• Juliflicka

Såhär tränar och äter jag. Men utan resultat!?

Tränar oftast 10:30-11:10.
    Har ätit 2 hårdbröd med keso och ost. Även en filtallrik med musli/nötter.

När jag kommer till gymmet börjar jag med 4-5 minuters crosstrainer som uppvärmning (det är även en liten bit att gå till gymmet)

Sedan kör jag 20 el. 30 x 3, 5kg armar.
    20 el 30. x 3, 5 kg ben.
    20 x 3 5kg rygg.

Sedan 100-120 situps.
    1,5 minut plankan
    Övningar på pilatesboll för mage och rygg (svinjobbigt)
    Och sedan 20 benlyft (dvs liggande på rygg med bollen mellan låren, lyfta upp och ned 20 ggr)
    20 höftlyft.

Sedan stretch, + ev. 4-5 minuters crosstrainer igen.

Jag har tränat såhär 3-4 ggr/veckan i 1 månad.

Äter bra tycker jag, inga sötsaker på vardagar och lagom portioner. Skippar kolhydrater till lunchen.

Men igår kände jag mig som en flodhäst! Det kändes som att jag hade gått upp 10 kg.

Hur bör jag träna?

• Svar på tråden Såhär tränar och äter jag. Men utan resultat!?
  • dirty88

Vad är dit mål med träningen? Bli stark? Snabb?
    Vad är det för resultat du inte fått exakt?

• sportpappa

Att det känns som att du gått upp 10 kg betyder inte att du gjort det. När man börjar att träna så tar det tid för kroppen att anpassa sig till den ökade belastningen och man kan känna sig orkeslös och hängig. En månad är väldigt kort tid att mäta på. Nu säger du inte var du börjar på, men att gå från 0 till 3-4 pass/vecka är tufft.

Om träningen är bra eller inte beror på vad du vill uppnå och hur intensivt du kör. Känner du dig trött efter träningen och har slutkörda muskler? Ja, då är nog träningen lagom för dig.
    Om du vill bli starkare så bör du efter hand öka vikterna så att du hela tiden har en ordentlig belastning. När det blir för lätt så går du upp lite.

Träningstiden är inte särskilt lång. 40 minuter och av den tiden så är du aktiv kanske max 30 minuter. Det är så klart bättre med 30 minuter än inget alls, men ju längre tid du tränar desto mer träning får du och desto mer kalorier bränner du.

Jag tycker att träning bör vara allsidig och innehålla både ordentligt med konditionsträning och träning för musklerna. Det ger en fysik som är användbar för livet. Om man ska välja det ena eller andra så tycker jag att konditionsträning är det viktigaste för det tränar hjärta och lungor och faktiskt också en del muskler. Om man även kan förlägga konditionsträningen utomhus så får man frisk luft och solljus.
    I ditt fall så hade jag nog joggat till gymmet. Tagit en liten extra sväng för att få till en ordentlig runda på 20-30 minuter. Sen in på gymmet och köra igenom de stora muskelgrupperna. Efter passet så joggar du lugnt hemåt för att få lite blodcirkulation genom musklerna. Hemma så stretchar du.

• Miss P

Vill du vikt och få ett snabbt resultat så ät mörkt bröd typ sådant som de gör smörebröd på i Köpenhamn. På det brödet har du tonfisk  keso. Och du kan även äta fil med banan i.

• Juliflicka
    dirty88 skrev 2015-02-12 09:38:41 följande:

Vad är dit mål med träningen? Bli stark? Snabb?
    Vad är det för resultat du inte fått exakt?

Jag vill tappa fett och bli fastare i kroppen helt enkelt.
  • Nyfikna72

Vill du gå ner i vikt så är det till 90% kosten du lär inrikta dig på, träningen ger dig bara styrka egentligen även om det såklart minskar några gram också.

