• Kvastskaft

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag har i dag två vuxna barn. De är dock skilsmässobarn.

Om jag flyttat ihop med en kvinna som visste om förutsättningarna o sedan ansåg att mina barn var till besvär så hade denna kvinna åkt ut fortare än barnens mor gjorde.

• Kvastskaft
    Anonym (MM) skrev 2015-02-24 18:07:13 följande:

Vilken kvinna ser sin mans barn sedan tidigare som något annat än besvär? Ja det finns undantag men de flesta anser att det är en börda - och det med all rätt!

Det roliga är att vi män däremot, alltid ska ta emot den nya kvinnans barn med öppna armar.

Jag är ledsen att behöva informera om att vi män oxå älskar våra barn o sätter dem i första rummet. Kan inte en kvinna leva med det så ska hon inte själv skaffa barn då hon inte kan se utanför sin bubbla.

Men jag som är för jämstäldhet ser det som en självklarhet att barn, oavsett vems de är har lika värde. Att vi anser olika är bara beklagligt.
  • Kvastskaft
    Anonym (MM) skrev 2015-02-25 12:26:05 följande:

Jag för min egen del är inte intresserad av ett förhållande där jag prioriteras sist. Jag rangordnar inte min partner och han sätts för mig som det viktigaste för mig förutom mina egna behov och ev barns behov. Så nej, en man som inte ger tillbaka det jag ger är inte intressant och aktuell som partner.

Då återgår vi till det första jag skrev då jag misstänker att du inte ens skulle skaffa en man med barn.

Om man går in i ett förhållande där spelreglerna är klara så har man ingen anledning att klaga.

Återigen så krävs det alltid att mannen som får bonusbarn alltid ska ställa upp o när han sedan tröttnar av olika anledningar som ofta inte ens handlar om barnen så utmålas han alltid som den stora grisen.

Däremot så kommer alltid kvinnor undan. Mkt konstig syn i ett samhälle där feminismen växer sig stark.

Min barnlösa sambo köper mina barn fullt ut vilket gör att vi lever i harmoni samt att hon i jämlikhetens anda har lärt sig att byta olja i sin egna bil.
  • Kvastskaft
    Ann Cistrus skrev 2015-02-25 12:28:38 följande:

Det intressanta här är ju vad det är för förutsättningar ts och hennes man kommit överens om. 

Tycker du verkligen att det är ett ok förhållningssätt att ts man anser att han kan åka iväg när han känner för det och lämna ts att ta hand om hans barn utan att först diskutera detta med henne? 

Ser du någonstans att jag försvarar just det agerandet? Jag talar om krav o inte sak. Det finns alltid detaljer som man kan peka på o i de lägena är det upp till var o en vad man accepterar.

Personligen hade jag inte haft problem med bonusbarn hemma om partnern hade legitima själ att vara borta. Men även det beror på ålder på barnen o vilka behov de ha.
  • Kvastskaft
    Anonym (MM) skrev 2015-02-25 12:51:05 följande:

Min upplevelse är den motsatta, som bonusmamma gör du alltid fel oberoende hur då gör och det är väldigt otacksamt. Som bonuspappa behöver du inte göra så mycket för att vara en bra bonusförälder. Mamman gör ändå det mest i huset och det som har med barnen att göra...räcker att du kanske spelar lite fotboll med ungarna så är du en hyvens bonuspappa...Ja och så ska u betala såklart.

Som du ser så har vi, trots att vi är av olika kön, samma erfarenheter. Vad det beror på kan jag inte svara på fullt ut. I mitt fall så kräver jag samma sak av andra som jag själv är villig att göra själv. Du kanske är en svag människa som man kan köra över?

Oavsett så anser jag att samma regler gäller för båda parter.

För att återgå till trådstarten så ser jag en egoistisk person med en väldigt kass karl.

Hon gick in i ett förhållande där det fanns två barn o lik en gökunge så såg hon till att barnen försvann o nu är det även jobbigt när barnen är ensamma med henne. Jag försår inte hur hon kan gå in i ett förhållande med en man för att sedan inte käpa hela paketet. Redan där så är dessa två personer fel för varandra.

Finns inte en chans att jag hade gått med på hennes villkor om jag var hennes man. Jag får iaf intrycket att barnen kom in i mannens liv först samt att de inte ens bett om att få komma in i sina föräldrars liv. Det bad trådstartaren om, däremot.

Skulle vara intressant att veta vad barnen gör som är så otroligt jobbig? Laga mat till dem måste vara jobbigt när man själv inte har behov av att äta
  • Kvastskaft
    Anonym (MM) skrev 2015-02-25 13:22:06 följande:

Jag har svårt att förstå hur man kan ha ett jämlikt förhållande då mannen har barn och kvinnan är utan, att hon ställer upp på barnen och tar det ansvaret, det är och förblir ojämlikt enligt mig. Hon ger mer än hon får. Vad får hon tillbaka för det hon ger? Vad får hon tillbaka som gör det värt att leva tillsammans?

VEm har sagt att hon inte får tillbaka vad hon ger? Det är bara dina egna kognitiva tankar o därigenom verkar du döma andra.
  • Kvastskaft
    sextiotalist skrev 2015-02-25 13:43:19 följande:

Så kom detta med att köpa hela paketet och nej, man måste inte alls köpa hela paketet. "Paketet" tillhör en mamma och en pappa, det man ska göra är att respektera att barnen finns och stötta varandra i vardagen.

