• Anonym (lägenhet)

Varför köper man en lägenhet före visning?

Jag planerar att köpa en lägenhet och hänger en del på hemnet och har märkt att många av lägenheterna blir borttagna före visningen. Så jag undrar varför köparna är så ivriga att köpa före visning? Är det för att de vill slippa konkurrens och betala så lite så möjligt?

• Svar på tråden Varför köper man en lägenhet före visning?
  • Anonym (lägenhet)
    Nyfikna72 skrev 2015-02-11 10:21:30 följande:

De har väl koll på marknaden och vet vad de kan riskera att köpa osett?

Vad får de utav att köpa så tidigt? Komma undan så billigt som möjligt?
  • Anonym (lägenhet)

De köper inte osett utan går på förhandsvisning förstås.

• Anonym (Slippa budgivning)

Vi köpte innan visning (med privat visning så klart) för vi ville slippa de sjuka budgivningar som förekommer.

• Rani

De jag vet som köpt innan visning har ringt till mäklaren och sagt typ "Vi ger 200 000 över utgångspris, men då vill vi slippa budgivning". Mäklarna och säljarna har blivit glada för snabb affär. Köparna hade spanat efter bostad i området en längre tid och ville vara säkra på att få just denna utan att betala överpris.

• Nyfikna72

Nä de kanske bara äntligen får köpa en lägenhet precis där de vill bo. Då kan man ju inte vänta ut en visning och fler intressenter, då lägger man ett bud och ser om säljaren accepterar det.

• Kjell2
    Anonym (lägenhet) skrev 2015-02-11 10:19:23 följande:

Jag planerar att köpa en lägenhet och hänger en del på hemnet och har märkt att många av lägenheterna blir borttagna före visningen. Så jag undrar varför köparna är så ivriga att köpa före visning? Är det för att de vill slippa konkurrens och betala så lite så möjligt?

De kanske har fixat en privat visning innan mot löfte om snabb affär till bra pris

Säljarne slipper stor visning och osäker budgivning
  • Anonym (Privat visning)

Vid tidigt avslut, så brukar det ju vara så att personen som köper får en privat visning, innan den "riktiga" visningen äger rum, den som köper har alltså sett lägenheten innan köp.

Köparen lägger då ett bud, och om säljaren accepterar det, så går köpet igenom.

Köparen vinner ju på det, i och med att den slipper vara med i långdragna och nervpirrande budgivningar, och säljaren vinner på det, genom att snabbt få bostaden såld.

Det är ju en avvägning båda parter gör: köparen lägger ett bud som den tror att säljaren accepterar, samtidigt som köparen antar att budet hen lägger är lägre än vad slutpriset skulle blivit vid en budgivning.

Säljaren vill kanske vill kanske sälja snabbt (vanligt vid separation), och accepterar bud där hen går med vinst.

Så ja, som svar på din fråga: det är för att slippa konkurrens, och samtidigt förhoppningsvis köpa billigare än vid en budgivning.

• Haskel

Det råder enorm bostadsbrist i delar Sverige, främst i storstäderna. Några människor har inte tid att vänta, utan behöver lägenhet väldigt fort. Är det många som är intresserade vet man aldrig hur högt en budgivning går. Det kan även dra ut väldigt långt på tiden.

• Anonym (lägenhet)

Och säljarna är så desperata att sälja 2-3 dagar tidigare att de tackar ja? Förvånad

Har svart att förstå det. Lägenheterna som jag varit intresserad av har det varit budgivning på, mellan 500 och 700 tusen över utgångspriset. Så man kanske borde "bluffa" och buda 200-300 och se om någon desperat säljare nappar?

• Anonym (lägenhet)

De som blivit sålda före visning har jag dock inte sett något pris på. Men de kanske kommer snart under sålda?

• Kjell2
    Anonym (lägenhet) skrev 2015-02-11 10:36:00 följande:

Och säljarna är så desperata att sälja 2-3 dagar tidigare att de tackar ja? Förvånad

Har svart att förstå det. Lägenheterna som jag varit intresserad av har det varit budgivning på, mellan 500 och 700 tusen över utgångspriset. Så man kanske borde "bluffa" och buda 200-300 och se om någon desperat säljare nappar?

En del säljare tycker det är jättejobbigt med en eller flera stora visningar, stökig budgivning som kanske måste tas om och drar ut på tiden.

Får de ett bra bud direkt så kan de slå till snabbt för att slippa all stress och oro.

• Anonym (hus)

Vi impulsköpte ett hus. En privat visning i all hast. Säljare skulle flytta så snabbt som möjligt och ville helst slippa krångel. Huset blev mycket billigt och affären gick igenom på två dagar. Tittade på det på onsdagen och på fredagen var vi med hus som vi delvis fick tömma samt städa själva. Men vi betalade en miljon jämt istället för runt 1,9 miljoner som grannarna betalat för sina kåkar. Alla papper skrevs hos advokat så ingen mäklare var inblandad.

Visst hade säljaren kunnat få ut mycket mer pengar men hen ville hellre komma iväg.

• Anonym (AMJ)

Vi sålde innan visning i somras, skönt att slippa städningarna innan visningen och få i väg ungar (har 4st). Sen slipper man ju massa människor som är i ens hem för att snoka, våra nyfikna grannar hade garanterat dykt upp.

Istället hade vi 2 st som kom och titta i lugn och ro och gav ett rimligt bud :)

• Cl4udio

Vi köpte lgh sept 2014. 
    Vi ringde en mäklare i augusti samma år o bad honom ringa upp i fall att nån fastighet passande för oss skulle dyka upp.
    En månad efter ringde han och tog oss till en förhandsvisning och klargjorde att vi kunde få den direkt om vi bjöd +200 000 kr över utgångspris.
    Vi tyckte om lgh:en och därför dagen därpå,skrev vi på kontraktet.

Den lgh stod sen på hemnet som "såld före visning"

Svar på tråden Varför köper man en lägenhet före visning?