Unnar du dig en bulle så är typ flera dagars träning borta i ett nafs så det är ju inte som många tror så att kilona rasar av en av lite träning. Ska du gå ner i vikt med träning så är det typ en heltidssysselsättning.

• Anonym (MK)

Vad är ditt syfte med träningen? Muskler? Viktnedgång?
    Om du snabbare vill bli starkare och bygga muskler får du lägga upp träningen annorlunda. Du har alldeles för låga vikter och för många reps. Gör tvärtom i stället. Få reps med betydligt högre vikter.
     Lägg till en nolla på vikterna. 50g osv.. och gör 5 rep i set om 3.
    Läs på mer. Tex olika träningsbloggar/hemsidor.

Lägg till mer konditionsträning tex cirkelträning i grupp eller liknande. Högintensiv konditionsträning och tyngre vikter kommer ge snabbare resultat i både uthållighet, styrka, viktnedgång osv..
    Att gå på gym och fislyfta 5kg och göra plankan ger inget resultat.

• Juliflicka
    Anonym (MK) skrev 2015-02-12 10:16:07 följande:

Vad är ditt syfte med träningen? Muskler? Viktnedgång?
    Om du snabbare vill bli starkare och bygga muskler får du lägga upp träningen annorlunda. Du har alldeles för låga vikter och för många reps. Gör tvärtom i stället. Få reps med betydligt högre vikter.
     Lägg till en nolla på vikterna. 50g osv.. och gör 5 rep i set om 3.
    Läs på mer. Tex olika träningsbloggar/hemsidor.

Lägg till mer konditionsträning tex cirkelträning i grupp eller liknande. Högintensiv konditionsträning och tyngre vikter kommer ge snabbare resultat i både uthållighet, styrka, viktnedgång osv..
    Att gå på gym och fislyfta 5kg och göra plankan ger inget resultat.

Det störiga med träning är att alla säger olika...
    Vissa hävdar MÅNGA repetitioner med låga vikter. Du säger tvärtom.

Vissa hävdar att plankan gör underverk. Du tvärtom.

Det är så svårt.

• sportpappa
    Juliflicka skrev 2015-02-12 10:18:26 följande:
    Det störiga med träning är att alla säger olika...
    Vissa hävdar MÅNGA repetitioner med låga vikter. Du säger tvärtom.

Vissa hävdar att plankan gör underverk. Du tvärtom.

Det är så svårt.
    Det beror ju på vad du vill uppnå. Genom att träna plankan så blir du bra på plankan och tränar de musklerna (mage, rygg), men du bränner ytterst få kalorier.

Angående vikterna så jämför med att promenera. Om du går en normal promenad så tränar du i princip ingenting, men orkar hålla på hur länge som helst. Om du däremot tar i och håller ett högt tempo (powerwalk, löpning, sprint) så orkar du inte lika länge, men du känner i muskler och kropp att du tränat. Så om du lyfter en lätt vikt massor av gånger så är det som att promenera. Lyft en tyngre vikt färre gånger så är det som en powerwalk eller ett hårt löppass.

Jag tror också på högintensiv konditionsträning med styrka. Det är tidsoptimerat och intensivt. På gym brukar det finnas mängder med olika typer av pass och du bör kunna hitta något som kombinerar kondition med styrka på ett lämpligt sätt, typiskt cirkelträning.
  • Anonym (MK)

Läs här:  http://www.styrkelabbet.se 
    http://www.nyttigt.eu/vad-ar-bast-for-att-fa-storre-muskler-latta-eller-tunga-vikter/

Det funkar att ha många reps och låga vikter också, men tricket för att bygga upp kroppen med fina muskler är att ta ut sig nästan till max och då måste du göra det även med de låga vikterna. Alltså så många reps som du kan innan du nästan stupar. Detta är ju lättare att åstadkomma med tyngre vikter i stället för 5kg.

Svar på tråden Såhär tränar och äter jag. Men utan resultat!?