Inlägg från: Anonym (Samma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Samma)

Skjutsa sambons barn?

Här har vi en 17 åring som får buss/tågkort från skolan.

Vi bor ca 15 min med cykel högst till busshållplats.

Men nu är det så att barnet vill vara på skolan 20 min innan den börjar och 5 min efter att den slutar.

Det är mkt sovmorgon o tidiga dagar.

Jag vägrar att skjutsa om jag inte ska åt det hållet ska jag dit o det passar med tiden så får bonus självklart åka med.

Men som tur är så har bonus en mamma utan liv och fri till och från gång till jobbet så bonus lyfter bara på tfn så kommer mamma taxi och hämtar o lämnar.

När som helst o hur mkt som helst.

Dagens ungdomar!!! Funderar på hur det blir när de ska ut i arbetslivet när dom är så bekväma o bortskämda.

• Anonym (Samma)
    EnAnonumius skrev 2015-02-09 19:45:47 följande:

Ni som hävdar att det är "urskog"/"tassemarkerna" om man har c:a 30minuters gångväg till närmsta buss. Ni kanske skall ta och titt på hur det verkligen ser ut i ert närområde först. Och då menar jag en riktigt ordentlig titt. Ert närområde med tätbebyggelse med c:a 3-5 mils omkrets. 

Kan ju säga så här. Jag har varit i den s.k riktiga obygden, på besök, där folk har c:a 1 ½ timmes cykelväg till närmsta buss/pendeltåg. Tack och lov att man hade egen bil när man var på besök hos dem. 

Jag bor i en förort i de nodöstra stadsdelaran i Göteborg. Vi har då också några stycken villkvarter här med i min förort förutom hyrerätter och bostadsrätter.
    Kort och gott ett tätbegygglse.  Jag sj'äv bor i hyresrätt och har maximalt 3minuters gångväg.
    Villakvarteren i min förort så har faktiskt vissa villaägare 20-25 minuters gångväg till närmsta buss/spårvagn. Det finns faktiskt vissa villaägare som utnyttjar kollektivtrafiken och pendelcyklar till bussen/spårvagnen på daglig basis. Och nej det är knappast "urskogen"/"tassemarkerna" på förorten.

Att ta för givet att man bor i "tassemarkerna"/"urskog" bara för att man har 30minuters gångväg till kollektivtrafik säger bara en hel del om att ni har nog inte kolla riktigt på djupet i ert egna när områden med c:a 3-5mils omnejd om hur det kan se ut i ett tätbebyggt område. Man kan ju undra om ni bara använder den egna gatan som referensram som ligger kant i kant med kollektivtrafikens hållplatser. 

Herregud TS tar upp om en tonåring INTE en femåring.
    Tonåringen kan gott lära sig pendelcykla eller be sina föråldrad skaffa henne en lite moppe i stället för att kärva att TS skall köra sin bonusdotter överallt. Det är inte mer än rätt att TS ställer krav på tonåringens biologiska föräldrar och lär dem ta ansvar för deras dotter i stället för att utnyttja TS som en jävla gratistaxi.  Och även om det är lite snöigt och slaskigt och kanske kallt ute så kan tonåringen gå själv. Det är bara nyttigt för hälsan att motionera även om det råkar vara lite "taskigt väder" så länge man är frisk.

Vad bra skrivet! Tumme upp!

Själv bor jag på landet gjorde det även som liten o tonåring. Har flyttat hem kan man säga bodde centralt inne i stan under ett par år.

Gick o cyklade lika mkt då.

Vad är det som är så hemskt?

Vad sjutton många av ungdomarna utövar idrott föräldrarna peppar och skyar (med all rätt) men när det gäller vardagsmotion och ansvar så verkar det som att föräldrar tappat helt tron på sina barn. Vad de klarar av.

Anser man att barnet inte fixar att vänta, ta sig till o från buss eller tåg så har man inga höga tankar om sitt barn.

Sa till min man - tror ni att erat barn är helt okapabel? Ni kräver mindre av detta barn än vad man kräver på ex särskolan(inget fel på dessa underbara barn ungdomar o vuxna som går eller har gått särskola) men jag jämförde.

Min man fick sig en tankeställare men mamman som vill vara behövd fortsätter och trivs med sin anställning hos sitt barn.

Den dagen då barnet klarar sig själv blir en sorg och ensamhetens dag för henne.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (J) skrev 2015-02-10 15:40:05 följande:
    Det kommer nog gå utmärkt ska du se :)
    Det tvivlar jag inte ett dugg på. Föräldrarna är ju till o med sina barn på anställningsintervjuer nuförtiden så det lär nog finnas livslång backup.

Själv skulle jag känna mig värdelös om jag var tvungen att ta hjälp av mina föräldrar i tid o otid som vuxen men alla tänker vi olika ????

