Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Vad håller våra styrande på med egentligen...

KillBill skrev 2015-08-18 07:42:52 följande:
    Först tycker jag att det är beklämmande att så många här på Familjeliv är så öppet rasistiska. Ta som exempel det inlägg som du har svarat på. Hur kan du ens sänka dig till den nivån att du svarar på, och därigenom bidrar till att sprida denna smörja (utan att ta avstånd från rasismen). Ditt svar kan tom tolkas som att du håller med om det Ego Lovers skriver, är det verkligen så illa? Förstår du inte det rasistiska med att koppla våldtäkter, sexslaveri, pedofili, korsfästning (som om IS skulle vara kristet) till människor som sökt asyl i Sverige? Varför bidrar du till att sprida lögnen att Mona Salin vill ge IS jobb i Sverige? Avslutningsvis så tycker jag att det är självklart att de som propagerar för demokrati, frihet, tolerans, jämlikhet etc. även accepterar människor som inte hyser samma åsikter. Motsatsen skulle visa på intolerans och skulle vara antidemokratisk.
    Olika hjul under samma vagn bara, kanske.

När det låter "Nä skjut packet innan de når landsgränserna" från det ena hjulet spinner det andra loss med att acceptansen för intolerans är för hög från vissa.

Själv skulle jag då vilja påstå att det andra hjulets acceptans för intolerans är skyhög.

Vilka räknas till packet som ska skjutas innan de når landgränserna. Jag har sett andra förslag från klientelet som lockats fram av SD om att man ska sänka flyktingbåtarna innan de når land. En av de vapenfixerade gossarna här på FL hade till och med postat en bild  på vilken Saabmissil som borde användas för att utrota flyktingarna på Medelhavet.

Hursomhelst, som vän av ordning tycker jag inte att flyktingarna ska skjutas vare sig innan eller efter de nått landgränserna, utan deras asylskäl ska prövas individuellt - medan patrasket som lockats fram av SD så gott som regelmässigt aldrig förmår se individen i ett uppfattat kollektiv.

Toleransen för de mer blodtörstiga yttringarna av hat riktat mot flyktingar är för övrigt nära nog obegränsad hos vissa. "Nä skjut packet innan de når landsgränserna", är ju om man börjar fundera på dess innebörd  en smula blodtörstigt.
    "
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA

Det finns väl lite olika syn på hur man ska bemöta IS-krigare som återvänder till Sverige.

Mona Sahlin står då för den västerländska rättsuppfattningen, rättegång, dom och efter avtjänat straff anpassning till det svenska samhället.

Medan till exempel vissa mest känslostyrda tennsoldater anser att de ska avrättas innan de tagit sig tillbaka till Sverige, alltså summariskt, utan rättegång, utan bevisad skuld och fan vet hur tokstollarna har tänkt sig att detta ska gå till.

Ego Lovers skrev 2015-08-18 01:41:38 följande:
    IS har ju en rejält snedvriden kvinnosyn där man våldtar och kränker kvinnor och små flickor och säljer dom som sexslavar.
    Dessa vill Mona ta under sina vingar och sedan ge dom jobb. Var då? Inom barnomsorgen och skolan så de kan fortsätta spika upp barn på kors och våldta småflickor!

Nä politikerna tror inte att sådana makabra saker kan utföras av andra generationens invandrare men där har de fel.
    Nä skjut packet innan de når landsgränserna

• FDFMGA
    Gert skrev 2015-08-24 18:43:41 följande:
    Mona Sahlin är naiv, det har hon själv erkänt. Hon tror att en IS-telefonlinje kommer hjälpa IS-sympatisörerna här hemma. Dessutom vill hon ge IS-krigare förtur till jobb och bostäder, något som är av bristvaror här i Sverige.
    Vill hon?

Jag brukar sällan fråga efter källhänvisning, men nu har hennes uttalande passerat ditt intellekt och de gånger detta hänt tidigare har det uppstått en viss distorsion på vägenSkrattande

Personligen kan jag tycka att man inte behöver göra upp några handlingsprogram för hur "hemvändande" IS-krigare ska återanpassas. Jag tycker snarare att man borde döma hemvändande IS-krigare för folkmord om de efter en rättegång anses vara skyldiga till att ha deltagit i striderna, det vill säga jag anser att straffen borde vara långa, mycket långa.

• FDFMGA
    Gert skrev 2015-08-24 19:23:51 följande:
    Ja, det vill hon. Det är bara att googla; Mona Sahlin, IS-krigare, bostäder, jobb - så kommer det upp en massa nyheter.

Jag tycker att det är dags att införa dödsstraff för IS-krigare. Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till att "svenska" IS-krigare ska sitta av sina straff i svenska lyxfängelser för en kostnad av 2.500 kr per dygn. Det är nästan 1 miljon kronor om året för en IS-krigare i ett svenskt lyxfängelse. Vill du betala?
    Nej, jag anser att dödsstraff är barbariskt.

Jag anser att du, som skrev att någon skulle avrättas som landsförrädare och den här stollen här ovan som vill "skjuta packet innan de når landsgränserna" står mycket nära IS ideologiskt om ni menar allvar.

