• skatergirl81

Hur mycket är ok att lägga på en förlovningsring?

Hej, jag och min sambo har kollat på förlovningsringar i ett år nu och efter att ha funderat så länge vet vi nu vad vi vill ha och kommer trivas i.

Har idag varit och beställt ringarna, min sambo vill bara ha titan så hans var ju billig, min gick på ca 16 000. Det är precis den jag vill ha och jag planerar ju att ha den resten av livet men får lite ångest då jag tycker att det är mycket pengar!

Den ser inte ens så himla märkvärdig ut, men ringar är dyrt!

Hur mycket tycker ni är ok att lägga på vigsel- förlovningsringar? Förklara gärna hur ni resonerar!

• Svar på tråden Hur mycket är ok att lägga på en förlovningsring?
  • skatergirl81
    leiapp skrev 2015-02-11 13:52:51 följande:

För det första förstår jag inte varför du behöver fråga du/ni lägger väl precis vad ni vill?

Men... eftersom du frågar så måste jag ändå säga att det är väl såklart beroende på hur mycket pengar man har. För oss som ändå flyttat till hus och hade en buffert på banken när vi skulle gifta oss kändes det ändå helt bananas att lägga ut pengar på ringar i onödan. Vi hade ärvt ringar som vi tyckte var jättefina så vi använder dom. Vi lade alltså noll kronor. Jag har hellre pengarna på banken eller gör nåt bättre med dem.

Ja klart vi lägger vad vi vill, men ett forum är väl till för att diskutera saker? Kan ju vara intressant att se hur andra gör och tänker. Och sen kanske det kan vara skönt om någon annan bekräftar det man själv tänker; att det kan vara värt att lägga till lite extra pengar för att få exakt den ring man vill ha.

Vad bra med ärvda ringar, tyvärr har jag inget sånt!
  • skatergirl81
    Anonym (ringarna) skrev 2015-02-11 10:55:44 följande:

min ring kostade ca 150.000 och hans ring ca 25.000

Nu har vi pengar men jag kan förstå om folk inte lägger så mycket på ringarna. I vår umgängeskrets ligger tjejers ringar på 50.000 och uppåt. Alla ska ju ha en diamant nu för tiden och då rusar det upp i priset. Så vad som är ok beror helt och hållet på vad man har råd med. Tanken är att man ska ringen en längre tid :)

Känns det inte läskigt att gå runt med något så dyrt på fingret? Jag menar, tänk om du tappar den eller nåt. Antar att den är försäkrad ...men ändå.

Skulle vara kul att se hur en så dyr ring ser ut! Visst är diamanter dyra, speciellt om de ska vara lite större!
  • Anonym (A)

Jag skulle hellre lägga pengar på förlovnings/vigselring som ska användas dagligen under väldigt lång tid, än på en flådig bröllopsklänning som bara används en gång! Vi hade inte någon överdrivet dyr smak när det gällde förlovningsringar, men gjorde inget för att hitta billigare (kostade drygt 5000:- för båda) Jag gillar släta ringar, så det blir inte så dyrt, men hade jag gillat diamanter hade jag gott kunnat spara ett tag för att kunna köpa drömringen.

• skatergirl81
    Anonym (A) skrev 2015-02-11 19:56:35 följande:

Jag skulle hellre lägga pengar på förlovnings/vigselring som ska användas dagligen under väldigt lång tid, än på en flådig bröllopsklänning som bara används en gång! Vi hade inte någon överdrivet dyr smak när det gällde förlovningsringar, men gjorde inget för att hitta billigare (kostade drygt 5000:- för båda) Jag gillar släta ringar, så det blir inte så dyrt, men hade jag gillat diamanter hade jag gott kunnat spara ett tag för att kunna köpa drömringen.

Samma här....ingen gräddbakelseklänning för massa pengar! Denna ring ska jag titta på varje dag och älska!
  • Brattman

Personligen anser jag att ringen i sig endast är en symbol, och det är kärleken i sig som räknas. För min del är det därför omotiverat att lägga någon större summa pengar på en ring. Nu finns det förståss de som av någon anledning känner en tillfredställelse av att få visa att de har råd att köpa en dyr ring, och då är det så klart helt okej för deras del. Men för min del skulle jag nog anse att det vore orimligt att lägga mer än 2500 kr på en ring.

• gbgumman
    Brattman skrev 2015-02-12 03:57:52 följande:

Personligen anser jag att ringen i sig endast är en symbol, och det är kärleken i sig som räknas. För min del är det därför omotiverat att lägga någon större summa pengar på en ring. Nu finns det förståss de som av någon anledning känner en tillfredställelse av att få visa att de har råd att köpa en dyr ring, och då är det så klart helt okej för deras del. Men för min del skulle jag nog anse att det vore orimligt att lägga mer än 2500 kr på en ring.

Måste det vara för att man vill visa att man har råd. Tror du inte det kan vara så att man tycker det är vackert. Jag tycker mina ringar är jätte vackra. Det var därför jag valde dem. Hade haft råd med dyrare, men valde de jag tyckte var "mest mig".
  • Brattman
    gbgumman skrev 2015-02-12 06:14:20 följande:
    Måste det vara för att man vill visa att man har råd. Tror du inte det kan vara så att man tycker det är vackert. Jag tycker mina ringar är jätte vackra. Det var därför jag valde dem. Hade haft råd med dyrare, men valde de jag tyckte var "mest mig".
    Jo, visst kan man köpa en ring för att man tycker den är vacker. Men en förutsättning för att kunna köpa ringen, är ju att man har råd. Och om man har köpt ringen, så visar man ju därmed att man hade råd. Så är det egentligen inte samma sak då? Eller, skulle man köpa en ring utan att visa den för någon...
  • gbgumman
    Brattman skrev 2015-02-12 06:21:01 följande:
    Jo, visst kan man köpa en ring för att man tycker den är vacker. Men en förutsättning för att kunna köpa ringen, är ju att man har råd. Och om man har köpt ringen, så visar man ju därmed att man hade råd. Så är det egentligen inte samma sak då? Eller, skulle man köpa en ring utan att visa den för någon...
    Man kan väl köpa något för sin egen skull fast den syns.
  • kivirush

Så lite eller så mycket en vill. Den är bara symbolisk ändå. Köp det som är snyggt. Skit i om den är "billig"

Säger lite vad jag vill.
  • gbgumman
    kivirush skrev 2015-02-12 07:46:57 följande:

Så lite eller så mycket en vill. Den är bara symbolisk ändå. Köp det som är snyggt. Skit i om den är "billig"

Säger lite vad jag vill.
    Eller så köper man det man vill fast den inte är billig. De ringar jag har såg jag på en bild flera år innan vi förlova oss och bestämde mig direkt att dessa ska de bli. Visste inte om de var dyra eller billiga men de var "JAG" de kostade då som sagt 8000kr st och idag det dubbla. Om det är billigt eller dyrt råder nog delade meningar om i denna tråd men det var mindre viktigt för mig.
Svar på tråden Hur mycket är ok att lägga på en förlovningsring?