EnAnonumius skrev 2015-02-09 19:45:47 följande:
Ni som hävdar att det är "urskog"/"tassemarkerna" om man har c:a 30minuters gångväg till närmsta buss. Ni kanske skall ta och titt på hur det verkligen ser ut i ert närområde först. Och då menar jag en riktigt ordentlig titt. Ert närområde med tätbebyggelse med c:a 3-5 mils omkrets.
Kan ju säga så här. Jag har varit i den s.k riktiga obygden, på besök, där folk har c:a 1 ½ timmes cykelväg till närmsta buss/pendeltåg. Tack och lov att man hade egen bil när man var på besök hos dem.
Jag bor i en förort i de nodöstra stadsdelaran i Göteborg. Vi har då också några stycken villkvarter här med i min förort förutom hyrerätter och bostadsrätter.
Kort och gott ett tätbegygglse. Jag sj'äv bor i hyresrätt och har maximalt 3minuters gångväg.
Villakvarteren i min förort så har faktiskt vissa villaägare 20-25 minuters gångväg till närmsta buss/spårvagn. Det finns faktiskt vissa villaägare som utnyttjar kollektivtrafiken och pendelcyklar till bussen/spårvagnen på daglig basis. Och nej det är knappast "urskogen"/"tassemarkerna" på förorten.
Att ta för givet att man bor i "tassemarkerna"/"urskog" bara för att man har 30minuters gångväg till kollektivtrafik säger bara en hel del om att ni har nog inte kolla riktigt på djupet i ert egna när områden med c:a 3-5mils omnejd om hur det kan se ut i ett tätbebyggt område. Man kan ju undra om ni bara använder den egna gatan som referensram som ligger kant i kant med kollektivtrafikens hållplatser.
Herregud TS tar upp om en tonåring INTE en femåring.
Tonåringen kan gott lära sig pendelcykla eller be sina föråldrad skaffa henne en lite moppe i stället för att kärva att TS skall köra sin bonusdotter överallt. Det är inte mer än rätt att TS ställer krav på tonåringens biologiska föräldrar och lär dem ta ansvar för deras dotter i stället för att utnyttja TS som en jävla gratistaxi. Och även om det är lite snöigt och slaskigt och kanske kallt ute så kan tonåringen gå själv. Det är bara nyttigt för hälsan att motionera även om det råkar vara lite "taskigt väder" så länge man är frisk.
Vad bra skrivet! Tumme upp!
Själv bor jag på landet gjorde det även som liten o tonåring. Har flyttat hem kan man säga

bodde centralt inne i stan under ett par år.
Gick o cyklade lika mkt då.
Vad är det som är så hemskt?
Vad sjutton många av ungdomarna utövar idrott föräldrarna peppar och skyar (med all rätt) men när det gäller vardagsmotion och ansvar så verkar det som att föräldrar tappat helt tron på sina barn. Vad de klarar av.
Anser man att barnet inte fixar att vänta, ta sig till o från buss eller tåg så har man inga höga tankar om sitt barn.
Sa till min man - tror ni att erat barn är helt okapabel? Ni kräver mindre av detta barn än vad man kräver på ex särskolan(inget fel på dessa underbara barn ungdomar o vuxna som går eller har gått särskola) men jag jämförde.
Min man fick sig en tankeställare men mamman som vill vara behövd fortsätter och trivs med sin anställning hos sitt barn.
Den dagen då barnet klarar sig själv blir en sorg och ensamhetens dag för henne.