Inlägg från: Alexi |Visa alla inlägg
  • Alexi

Jättemycket trassel med amning - hur gör ni?

Men varför måste du ha fötterna på tå, med en rejäl kudde i knäet, som en amningskudde, spelar väl inte lårens position någon roll?

Jag körde med amningsnapp i ett par veckor med första barnet, plus flaska, men sen tog jag bort amningsnappen och kunde efter en månad fasa ut det mesta av ersättningen när jag väl fick koll på hur amningen funkar.

Ha en fast soffplats där kudden för bakom ryggen alltid ligger, ha amningskudden bredvid, sätt dig med bebis i famnen och lägg honom på amningskudden. Sen är det meckigt med amningsnappen, har du provat utan på natten? Många som har bebisar som krånglar med amningen av olika anledningar har lättare på natten när bebisen är tröttare och mer amningsfokuserad. Jag tänker att du kan testa att liggamma och utan amningsnappen, för då är det lättare att styra bröstet till bebisens mun.

• Alexi

Jag hade bh med amningsinlägg dygnet runt, det fångar ju upp från andra bröstet.

Jag låg nog rätt obekvämt ibland men det blir ju bättre när bebisen blir större. Men testa att ha små trasor (hade massor av ikeas små fyrkantiga) att peta in här och var. Men, bebisen ska ju inte suga på bröstvårtan utan längre in, så exakt riktning på vårtan borde väl inte spela roll, eller?

Jag lärde mig också med andra barnet att amma barnet från båda brösten liggandes på samma sida hela natten, mycket praktisk.

• Alexi

Precis som Koala gjorde jag. Fast med ikeatrasor istället för blöja.

• Alexi

Jag blev klart matt i armen när jag ammade sonen. Så plötsligt upptäckte jag det där med amningskudde vilket var himmelriket. För då låg han bara på kudden och så kunde jag styra honom via hela kudden, supersmidigt.

• Alexi

Jag tyckte den med kulor i var värdelös och bara gled runt. Jag hade någon sån där vanlig c-formad från rätt start tror jag. Jag satt på sidan i soffan så amningskudden låg delvis på armstödet, då har jag för mig att det blev lagom. Men bygg upp lite med någon annan kudde under?

Svar på tråden Jättemycket trassel med amning - hur gör ni?