• Iam

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Lite nyfiken... ni som säger att barnet alltid är välkommet utan att höra av sig. Att barnet själv styr sin tid utan kommunikation med förälder (för det är ju vad det i praktiken innebär)

Låt oss säga att ert barn åker på semester med sin kompis familj. Du och mannen (pappan) tänker: "ahh då passar vi på att åka på en romantisk weekend, Rom here we come"

Eller rättare sagt, ni tänker alltså aldrig så utan sitter alltid hemma i givakt ifall barnet, trots andra planer, bestämmer sig för att ändra sig?

För om ni är i Rom, eller på hotell i Stockholm eller vad det må vara, så kan ju barnet inte komma hem till er trots behov.... och då är ni ju precis lika "dåliga föräldrar" själva som ni påstår att andra är. Eller är det bara bonusfamiljer som ska vara livegna under barnen?

Jag förstår er inte?

• Iam
    vampyria2 skrev 2015-02-19 10:36:13 följande:

Om jag planerar att göra något så pratar jag med mina barn om det och förklarar att då och då är jag uppbokad och hör efter vad barnet har tänkt att vara under tiden, är barnet så stort att det kan vara ensam hemma och jag inte ska göra det jag har planerat hemma så får det naturligtvis vara hemma undertiden jag är borta, annars så får vi se till att barnet är hos den andre föräldern eller hos någon annan.

Så gör man ju med barn som är hos en oavsett om det r bonus eller bio barn, jag fattar inte varför man inte skulle prata med barnet och berätta att man ska i väg eller om man ska ha fest hemma eller så.

Det är ju det som är poängen. Vare sig barnen är planerade att vara på semester, på läger, hos kompis eller hos sin andra förälder så blir det ju barnfri tid som oftast bokas upp av annat än just barnen. Alltså måste det kommuniceras om detta ändras.

Min mamma var min boendeförälder och om jag hade kommunicerat att jag inte skulle vara hemma, oavsett om det var läger, kompis, farmor och farfar eller pappa så passade ju mamma på att göra egna grejer då. Inte satt hon hemma och väntade på att jag eventuellt kanske skulle ändra planer och komma hem.

Vi hade en kommunikation från att jag var liten om var jag skulle vara när och sen fick jag mer och mer bestämmanderätt ju äldre jag blev.

Jag förstår inte problemet med det.

Sen när ska ett barn bestämma allt själv?

Och sen när är det en människa som bestämmer över en hel familjs tid?
  • Iam
    Anonym (Kärleksfull styvmor) skrev 2015-02-19 12:16:19 följande:

Tycker det är tragiskt!

Tänk om en kärnfamilj skulle resonera likadant och låta barnen stanna hos kompisen nån timma extra för att mamma och pappa vill vara i fred. Nä man är mamma och pappa dygnet runt och inte enbart på mamma eller pappa veckorna. Har vi planerat in att få gäster så är våra barn gemensamma eller bonusbarn välkomna oavsett. Finns det hjärterum finns det stjärterum

Du jämför ju äpplen och päron.

Om du har bokat tid för tjejkväll med dina väninnor, är det då synd om ditt barn som tvingas vara hemma med sin pappa? Är det tragiskt?

För det är där jämförelsen är.
  • Iam
    Anonym (****) skrev 2015-02-19 12:24:12 följande:

För att bonusmammor oftast har snedvridna vaneföreställningar.

Tror att de ska kunna ha drömlivet med drömprinsen utan att fatta att de alltid kommer att komma i 3:e hand.

Väljer man en förälder så ska man också anpassa sig till den familjen man

*besöker*. inte komma o gnälla om allt.

Barnens bästa först...alltid!.

Kommer en mamma i en kärnfamilj oxå på tredje plats hos sin make alltid?

Och vem ligger på andra plats?
  • Iam

Ett hem är ett hem. Absolut.

Men jag undrar fortfarande hur folk gör om barnen ex är på semester med farmor och farfar, mamma och pappa passar på att få till en romantisk resa bara dom två, och plötsligt vill barnet hem. Ska allt avbrytas då och alla ska sätta sig på första bästa flyg hem, för ett barn ska alltid kunna komma hem, oavsett när var eller hur?

Och om föräldern inte har en partner som är hemma, och själv inte är hemma. Vem ska då ta hand om barnet så att det kan vara i just det hemmet just då?

Och varför räknas inte den förälders hem som har sin vecka som hem plötsligt när barnet vill vara i andra hemmet? Hur gör barn som har sammanboende föräldrar när mamma går på tjejmiddag och pappa är den som är hemma. Blir hemma plötsligt inte ett hem då om barnet vill vara med mamma?

Så mycket bristande logik i denna tråden som uppstår enbart för att några vill kasta skit på bonusfamiljer.

• Iam
    Anonym (Lotta) skrev 2015-02-24 11:04:11 följande:

Bonus, lika med fördel.

Belastning, lika med nackdel.

Belastningsfamilj är inget för mig.

Varför ta på sig en klar nackdel med vidöppna ögon och skaffa en gubbe med ungar när man kan slippa?