Nuförtiden vill ju föräldrar känna sig behövda.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (J) skrev 2015-02-10 22:26:34 följande:

Äh. Jag och typ alla mina kompisar fick skjuts om vi ville upp till vi var 18 då de flesta av oss flyttade hemifrån. Nu valde vi inte alltid skjuts men det fanns oftast tillgängligt... Det har gått bra för de flesta av oss. Normala ungdomar distanserar sig naturligt från såna saker till slut.

Det är ju ett tecken på att ni klarar det fin fint och skulle inte behövt dessa skjutsar hit o dit.

Bara för att ni var lata o bekväma så lät ni föräldrarna slita halvt ihjäl sig?! Men det är ju inte era fel att de gjorde det, ett val de gör själva.

Jag kommer också att behöva o vilja skjutsa de mindre barnen här men det kommer att vara de gånger som det behövs inte för att man är lat o inte har lust.

Jag varken kan eller vill åka ifrån mitt jobb för att skjutsa barn.

Jag varken kan eller vill sitta o köra i skytteltrafik kvällar o helger när det går bussar, när det går att samåka , när det går att cykla.

Till ts

Du har inte skyldigheter att skjutsa. Vill o kan du så gör det annars inte.
  • Anonym (Samma)
    lizlemon skrev 2015-02-11 09:19:58 följande:

Jag skulle inte skjutsa om det inte var nödvändigt, t ex på grund av uselt väder, att det var sent på kvällen och det inte gick bussar etc. Men sedan har jag ett avskräckande exempel i min närhet - en kille på över 30 år som fortfarande förlitar sig på föräldrarna för väldigt mycket, härom sommaren blev han skjutsad till och från jobbet varje dag (och ringde och klagade om han någon gång fick ta bussen), hans föräldrar flyttstädade hans lägenhet, sålde hans bil när han själv inte orkade ordna med allt det praktiska, etc etc. (Det här är en i övrigt psykiskt och fysiskt frisk ung man, som klarar av att jobba, ha ett stort socialt liv etc.) Föräldrarna klagar, men säger också att de skämmer bort honom för att de hoppas att själva få hjälp när de behöver det. Hittills - under de typ femton åren mannen har varit myndig - tror jag inte att sonen gjort någon större insats för sina föräldrar någon enda gång, till exempel har det nog aldrig hänt att han bjuder på mat eller ställer sig frivilligt och diskar, han dyker snarare upp och rotar i föräldrarnas kylskåp etc. 

Vad jag menar är att för mycket hjälp, kravlös sådan, faktiskt kan vara en rejäl björntjänst. Och om man vill fostra vuxna som är hjälpsamma och omtänksamma måste man nog se till att de lär sig att "pull their weight", hjälpa till så mycket de kan, redan från början. Vuxna har också rätt att få sina behov tillgodosedda och ska inte behöva agera tjänstefolk/taxichaufförer till halvvuxna ungar.

Usch vad misslyckad jag skulle känna mig som förälder om mina barn skulle vara sådan vid 30.

Dottern 10 år lagar mat åt oss lärde storebror hur tvättmaskinen fungerar. Städar rummet, packar skol o idrottsväskan.

Än så länge åker hon med mig eller annan vuxen till fritids. Men hon är sugen på att ta sig till o från själv.

Hon visar verkligen suget på att fixa.

Än så länge utan gnäll men håller helt med dig att göra allt för sina barn är ingen hjälp utan stjälp och ett bevis på hur man ser sitt barn som osjälvständig o okunnig.

I vårt fall när det gäller bonusbarnet så tror jag att det beror på att biomamman vill känna sig behövd. Hon har inget liv utan sitt barn.

Hon har också alltid sett föräldrarskapet som tävling hon ska minsann göra Allt för sitt barn och påvisa att pappa inte gör det.
  • Anonym (Samma)
    No Logo skrev 2015-02-13 08:27:22 följande:

Jag håller med om att ingen har rätt att ställa krav på TS och att 15-åringar är fullt kapabla att både gå och åka buss (tryck gärna på "visa endast" och se mitt första inlägg) men tycker att man ändå kan försöka ha lite fingertoppskänsla. (Acc) jag tänker då på dem som har inställningen "låt den bortskämda ungen gå i alla väder och situationer, det är karsktärsdanande"

Ess, jag vill vad som är bäst för min make - vore vi i TS situation tror jag inte det bästa för honom vore att dottern flyttade hem till mamman igen. Jag har annan syn på hur man ställer upp för varandra i en familj och skulle inte kunna använda min bil bara till mina barn + tycka det var lika bra att dottern flyttade (och följaktligen inte heller tolerera att min man inte ställde upp för mig).

