• skatergirl81

Hur mycket är ok att lägga på en förlovningsring?

Hej, jag och min sambo har kollat på förlovningsringar i ett år nu och efter att ha funderat så länge vet vi nu vad vi vill ha och kommer trivas i.

Har idag varit och beställt ringarna, min sambo vill bara ha titan så hans var ju billig, min gick på ca 16 000. Det är precis den jag vill ha och jag planerar ju att ha den resten av livet men får lite ångest då jag tycker att det är mycket pengar!

Den ser inte ens så himla märkvärdig ut, men ringar är dyrt!

Hur mycket tycker ni är ok att lägga på vigsel- förlovningsringar? Förklara gärna hur ni resonerar!

• Svar på tråden Hur mycket är ok att lägga på en förlovningsring?
  • BigMami

Så mycket hade jag aldrig lagt ut på en förlovningsring. Hade hellre lagt ut det på en vigselring..

• Anonym (Lyckligafrun)

Folk fåt väl lägga så mycket pengar de vill på en förlovningsring tänker jag. Min är värd omkring 13-15 000 idag. Den kostade inte alls så mycket för när vi förlovade oss var guld billigt och sen har jag satt i 12 st små diamanter i den som inte heller var lika dyrt att göra för flera år sedan.

Min vigselring är betydligt dyrare (större diamanter). Jag resonerar som såhär att jag ska bära den livet ut och ville verkligen ha just den ringen. Vi hade sparat pengar till bröllop, ringar osv. så vi hade ju råd. Skulle aldrig köpa något jag inte hade råd med!

• Fjärilslarv

tror att jag och maken la 5000kr sammanlagt på våra titanringar både förlovningaringarna och vigselringarna.

• Anonym (Karsten)

Vi anser inte att ringar är nåt att lägga pengar på. Släta guldringar fick det bli. Nu är det ett tag sen, men det kostade väl 2-3000 sammanlagt. Vi ser ringarna som en ren symbol, inte ett smycke i sig.

Risken finns att man försöker läsa in värdet av relationen i hur dyr och fin ring man har. En enkel slät guldring säger allt, den behöver inte bevisa något. Ett giftermål är ett giftermål, varken mer eller mindre.

Så resonerar vi.

• skatergirl81

Jag tänker att jag kan ha en slät ring som vigselring, tror det blir fint ihop med denna. Vi tänker inte lägga mycket pengar på själva bröllopet, vi kanske gifter oss utomlands bara vi två

BigMami skrev 2015-02-09 18:40:04 följande:

Så mycket hade jag aldrig lagt ut på en förlovningsring. Hade hellre lagt ut det på en vigselring..

• fluu

Så mycket/lite man vill och kan. Svårare än så borde det inte vara.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • skatergirl81
    Anonym (Lyckligafrun) skrev 2015-02-09 18:40:25 följande:

Folk fåt väl lägga så mycket pengar de vill på en förlovningsring tänker jag. Min är värd omkring 13-15 000 idag. Den kostade inte alls så mycket för när vi förlovade oss var guld billigt och sen har jag satt i 12 st små diamanter i den som inte heller var lika dyrt att göra för flera år sedan.

Min vigselring är betydligt dyrare (större diamanter). Jag resonerar som såhär att jag ska bära den livet ut och ville verkligen ha just den ringen. Vi hade sparat pengar till bröllop, ringar osv. så vi hade ju råd. Skulle aldrig köpa något jag inte hade råd med!

Ja jag har ju råd men känns tråkigt när sparpengarna krymper, men ville verkligen ha just den ringen så jag ska väl vara nöjd med det beslutet . Den billigare tyckte jag såg jätteliten och mesig ut! Guldet är ju dyrt nuförtiden och diamanter ska vi inte tala om!
  • skatergirl81
    Fjärilslarv skrev 2015-02-09 18:44:46 följande:

tror att jag och maken la 5000kr sammanlagt på våra titanringar både förlovningaringarna och vigselringarna.

Titan är bra!! Billigt jämfört med guld...men jag hade inte varit nöjd med det då det inte är min smak.
  • Jag är bara jag

Vad man verkligen har råd med eller vill ha. Vi hade råd med dyrare,men ville inte ha det. Finns annat viktigare än en ring ingen egentligen bryr sig om och som man själv sällan har på sig.

• skatergirl81
    fluu skrev 2015-02-09 18:54:43 följande:

Så mycket/lite man vill och kan. Svårare än så borde det inte vara.

Jo sant! Alla har vi olika ekonomi! Jag är inte van att handla för sådana summor dock. Jag hade satt maxgräns på ringen till 10 000 kr men för det priset får man inte mycket.
Svar på tråden Hur mycket är ok att lägga på en förlovningsring?