Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
Sa du ifrån att han inte fick ha sina barn på heltid? Och han gick med på det? Och nu känns det som om dina ord inte är värda ett dyft?
*höjer på ögonbrynet*
Sa du ifrån att han inte fick ha sina barn på heltid? Och han gick med på det? Och nu känns det som om dina ord inte är värda ett dyft?
*höjer på ögonbrynet*
Jag förstår inte varför du tolkar det som att det skulle vara några fel och för många regler bara för att ett av alla barn struntar i dessa trots påminnelser gång på gång.
Jag är av den sort att jag vill ha ordning o veta och få vara med att ta beslut i mitt egna hem ett hem där jag äger hälften. Är det konstigt?
Våra gemensamma barn kommer inte bara o går inte bara det händer inte nu och kommer inte hända i framtiden heller.
Vi planerar och pratar med varandra.
Det gör ju du alltid med dina barn också säger du ju.
Konstigt för du tycker inte att det är något ett barn ska behöva tänka på.
Jag har ALDRIG skrivit i någon tråd att bonusbarnet inte är välkommen.
Däremot vill jag att barnet meddelar innan= prata
Här hemma är det heller inte bara att "dyka upp" som du så fint skriver.
En stor skillnad i mellan dig o mig är också att ni har "tomten är far till alla barnen" situation där alla umgås o respekterar varandra. Det finns inte hos oss.
En fråga har du något bonusbarn? Är du bonusmamma?
För där har du en jäkla skillnad också om man är förälder och får vara med att påverka eller om du är en bonusmamma som aldrig får säga sitt utan får leva din vardag efter vad andra planerar runtomkring dig
För oss skiljer det sig massor.
Vi har inte mat hemma för fem de veckor vi är barnfria. Vi har inte ens livsmedel de kan äta, med anledning av diverse allergier.
Vi jobbar och tränar mer våra barnfria veckor.
Vi lägger mer tid på vår vuxenrelation.
Vi lägger mer tid på att träffa våra barnfria vänner.
Vi är hemma extremt mycket mindre.
Alla barnen är alltid välkomna hem. Även på pappa/mammas veckor.
Men, de får kommunicera med dem deras ändrade planer berör.
Vill de äta middag hemma hos mig så ska det vara förankrat hos deras pappa så inte han står där med en färdiglagad middag och inga ungar. Ska de sova hos pappa så är det dit de åker efter festen, om de inte har kommit överens med oss om något annat innan.
Och på alla år vi har haft vv, så har detta aldrig skapat något som helst problem.
För alla inblandade har samma inställning. Barnen värdesätter sin tid med sina andra föräldrar och tycker själva det är viktigt att få vara där en vecka och njuta av vardagen med sin pappa/mamma. De har inget behov av att hatta fram och tillbaka då deras behov är lika tillfredsställda i alla deras hem. De är lugna och trygga och har alltid "hemma". Sen att "hemma" har olika geografisk placering varannan vecka är underordnat.
Ingen aning om de är motsatsen. Jag uttalar mig inte om andras barn, eller ifrågasätter andras livsval, jag berättar hur det är för oss och hur vi och våra barn resonerar kring det här. Det finns inga fixa mallar för hur alla familjer skall fungera, och det här är det sätt som fungerar för oss. Jag lägger ingen värdering i det. Fungerar det för er att alltid handla hem mat för fem i stället för två så är ju det jättebra för er - för oss hade det inte funkat då vi hade fått slänga alldeles för mycket frukt och grönt till exempel som inte klarar sig i flera veckor.