så är hon stor nog at kunna gå eller cykla till närmaste busshållsplats och ta bussen dit hon ska.
    Det är bra att du nu vill börja ställa lite krav på dottern och hennes mamma.
    Jag tycker inte hon kan kräva av dig att du ska ställa upp och skjutsa hennes dotter så fort hon vill,även om du bor ihop med hennes pappa.
    Det är en sak att fråga om du kan göra det,men en helt annan sak att kräva det av dig.
    Du kan också ställa krav på din sambo att han skaffar körkort.
    Det är bra att ha när man har barn.
    Framförallt om man bor på ett ställe där det kan vara långt till busshållsplatser eller där bussarna går sällan.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    sextiotalist skrev 2015-02-09 20:48:24 följande:

Nu är jag trött, läser "skjuta bonusbarnen" kanske dags att sova ;)

Du är inte ensam. Jag råkade också läsa Skjuta istället för skjutsa. Skäms
    Jag får väl skylla på att jag är trött efter några nätter med dålig sömn.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    EnAnonumius skrev 2015-02-09 23:45:34 följande:
    Jag kan hålla med dig när det gäller mindre barn, typ upp till 12 eller något.

Men nu är det ju en tonåring som det handlar om framgått i tråden av TS själv..
    Tonåringen är 15år och då kan hon gott cykla till busshållplatsen om hon nu inte vill ta en  promenad på 30minuter som det rör sig om. 

Skjutsa kan jag hålla med om om det är utanför tider bussen går på och det finns skäl för det.
    Typ aktiviteter, skolan eller om man skall hem från kompisen och missat sista bussen.
    Det var väl just det jag skrev.

Citat: "Om dottern är 15 år så är hon stor nog at kunna gå eller cykla till närmaste busshållsplats och ta bussen dit hon ska."

Sen som du säger så är det ju en annan sak om det är utanför busssarnas tidtabell eller om hon råkat missa bussen.
    Men det verkar inte vara frågan om det här utan att TS har krav på sig att skjutsa bonusdottern när hon vill ha skjuts,i stort sett.
    Och det tycker jag inte att hon ska behöva göra.
    Framförallt så tycker jag att TS sambo,pappan till dottern,borde ta körkort själv och börja skjutsa.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    No Logo skrev 2015-02-13 08:27:22 följande:

Jag håller med om att ingen har rätt att ställa krav på TS och att 15-åringar är fullt kapabla att både gå och åka buss (tryck gärna på "visa endast" och se mitt första inlägg) men tycker att man ändå kan försöka ha lite fingertoppskänsla. (Acc) jag tänker då på dem som har inställningen "låt den bortskämda ungen gå i alla väder och situationer, det är karsktärsdanande"

Ess, jag vill vad som är bäst för min make - vore vi i TS situation tror jag inte det bästa för honom vore att dottern flyttade hem till mamman igen. Jag har annan syn på hur man ställer upp för varandra i en familj och skulle inte kunna använda min bil bara till mina barn + tycka det var lika bra att dottern flyttade (och följaktligen inte heller tolerera att min man inte ställde upp för mig).

Men i det här fallet så handlar det väl inte så mycket om att ställa upp för varandra.
    Om TS hade fått frågan eller blivit ombedd att skjutsa sin sambos dotter någon gång ibland så hade hon säkert gjort det. Men hon har krav på sig att hon ska skjutsa dottern när dottern vill.
    Jag tycker att TS sambo kunde ställa upp så pass att han åtminstone tog körkort så att han kan skjutsa sin dotter själv och framförallt säga ifrån till sin dotter och ex att sluta ställa krav.
    TS hinner ju knappt med sina egna barn pga det här.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Funderare) skrev 2015-02-15 02:33:58 följande:

Det har skett ett missförstånd här. Dottern och mamman är väldigt ledsna över mitt idiotiska impulsivitet att skriva en tråd här. Jag tycker det är så tråkigt med kränkande svar, det var aldrig det jag ville utan veta hur det hur det var men det var som sagt ett missförstånd. Jag har bett dom om ursäkt. Så sluta prata om dom, de är oskyldiga! Prata om mig istället som var en idiot. Det är jag som är trådstartaren. Ville få bort tråden men familjeliv verkar tycka det är en rolig tråd där folk kränker varann tyvärr.

Jag tvivlar på att du är TS. I så fall hade det stått Trådstartare bredvid ditt alias.
    Jag kan inte heller se att tråden ska ha spårat ur och att folk har varit otrevliga på något sätt.
    Kan det vara så att du är biomamman som råkat hitta tråden?
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Skjutsa sambons barn?