Ja, jag är beredd att betala ganska mycket för att civiliserade länder inte faller tillbaka i barbari och återinför dödsstraff. Jag tror dessutom att ett långvarigt fängelsestraff skulle ha en avskräckande effekt i det här fallet, och då såväl vad gäller beslutet om att ge sig iväg för att ansluta till IS som beslutet att återvända till Sverige.

Men en sak kan vi nog vara överens om - det skulle vara en fördel om de här galningarna aldrig kom hit igen, åtminstone för oss här i Sverige.
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-08-24 19:49:54 följande:
    Tycker du att USA, som har dödsstraff i vissa delstater, är ett barbariskt land? Är Kina ett barbariskt land? Det tycker inte jag.

Långvariga fängelsestraff för en kostnad på ca 1 miljon kronor om året för en IS-krigare. Jag tror att det inte är så många som vill betala så mycket för att en IS-krigare ska leva lång tid i ett svenskt lyxfängelse. Pengarna kan gå till fattiga barn i stället eller uppbyggnaden av Syrien när den tiden kommer. Det finns mycket pengar att spara.
    Ja, jag tycker dödsstraff är barbariskt. Det innebär inte nödvändigtvis att jag anser att USA och Kina är barbariska länder alltigenom, men det är klart som vän av Sverige så föredrar jag vårt synsätt alla dagar i veckan.

Inte ens ditt parti är väl för dödsstraff.
  • FDFMGA
    Ego Lovers skrev 2015-08-24 19:58:34 följande:
    I Sverige avskräcker inte långa fängelsestraff utan brottsligheten fortsätter innanför murarna. Min bästa vän föll för en bedragare som sol och vågade henne, startade företag i hennes namn och tog stora lån i hennes namn. Han åkte dit för urkundsförfalskning och i fängelset fick han läsa mot högskolan och gissa vad han läste. Jo jurist!
    Och när han släpptes ut visste han varenda kryphål i lagen. Och vad gör han. Jo han lurar fortfarande folk.
    Jo, jag tror att hotet om långa fängelsestraff skulle ha en avskräckande effekt i detta fall. Det skulle förmodligen inte påverka dem som redan är tillräckligt galna för att vilja åka iväg för att mörda, men det skulle definitivt dämpa deras lust att återvända till Sverige.

Dessutom finns det ett egenvärde i att samhället markerar mot ett brott.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-08-24 23:10:36 följande:
    Nej, det är ingen typiskt västerländsk uppfattning att sätta in sådana resurser för återanpassning av grova brottslingar. Kan du nämna något annat fall där så har skett eller föreslås ske?

I detta fall måste man även ta i beaktande att det inte bara handlar om att begå brott för egen ekonomisk vinnings skull, utan det handlar om attityd och värderingar gentemot människor och de är i fallet av det värsta slaget.

Jag skulle tycka det vore intressant att höra vilka åtgärder Mona föreslår för de svenskar som rest till ME för att strida mot IS och även om Mona vill tillämpa samma hjälp och möjligheter för svenska soldater som sänds utomlands och skadas eller traumatiseras eller hamnar snett efter hemkomst...
    Jag har ina invändningar mot att man lägger resurser på att (åter)-anpassa IS-krigare till svenska levnadssätt, men utifrån din länk i ditt andra inlägg är det fel fokus.

Man kan inte bortse från att det handlar om personer som frivilligt ansluter sig till en terroristorganisation, som väljer att mörda i religionens namn. Det är skit att de i dagsläget kan komma tillbaka till Sverige och få vård för de skador de ådragit sig under terroristverksamheten utan att riskera rättegång och straff.

För mig är det primära att samhället i sitt sätt att agera och reagera i praktiken inte fungerar som en försörjningscentral för IS - så jävla svårt borde det inte vara att ändra lagstiftningen så att de här människorna kan straffas.

Så länge man inte har ett system för hur man kan bestraffa svenska terrorister som mördar utomlands tycker jag att man borde tala jävligt tyst om deras återanpassning.
  • FDFMGA
    Ego Lovers skrev 2015-08-25 09:48:57 följande:
    Ang FDFMGA svar att hon/han vill tillämpa västerländsk rättvisa och tycker Sverige ska vara ett föredöme. Då är inte Storbritannien västerländskt längre som nekar IS krigare inträde i Storbritannien igen. De tillämpar västerländsk rättvisa genom att påvisa för dessa IS krigare att i ett västerländskt samhälle passar inte IS värderingar in och därför eftersom de inte har samma värderingar som vi har i väst.
    Jag är inte främmande för Tom A:s tanke om att personer som ansluter sig till IS och som inte är svenska medborgare inte ska släppas in i Sverige igen om de försöker återvända hit.

