Min 11-åriga dotter använder bara stringtrosor
Ja, den här tråden är delvis skapad för att provocera, men framför allt för att utmana. Utmana det förlegade synsätt vi idag har på stringtrosor. Ett förlegat synsätt som grundar sig i moralpanik och den gamla skolans värderingar.
När min dotter frågade om hon fick prova stringtrosor (observera att hon litar på mig så pass att hon frågar istället för att gå bakom min rygg och köpa själv för veckopengen) så jag bara "visst, såklart du får". Syftet med ett kort svar utan följdfrågor var att avdramatisera det hela, att inte få string att vara något spännande, förbjudet eller farligt - det är ju därför många unga vill prova från första början. Det är som cigg och alkohol - förutom att de två sistnämnda är direkt farliga för hälsan.
Sagt och gjort, köpte flera par string som hon fick välja och nu använder hon inget annat. Vi har alltid haft tillit till varandra, hon har alltid berättat för mig om det var något och jag har alltid funnits där för henne - utan att döma henne.
Nu är det förstås inte alla 11-åringar som vill ha string, men ni föräldrar som någon gång fått frågan från era döttrar - och det är jag säker på att flera här har fått - varför låter ni dem inte prova? Vad är det som är farligt för barnet med att ha stringtrosor?