Därför att alla känner inte som du :)
  • Iam
    Ann Cistrus skrev 2015-02-24 12:25:31 följande:

Jag måste säga att jag håller med Brumma här. Om du, Påven Johanna, är intresserad av att vidga folks vyer, att kanske överväga förslag du kommer med (för du har en hel del vettigt att komma med, i mitt tycke) så bör du nog fundera över ditt sätt att uttrycka dig. 

Och exakt detta har även jag påpekat ett flertal gånger.
  • Iam
    Lillusen skrev 2015-02-24 17:15:11 följande:

Jag har nada dåligt samvete för separationen, inte ett dugg faktiskt, jag vet att mina barn har det betydligt mycket bättre nu än vad dom hade haft om jag hade levt med deras pappa.

Men jag antar att du precis som jag har hårda värden inom uppfostran som du vägrar att acceptera att vare sig mormor, bonusförälder eller bioförälder sätter sig emot?!

För mig är te.x att aldrig tvinga barn att äta upp maten, aldrig använda timeout, ett hem ska man aldrig behöva fundera på om man får komma till och att man slår inte andra människor.

Det här är bara några exempel på de fundamentalaiska värderingar jag har på människan, och för mig är det mycket märkligt att inte applicera dom på mina barn.

Men hur mycket du än vill att det ska vara så, så kan du inte styra den uppfostran pappan har i sitt hem. Och om pappan nu har andra fundamentaliska värderingar, som att man ringer och meddelar innan man dyker upp, ska han få tvinga på dig den åsikten? Eller är det bara du som får tvinga på andra dina åsikter?

Vi har till exempel regel att man ska smaka allt, men det man inte tycker om behöver man inte äta. Det gör att barnen ex får lov att plocka bort varm paprika eller svamp. Hos mamman måste dom dock äta upp det dom har på tallriken. Ska min sambo då gå in och försöka styra mammans sätt att agera med sina barn i sitt hem? Eller är det kanske vettigare att bara konstatera att vi tycker olika i dom olika hemnen och det är ok?
  • Iam
    Lillusen skrev 2015-02-24 17:41:43 följande:

Oj, jag glömde bort att vara supertydlig, jag menade om vi inte skilt oss. Jag har svalt mycket saker som pappan har haft andra åsikter om, förutom när barnen mått dåligt av det, då har jag gripit in.

Du skrev att du vägrar acceptera att någon sätter sig emot. Min frågan är då, är det bara du som har den rätten eller har andra det oxå? Blir ju lätt ett krig då. Och det gynnar definitivt inte barnen.
  • Iam
    Lillusen skrev 2015-02-25 11:18:53 följande:

Ja nu tar du verkligen upp ytterligheter, saker som i de flesta familjer inte skulle hända, och om dom mot alla förmodan säger att de ska stanna i tre veckor till, ja då är nog något på tok, väldigt på tok och man behöver ta tag i det problemet, och för mig är inte lösningen att barnen inte får vara där.

En vanlig händelse hos oss är att någon kommer hem när dom ska vara hemma hos pappa för att tex. hämta gympakläder, äta mellanmål för att det är närmare när dom sen ska på träning, öva på musikläxan osv, osv. Har jag middag så det räcker så frågar jag om dom vill ha, annars sä säger jag att dom kan ta rester eller laga något själva.

På samma sätt kommer vi uppfostra vår son som har sammanboende föräldrar så om han har haft andra planer som blir ändrade så gör han på samma sätt, han kommer inte ringa hem och fråga om det är okej att han kommer hem. Och på samma sätt fungerar det för mig och min man, hoppar jag över personalfesten pga av huvudvärk så ringer jag inte hem och frågar om det är okej att jag kommer hem, på sin höjd ringer jag och berättar att jag är på väg hem.

När jag läser mitt sidta stycke så undrar jag verkligen om ni gör så hemma hos er?

Nu är det ju skillnad i att ha ett hem eller två hem anser jag.

Låt oss ta ett exempel.

Min sambo vill ha herrmiddag, vilket såklart innebär att jag inte ska vara med och inte heller hemma.

Hade jag haft två hem hade han ju kunnat planera in det när jag var i mitt andra hem och jag hade helt enkelt fått stanna där den kvällen.

Nu har jag bara ett hem alltså kollar vi av ett datum som passar där jag ser till att planera annat som gör att jag inte är hemma. Skulle mina planer ändras försöker jag i första hand se till att åka till en kompis eller familj den kvällen och i andra hand kollar jag med sambon om det är ok att jag är hemma men håller mig i sovrummet ex.

På inget sätt tar jag för givet att jag bara kan stövla in hur jag vill bara för att det är mitt hem. På samma sätt är det omvänt. Varför skulle det vara annorlunda för barnen?

Dom har två hem och den veckan dom är i andra hemmet passar vi på att göra saker vi som kärnfamilj skulle behöva barnvakt för. Alltså är det inte självklart att bara dyka upp eller att vi ska stå givakt.

Varför är det så konstigt?

På vår vecka har vi aldrig barnvakt, för sådana saker planerar vi när barnen är i sitt andra hem och ingen lider eller blir traumatiserade.
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).