Inlägg från: Påven Johanna |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

BioBonus skrev 2015-02-16 16:15:27 följande:

Nej, du skrev:
    "Hehe. Så du tror att till exempel våra barn är motsatsen till allt det här du  skriver här:" och så citerade du mig. 

Jag har alltså inte uttalat mig om andras barn, du frågade mig om jag trodde andras barn var olika mina varvid jag svarade att jag inte uttalar mig om andras barn. Vilket jag heller inte har gjort. 

Skillnaden där är nog att vi veckohandlar för att slippa småhandla varje dag. Vi bor också mitt i stan, så avstånd till affärer är inte en faktor här heller. Sen att veckohandling funkar bäst för oss innebär inte att jag tror det funkar bäst för alla. Gemensamma måltider är till exempel jätteviktigt för oss och vi äter alltid middag tillsammans med alla barnen när de är här. Det är inte lika viktigt hos alla och då funkar det kanske bättre med att var och en lagar den mat de vill äta. Det finns lika många lösningar som det finns familjer.

TS - det som är problem för er är inte att andra har synpunkter på hur ni ska leva ert liv, utan att ni inte är överens inom familjen. Finns det någon lösning som du kan se där barnen har lite lösare umgänge än vad du egentligen är ok med, samtidigt som du får barnfri tid? Går det att hitta en kompromiss?

Du säger det ja. 
  • Påven Johanna
    BioBonus skrev 2015-02-19 10:05:41 följande:
    Men det är ju en helt annan sak om barnen bor heltid.... Då har de ju bara ett hem, och bor inte växelvis vilket är det den här diskussionen handlar om... 
    Det är väl klart att jag inte kör iväg mina barn på den vecka som de ska bo hos mig. Jag "kör inte iväg dem"på deras pappas vecka heller, om det inte är så att vi har annat inplanerat eller att deras pappa vill att de ska vara hos honom.
    Hur skulle du ställa dig till om din man ville "köra i väg" dem då? Om ni inte hade något inplanerat och du själv skulle vilja umgås med dina barn på hemmaplan och ditt ex inte hade något emot det, och det bara var din man som inte ville att de skulle vara hos er och att ni i stället skulle hålla er strikt till varannan vecka? För det är ju mer som i ts fall, kan jag tycka. Där är det en pappa som vill att ungarna ska kunna komma hem, men ts vill få vara i fred i sitt eget hem (på mammaveckorna). Det är väl först när viljorna är olika som det blir problem, och då är det ju intressant att se vad olika människor har för syn på problemen och hur de eventuellt löser dem. 
  • Påven Johanna
    Lillusen skrev 2015-02-19 14:43:36 följande:
    Men du måste väll se att det är en skillnad att som förälder säga "jag vill inte att du kommer hem till oss utan att fråga först" och att "i morgon ska vi på bio så då får ni vara hemma hos pappa/barnvakt" För mig är det en milsvid skillnad.
    Det förstnämnda kan infinna sig flera gånger i veckan medan det andra kanske bara händer några gånger per år.

Det är bra att det finns familjer som får det att fungera, där barnen känner sig lika välkomna hur som. Jag tror att där det lyckas så ÄR barnen till faktum överlag välkomna och barnen behöver aldrig tvivla utan att det helt enkelt är ett sätt för att få livet att gå ihop.
    Men att från det till att råda andra människor, att det är ett bra sätt och det rätta och att barn som inte klarar av det har problem, är i mina ögon helt galet. Det landar kanske bra hos någon, men hos TS där barnen till faktum INTE är välkomna av TS själv så kan jag inte förstå hur man kan propagera för att det är en bra metod.
    Så här tycker jag också. 
  • Påven Johanna
    Superpappa skrev 2015-02-19 18:42:53 följande:
    Då skulle hon väl ha lämnat oss, eller iaf yttrat en åsikt under dessa sju år som hon levt ihop med oss?

Hon har tagit hand om alla läggningar, pyssel, julklappsshopping - allting, sedan hon kom in i dotterns liv.
    Nu när dottern är 14 år så är de som best buddies. De fikar tillsammans, går på bio tillsammans, sitter och pratar killar tillsammans, osv.
    Ja, det är ju konstigt åt andra hållet tycker jag. Vad har du gjort under alla dessa år då? 

