• Anonym (förhandsvisning)

Syftet av förhandsvisning av lägenhet?

Jag ska sälja min lägenhet och vi hade planerad visning om ca.2 veckor. Nu ringde dock mäklaren och frågade om hon kunde visa lägenheten nu i veckan för en spekulant. Hon menar också att man ska vara snabb eftersom det kommer nya lägenheter hela tiden och köparna tappar intresset.

Lägenheten är fräsch och ligger i ett fint område i Stockholms innerstad så jag vet att det kommer att finnas många intresserade och att det kommer att bli budgivning. Utgångspriset som är satt nu är ganska låg då jag räknar med att det blir budgivning så även om (den enda) spekulanten som ska kolla på lägenheten buder över några tusen, skulle jag föredra att det blir flera personer som buder då jag förstås vill få ut så mycket som möjligt.

Vad vinner jag på att sälja innan visning? Mäklaren vinner ju för att det är mindre jobb för henne. Köparen vinner genom att slippa konkurrera med andra köpare/spekulanter. Men fördelen för mig som säljare?

Jag har inte bråttom och är inte desperat över att sälja så fort som möjligt, borde jag kanske tillägga.

• Svar på tråden Syftet av förhandsvisning av lägenhet?
  • Anonym (i branchen)

Jobbar i branchen och vi har blandat när det gäller förhandsvisningar och vanliga. Det beror ju på vad spekulanten som vill komma innan kan tänka sig att betala för att "få gå före".
    Sen beror det ju på hur många som är bokade till visning. Om dennes bud är värt för att skippa ordinarie visningar.
    Det är alltid svårt att säga utgången av en bostadsaffär. Man vet ju aldrig innan vilka spelare man har på banan.
    Men visa den innan och se vad utgången av det blir. Sen kan du ju alltid tacka nej och köra på ordinarie visningar. Det är du som bestämmer hur du vill ha det, inte mäklaren. Sen kan den alltid rekommendera det ena eller andra.
    Lycka till!

• Kjell2

Vissa säljare gillar snabba enkla affärer till givet pris och vill gärna slippa stor visning och utdragen osäker budgivning. Då kan en begränsad förhandsvisning och därefter snabb affär vara välkommet.

Sen finns det spekulanter som bara är i stan en kort sväng, utlandssvenska som ska flytta hem t ex . De kanske bara kan se bostaden innan ordinarie visning men är sen beredd att delta i en budgivning.

Ett sätt att begränsade är att vara tydlig med att ni inte skriver kontrakt innan stora visningen och budgivningen.

Svar på tråden Syftet av förhandsvisning av lägenhet?