• Anonym (Anonym)

Är han alkoholist?

Hej!
    Min sambo dricker VARJE DAG. Inte jättemycket och han blir inte full, men som sagt, det är VARJE DAG. Han kan inte låta bli och han vill tydligen inte låta bli heller.
    Det kan bli 2 öl och en whiskey eller 2 glas vin eller 3 öl eller 1 öl och två glas vin.
    Självklart har jag påpekar detta otal gånger och sagt dittan o dattan, men inget hjälper. Han kan fråga om det är ok att han tar en öl, säger jag nej blir han tjurig.
    Han kan ta en öl när han lagar kvällsmat, på helgen öppnar han en redan vid lunch.
    Jag har lagt ner tjatet nu, låter han hålla på... Hjälper ju inte ändå. Vi har en 3 åring och en på 3 månader. Han tar hand om dem och blir inte full, men måste tydligen ha i sig alkohol varje dag.
    HUR ska jag gå tillväga? Vill inte att mina barn ska se pappa dricka öl varje dag. Visserligen ibland när de lagt sig.
    VAD GÖRA???

• Svar på tråden Är han alkoholist?
  • Dixie

Jag hade tagit mina barn och flyttat - aldrig att jag låtit dem växa upp med en alkoholist!

• Nyfikna72

Köper han hem själv? Annars kan du ju köpa hem lättöl och alkoholfritt rödvin och se om det går lika bra. Om inte så är det nog mest så att det är alkoholen som drar och då skulle nog jag klassa han som alkoholist.

• Anonym (Anonym)
    Nyfikna72 skrev 2015-02-12 10:21:13 följande:

Köper han hem själv? Annars kan du ju köpa hem lättöl och alkoholfritt rödvin och se om det går lika bra. Om inte så är det nog mest så att det är alkoholen som drar och då skulle nog jag klassa han som alkoholist.

Han köper själv. Kan prova ditt förslag!!

Han sköter sig, sitt jobb o våra barn men måste ändå ha alkoholen - tydligen eftersom han inte slutar.

Alkoholist trots att han inte blir berusad??
  • Anonym (Anonym)
    Dixie skrev 2015-02-12 10:16:15 följande:

Jag hade tagit mina barn och flyttat - aldrig att jag låtit dem växa upp med en alkoholist!

När är man alkoholist? Han sköter sig blir i inte berusad och tar hand om barnen, men vill tydligen dricka VARJE dag.

Hur ska jag få honom förstå att han är alkoholist?
  • Anonym (Tips)

Be honom hålla uppe en vecka utan att ta en droppe. Klarar han det vinner ni 2 saker: 1: Han är nykter. 2: Han visar att han inte är beroende. Jag är en kille på 42 år och jag hade inte tagit illa upp om min sambo bett mig sluta dricka varje dag.

• Dixie
    Anonym (Anonym) skrev 2015-02-12 10:27:28 följande:
    När är man alkoholist? Han sköter sig blir i inte berusad och tar hand om barnen, men vill tydligen dricka VARJE dag.

Hur ska jag få honom förstå att han är alkoholist?
    att han inte blir berusad beror ju på att han säkert gjort detta ett bra tag och tål mycket - att han inte kan låta bli är ett starkt tecken på att han är alkoholist.

att få någon att inse att de är alkoholist är inte lätt - finns ju anhöriggrupper, kanske du kan få någon hjälp tex här; www.al-anon.se
  • Nyfikna72

Ja alltså den normala uppfattningen av en alkoholist är såklart den där illaluktande gubben på bänken men så fungerar det nog inte utan det är nog mer vanan och behovet av alkohol som styr. Kan man liksom inte vara utan några dagar ens så lär man nog inse hur det är. Även om han sköter sig nu så kan ju vad som helst teigga igång ettvstörre behov och då lär det bli värre som sagt.

Går man på ett aa möte så är det mestadels vanliga människor som är där, som sköter sitt liv och sköter jobb men ändå dricker regelbundet. En del mindre och de flesta mer såklart.

• Anonym (Varit där)

Alkoholist är man när man inte kan vara utan alkoholen sen kvittar det hur mycket/lite eller hur staka/svaga drycker man dricker. Jag har själv två barn med en alkoholist efter år med tjat och försök att hjälpa honom valde jag att lämna för barnen skull. Det spelar ingen roll att han inte blir full och kan ta hand om barnen. Jag tänker som så att barn gör inte som vuxna säger de gör som de vuxna gör. Vill du att dina barn ska få en syn att det är ok att dricka varje dag? Det hela är upp till dig och det liv och förutsättningar du vill ge dina barn.

• Anonym (?)

Så länge det inte finns problem med hans konsumtion så finns det inga problem kan man ju tycka, sköter han jobb ansvar och andra åtagande så förstår jag inte varför man ska hålla på att bråka.

Vi har folk som dricker kaffe dagligen, ska man vara på dom också i och med dom verkar nte "klara sig utan"?

Nej, så länge det hålls på en sansat nivå och barnen inte far illa av det så finns det inga problem.

• Helenmedh

Kortfattat: Man är alkoholist när man inte klarar vardagen utan alkohol. 
    Sammanfattning: Ja din man är alkoholist ts. Även om han inte blir full varje dag så har han ett beroende av alkohol varje dag.

Tro mig, jag har levt med otaliga missbrukare.

Svar på tråden Är han alkoholist?