Skulle det vara mellanslag mellan Super och pappa i ditt nick kanske? För det nick du har nu lever du väl ändå inte upp till om du lämnade över allt det där rörande din dotter till din nya kvinna? 
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-19 18:34:39 följande:
    Haha tror du ja. 100% av alla bonusmorsor jag frågat skulle aldrig göra om det..
    Jag älskar i alla fall mina bonusbarn högt. Hjärta
  • Påven Johanna
    Superpappa skrev 2015-02-19 18:59:55 följande:
    Så du menar att det jag rabblade upp, är allt som finns i ett barns liv?
    Du är ju bara för mycket.
    Min dotter är även min bästa vän. Hon kommer även till mig med frågor och råd. Även jag går på bio med henne.
    När hon var liten var det endast min sambo som fick natta henne. Pyssel var aldrig min starka sida och dottern märkte snabbt hur kass och tråkig jag var på det, jämfört med sambon.
    Jag har lärt dottern att tvätta, städa, laga mat - framförallt, meka med bilar, byta slang på cykeln, jag har övningskört med henne på vår privata väg, hon har hängt med bakpå motorcykeln i snitt en gång i veckan sedan flera, flera, flera år tillbaka. Vi brukar tävla i dart, biljard, jag byggde kojor i skogen med henne då hon var liten, osv, osv, osv.
    Nej, det menar jag inte. Men det är viktiga saker och jag tycker personligen att det är lika konstigt när en förälder släpper en massa till bonusföräldern och själv slutar stå för en del saker som den annars skulle gjort som jag tycker det är med "bonusmammor" som ts. 

Men det är ju bra att du för övrigt är engagerad i din dotter, lite olyckligt att du framställde det som du gjorde. 
  • Påven Johanna
    Superpappa skrev 2015-02-19 19:08:31 följande:
    Min avsikt var aldrig att framställa mig själv och min relation till min biologiska dotter. Avsikten var att påvisa vilken fin relation min dotter och min sambo har.
    Ja, jag förstår att det var avsikten, men så som du beskrev det förefaller en del män göra och då utan det du sedan kompletterade med. En del män räcker med varm hand över hela ungen till den nya kvinnan och sätter sig sedan tillrätta i fåtöljen och upphör att vara en aktiv och närvarande förälder som är med och styr i relationerna mellan barnet och kvinnan. Ibland går det bra trots det, men ofta gör det inte det. Kvinnan ledsnar och relationen till barnet försämras. Det är en sida av problemen som det talas om på den här sajten. Det finns många andra sidor där kvinnorna har betydligt större ansvar för saker som gått snett. 
  • Påven Johanna
    Ess skrev 2015-02-19 20:30:04 följande:
    Att jag ser på hen som jag gör är helt självförvållat.
    Man kan ju faktiskt säga att du är lika vidrig i så fall, för du dömer ju faktiskt en person du aldrig träffat. Jag känner i alla fall den personen jag tycker illa om..........

Så då får de som svarar se till sig själv och svara ärligt utefter hur deras barn är som personer, hur möjligt det är för en utomstående att tycka om dem.
    Föder man upp sk abortpropaganda så får man liksom skylla sig själv om ingen vill befatta sig med de samma.
    Men Ess, vad fan - abortpropaganda?
  • Påven Johanna
    Brumma skrev 2015-02-19 23:19:42 följande:
    Fast jag har aldrig sagt att barnen skall fråga om de får komma hem. Däremot kolla av om det överhuvudtaget fungerar.

Oavsett om hon fixat ansvaret eller inte hade vi ändå velat att hon hört av sig och kollat både med oss och sin mamma. Hur du får det till att be om lov vet jag inte.

Jag har heller inte gett ngt råd till TS utan som jag påpekade tidigare så var inlägget du hakade upp dig på skrivet som svar till en som ansåg att man överhuvudtaget inte fick lov att göra något utan att ha sina barn med sig. Att man aldrig fick ha barnvakt eller säga att just denna gång har vi bokat in annat. Att alltid till 100% vara tillgänglig pm barnen vill ändra sina planer.

Som sagt. Du tillskriver mig saker. var snäll och sluta med det.
    För vår del fungerar det i alla fall alltid, så inga frågor behövs. De har nycklar och de är tillräckligt stora för att vara ensamma hemma om vi inte är hemma. Är vi hemma och har gäster så kan de vara med eller vistas hemma utan att vara med, då kommer de bara och hälsar och drar sig sedan tillbaka. Och trots att jag och maken har ett mycket aktivt och bra sexliv så känns det inte som en uppoffring att avstå från att rida varandra precis på hallgolvet. 

Men våra ungdomar ljuger inte om fester och annat. De brukar berätta vad de är inbjudna till, och jag erbjuder mig inte sällan att köra och/eller hämta dem. 

Så det är väl skillnaden då kanske. 
  • Påven Johanna
    Brumma skrev 2015-02-20 09:23:33 följande:
    Varken jag eller min man kan klona oss så vad tycker du vi ska göra när vi inte är hemma?
    Tränar ni på att hon ska kunna vara ensam hemma eller är det inte aktuellt alls? Det brukar kännas skönt för ungdomar att klara av sådana saker, och det är bra när de blivit vuxna att slippa känna oro för att vara ensam hemma. Finns en hel del vuxna som har svårt att klara av det, och det lider de av. 
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).