Citat jag vill min makes bästa...

Det måtte väll finnas gränse. Sen kanske dottern ska tänka på pappas bästa o bonusmammans bästa

Pappan ska tänka på bonusmammans bästa o dotterns bästa

Det här är en enmans show det är bara ts som ska tänka på allas bästa utan att ingen tänker på henne

Lite typiskt styvfamiljsforum bonusmamman ska bara göra utan att kräva. Hon ska älska utan att behöva älskas tillbaka.

Hon ska ge o ge utan att någon ska behöva ge något tillbaka.

Hon ska sätta sitt eget åt sidan ja till o med sina egna barn för maken och makens barn.

Jag blir så paff att det verkligen finns så många som verkligen tycker o känner så. Otäckt!

Ej humant för fem öre
  • Anonym (Samma)
    No Logo skrev 2015-02-11 19:21:17 följande:

Alla ni som är så kategoriska; 15-åringar har minsann ben att gå med, när jag var tonåring fick jag gå 8 km i snöstorm till skolan etc - tar ni med i beräkningen att detta är en (förvisso lat, bortskämd och spontan som många tonåringar) tjej som valt att inte bo alls hos pappan under ett år? Som, stödd av mamma, mormor mfl, mäter kärlek i hur mycket föräldrarna ställer upp? Som dessutom har en pappa som tycker det är ok att bosätta sig med en hop barn långt undan kommunala färdmedel utan att ha körkort. Om man då plötsligt sätter hårt mot hårt och bestämmer sig för att NU är det dags att börja med lite uppfostran och sluta curla - då är det risk för att hon inte vill bo hos pappan mer utan flyttar till en mer service-minded förälder. Är man mån om att inte tappa kontakten med dottern, igen, så kan man ju gå lite försiktigare fram. Försöka se hennes synvinkel också, och kompromissa lite. Tex att erbjuda skjuts på bestämda tider, med viss planering tex, och i övrigt se till att det finns cykel, busskort etc.

Hur vet du allt det där om ts barn?
  • Anonym (Samma)

Okej!

Har själv startat trådar som jag ångrat o FL tar bort inga som helst problem så prova igen.

Sen förstår jag inte riktigt hur de kan känna sig kränkta o hur de hittade tråden o förstod att detta gäller dom? Det finns nog många andra familjer (vi är en av dom) som har tonåringar som din bonus o biomammor som är som denna mamma.

Men det här blev ju bra ändå egentligen då fick ni upp problem på ytan o att det kom fram att det blivit missförstånd o att ni kan finna ett gemensamt sätt att lösa detta.

????

• Anonym (Samma)

En fråga mamman känner sig kränkt?

Vad exakt är det som får henne att känna så?

Tråden har urartat sig... Varför ts tycker du att den gjort det?

Om du nu är ts så tycker jag att det är märkligt att du skriver denna trådstart när ni verkar komma så bra överens att ni kan samtala om denna tråd tsm.

Jag har heller inte varit med om att FL vägrar att ta bort en tråd om det är trådstartaren själv som begär det.

• Anonym (Samma)
    Ess skrev 2015-02-15 12:47:55 följande:
    Anonym (Funderare) är inte ts. Ts kallar sig (Funderar). 
    (Funderare) är bara ett troll som vill få någon att tro att hen är ts.
    Ok men ibland får man fylla i sitt alias.

Jag får skriva det varje gång när jag skriver nytt inlägg o ibland glömmer man själv vad man skriver för anonymt alias.

Tror dock som du att det inte är ts.

Denna människa har vänt kappan o verkar arg på alla som svarat ts.

Konstig o ovanligt beteende. Tycker inte heller att någon varit oförskämd o att tråden spårat ut.

Folk skriver ju bara ifrån deras syn och vad dom tycker.
  • Anonym (Samma)
    Brumma skrev 2015-02-15 13:46:55 följande:
    Är man trådstarten så står det automatiskt "Trådstarten" under alias i varje inlägg man gör. Det fyller man inte i själv. Enda sättet (Funderare) skulle kunna vara TS är om hon loggat in med ett annat användarkonto. Vilket jag tror att man inte får göra (ha två alltså).

Tryck på "visa endast" under TS så ser du :)
    Ja så kanske det är. Jag får fylla i varje gång då jag skriver på Appen.

Då står inte namnet kvar så att säga. Inte hos mig. Det kanske inte gäller när man är trådstartare?!

Mitt alias hoppar ur i alla fall inför varje gång jag ska göra ett inlägg. Kanske något knas med min telefon o app?

Ibland är det svårt att komma ihåg vad man kallar sig för.

Det bästa är ju iofs att hålla sig till samma alias hela tiden.
Svar på tråden Skjutsa sambons barn?