Däremot är tanken på ett apartheidsystem för medborgarskap mig helt främmande. Är man svensk medborgare så är man det - oavsett om man fötts in i medborgarskapet eller om man blivit svensk medborgare i ett senare skede i livet.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-04-14 20:49:53 följande:
    Återinför Tjänstemannaansvaret enligt Finsk modell!

www.skrivunder.com/aterinfor_tjanstemannaansv...
    Nät togs det bort då, undrar jag, eftersom du kräver att det ska återinföras.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-04-14 23:57:30 följande:
    1974, regeringen Palme.
    Jaha, jag är inte så insatt.

Vad är det för fel på Brottsbalken, kapitel 20:

" 20 kap. Om tjänstefel m. m.

1 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom
    handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften skall
    dömas för tjänstefel till böter eller fängelse i högst två år. Om gärningen
    med hänsyn till gärningsmannens befogenheter eller uppgiftens samband med
    myndighetsutövningen i övrigt eller till andra omständigheter är att anse
    som ringa, skall inte dömas till ansvar.

Om ett brott som avses i första stycket har begåtts uppsåtligen och är att
    anse som grovt, skall dömas för grovt tjänstefel till fängelse, lägst sex
    månader och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt
    beaktas om gärningsmannen allvarligt har missbrukat sin ställning eller om
    gärningen för någon enskild eller det allmänna har medfört allvarligt förfång
    eller otillbörlig förmån som är betydande.

Den som är ledamot av en beslutande statlig eller kommunal församling är inte
    underkastad ansvar enligt första eller andra stycket för någon åtgärd som han
    vidtar i denna egenskap.

Vad som sägs i första och andra styckena skall inte heller tillämpas, om
    gärningen är belagd med straff enligt någon annan bestämmelse. Lag (1989:608).

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-04-15 00:42:55 följande:

Fungerar lagen i syfte att beivra brott mot det ansvar myndigheten har?

Det näst sista stycket tolkar jag som att folkvalda undantas i lagen.

Ämnet diskuteras djupare i denna blogg:
    www.martinborgs.se/blog/2014/8/16/terinfr-tjn...

Jag vet inte, är inte insatt - men i så fall är det väl tillämpningen som inte fungerar.

Ja, folkvalda undantas - men de gör de ju även i en ny lag som definierar tjänstemannaansvar, politiker är ju inte tjänstemän.

Ta Allianspolitikerna i Stockholms landsting som slösat bort miljarder av skattebetalarnas pengar till Skanska och det där engelska bolaget på I vars namn jag glömt i upphandlingen av NKS. Det är inte rimligt att de straffas för detta, såvida de inte begått något brott som redan är definierat av lagen.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2016-05-29 12:38:02 följande:
    Nu är det ju så att det inte är rubriken som är förslagen. Förslagen är i stället numrerade längre ner i pressmeddelandet. Förstår du verkligen inte det?

Nu orkar jag faktiskt inte förklara detta 5 år gamla pressmeddelande en gång till och sätter därför punkt för min medverkan i diskussionen kring detta.
    Det brukar fungera så att det finns några gäng som byter exempel med varandra. 

Ibland blir det tokigt då ingen i gänget förstått exemplet eller då det är många, många år gammalt. 

Jag tror vi får vara tacksamma för att materialet som finns på nätet inte sträcker över hundra år bakåt i tiden, i så fall skulle säkert gängen larma om skotten i Sarajevo och liknandeSkrattande
  • FDFMGA

Kanske moderaterna i Stockholms läns landsting kan anlita "Fuskbyggarna", visserligen är Martin Timell förpassad till källaren men "Arge snickaren" finns ju kvar.

Det skulle vara upplivande att se honom gå omkring på NKS och skaka på huvudet åt beställaren och åt Skanskas metoder att lura skjortan av skattebetalarna.

Dessutom brukar avsnitten alltid sluta med att kompetenta yrkesmän rättar till fusket. Kanske arga snickaret kan se över fasaden också som ju började rasa ner innan bygget ens var färdigtSkrattande

Egentligen inget att skratta åt eftersom det är vi som bor inom SLL som blivit lidande av att ha världens dyraste icke fungerande sjukhus..

• FDFMGA
    Rataxes skrev 2018-11-13 19:31:32 följande:
    www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/katterna...

Nu var det ju inte katterna som ruinerade demente Ture.
    Det var Staten som ruinerade demente Ture efter att de lagt sig i hur han ville leva sitt liv. 

Men (S)(V)T biter ju inte husse i handen. 

Kostnad för human avlivning på fri marknad ~ 16 :- (16 st .22LR) Kostnad när Staten gör det : 208 693:- 

Brinn, djävla skitstat, Brinn. 
    Det fungerar inte så att länsstyrelsen kan komma och skjuta djur som vanvårdas.

Här verkar det snarare som att grannar och släktingar kunde ha hjälpt den dementa mannen.

Vi hade något som påminner om berättelsen som upprör dig så att du skriker "Brinn, djävla skitstat. Brinn" där vi bor. Vi grannar gjorde gemensam sak och såg till att djuren som for illa blev omplacerade.

Lite tröttsamt med brist på initiativförmåga och där man alltid ska skylla på någon annan när man själv kunde ha agerat.
Svar på tråden Vad håller våra styrande på med egentligen...