• ericssonsarah

HJÄLP, hur mycket kött per person?

Hej! Jag ska snart fira min födelsedag med familjen, och tänkte då bjuda på Pulled Beef (av högrev). Tänkte ha en hel del tillbehör, såsom coleslaw, någon pastasallad, grönsaker, fetaost, oliver, bröd, sås.. Ja, ni fattar. Hur mycket kött per person bör jag räkna med? Svenskt Kött rekommenderar 100-125 gram högrev per person, men jag är skeptisk till den sortens rekommendationer. Någon som vet?

• Svar på tråden HJÄLP, hur mycket kött per person?
  • Mrs Okänd

Jag tror det är en bra rekommendation. Det är nog den mängden de brukar ha på restaurang. Tycker du att det är för mycket?

• Nyfikna72

Men å andra sidan är ju inte högrev världens dyraste kött så jag hade nog tagit till så det räckt och blivit över och fryst in resten.

Det är ju skillnad om man pratar fin file, då är det ju mer lagom med de mängderna för då äter man sin file och är nöjd sen. Är det däremot pulledpork med tillbehör kan man ju skyffla i sig en del......

• Starka

Brukat rätt mycket mer än beräknat för det krymper rätt bra i o med fettet smälter bort. Hade nog räknat 200-300 gram per person. Går jättebra o frysa det som blir över

• MEE83

Beror sig på, men 100g är enligt mig i underkant. 125g låter lagom, beroende på tillbehören. Tänk på det som en burgare, fast med pulled beef, typ philly steak sandwich liksom, fast med pastasallad.... då tycker jag 125g låter ganska lagom, för en normal person.

• Mascaraklumpar

Jag tycker att 100-125 g är lagom till vardags, men vid festliga tillfällen väljer många ofta att äta lite mer än annars så jag hade snarare gjort 200 g per person.

• ericssonsarah
    Mrs Okänd skrev 2015-02-11 09:18:52 följande:

Jag tror det är en bra rekommendation. Det är nog den mängden de brukar ha på restaurang. Tycker du att det är för mycket?

Nej, tvärtom så tycker jag att det lät väldigt lite. Men så har jag iofs några familjemedlemmar som är ganska stora i aptiten också. Men som andra skriver så är högrev billigt, så det är kanske lika bra att räkna med lite extra. :)
  • Mrs Okänd
    ericssonsarah skrev 2015-02-11 10:03:33 följande:
    Nej, tvärtom så tycker jag att det lät väldigt lite. Men så har jag iofs några familjemedlemmar som är ganska stora i aptiten också. Men som andra skriver så är högrev billigt, så det är kanske lika bra att räkna med lite extra. :)

Eftersom det inte är en "stycksak" så skulle  jag räknat lite extra som man brukar göra när man inte vet om det finns riktiga matvrak. =) Det är kul när folk gillar att äta tycker jag!!
  • aleakim

Hade räknat 220-250 gram per person, tycker att det är så pinsamt när maten inte räcker.

BF/snitt: 17 april 2014. Efterlängtade lilla grabb
  • Voluptuous Shalimar
    Virriga Vera skrev 2015-02-11 15:55:47 följande:

100-150 gr är väl tillagat kött och inte råvara.

Precis. Om man betänker att ca 25% försvinner vid tillagning, så skulle 100 g otillagat kött p/p innebära att var och en fick ca 75 g kött på tallriken vid servering. Det är pyttelite.
Svar på tråden HJÄLP, hur mycket kött per person?