Mina erfarenheter är att kvinnor som tvingas köpa hela paketet är ofta de som sedan lämnar hela paketet.

Sedan har man ett vuxenansvar, men det är inte samma sak som att ta den andra förälderns praktiska plats.

När det gäller matlagning, det är inte alls så få som skippar en lagad middag om det inte finns barn hemma som behöver det. Dvs barn som kommer fel vecka kan generera en timmes arbete som man inte hade behövt om man var ensam vuxen.

På samma sätt som en som träffar en man eller kvinna med barn ska respektera detta, så ska även den som träffar en man eller kvinna utan barn respektera detta.

i detta fall fanns barnen i mannens hem o hon såg till att de delvis försvann. Såledess har hon redan ändrat på den man hon valde att leva med.

Hon hade som jag ser det ett val. Antingen köpa hela paketet. Vilket hon inte gjorde. Eller att hålla sig borta.

Att köpa paketet behöver inte innebära det du skriver. Det får man avgöra sinsemellan.
  • Kvastskaft
    Anonym (MM) skrev 2015-02-25 13:34:36 följande:

Jag har nämligen varit i den situationen och jag kan inte se att en barnlös kvinna får tillbaka det hon ger nej. Det är då väldigt viktigt hon får uppskattning för det känna sig älskad och viktig, har lika mycket rätt att säga till om saker osv...men det är sällan den biten gäller för bonusmammor. Det är mera skyldigheterna som pådyvlas en medans rättigheter är något man saknar.

I längden är ett ojämlikt förhållande en vinna inte väljer att leva särskilt länge.

Och ja, jag är en person som står mig på och som ingen kör över.

Jag har oxå varit i den situationen. Tänk att din erfarenhet verkar vara en lag då du inte kan ta till dig vad jag skriver.

Du påstår att ingen kör över dig för att i samma inlägg skriva hur mkt arbete du åkte på mot din vilja. Ser du inte själv?

Mina erfarenheter är att det blir vad man gör det till o det skiljer sig från person till person.

Nu hade jag aldrig det problemet medan barnen bodde hemma. Ja, de bodde med mig.

I h*lvete att det kom in en gökunge som fick ändra på våra rutiner. Därför valde jag frivilligt att bo själv med mina barn o en ev kvinna fick vänta på sin tur.

Om det inte passade så fanns det gott om andra män som inte prioriterar sina barn att välja ifrån.

I dag sitter jag med slutresultatet o är mkt nöjd över min situation.
  • Kvastskaft
    Iam skrev 2015-02-25 15:48:37 följande:

Helt ärligt är nog även kvinnorna nöjda med ditt val.

Det är ju du som uttrycker dig som om dina ord är lag, ingen annan. Du är dessutom otrevlig när du gör det.

Det handlar inte om att inte prioritera barnen utan om att alla människor i familjen, även ny partner, ska ha samma värde.

Dessutom handlade ju ändrandet av umgänget om att mamman flyttade närmre och genom det möjliggjorde vv boende.

Jag kan tycka att ts uttrycker sig krasst, men samtidigt förstår jag henne om det är så att det avkrävs ansvar och åtaganden med att barnen kommer oplanerat.

Du är fri att döma mig utifrån en skriven text.

Men jag skriver inte att mina ord är lag utan att vi har olika erfarenheter.

Att du väljer att tycka att jag gör fel som prioriterar mina barn före en kvinna är helt upp till dig själv.

Min syn är att jag i första hand är förälder till de barn jag valt att ta ansvar för o kan inte en ny kvinna acceptera det så är det inte en kvinna jag vill ha i mitt liv.

Du o jag är av olika åsikter o jag tänker inte försöka ändra på din syn. Fortsätt gärna leva med tron att kvinnor kommer före barnen i en mans liv.

För mig är det bara en egoistisk syn från en kvinna eller gärna en man som inte klarar att ha separata boenden.
  • Kvastskaft
    Brumma skrev 2015-02-25 17:45:14 följande:

Eller så fanns det män som klarare av art prioritera BÅDE barn OCH partner. .. Det KAN ju ha lockat mer...

Jag är till 100% involverad och engagerad i min bonus. Det innebar ju ju inte att jag kom in och fick ta det som det var utan vi gjorde rutiner som passade VÅR familj..

Om du vill att ngn ska komma in och engagera sig i dina barn får du nog räkna med att rutiner ryckas. ..

Annars vill man ju inte ha ngn som är delaktig utan en piga som inte har ngt att säga till om och bidra med själv. .

Men nu läser du som du vill. Jag skriver inte att det behövs prioriteras alls.

Det funkar så enkelt.

Väljer man att flytta till någon med barn så ska inte barnen komma i kläm. Barnens förutsättningar ska inte ändras för att déras förälder har ett kliande i skrevet.

Jag kan inte ens förstå hur jag kan få på pälsen på en sådan här sida när jag som man, värnar om barn.

O om du läst vad jag skrivit så har jag inte valt att någon ska komma in o engagera sig i mina barn alls. Hon fick vackert vänta till barnen inte längre bodde kvar. Vilket hon gjorde.

Är det fler som anser att barnen är de som ska vara de som lider för att föräldrarna har separerat?
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).