Lillusen skrev 2015-02-25 11:18:53 följande:
Ja nu tar du verkligen upp ytterligheter, saker som i de flesta familjer inte skulle hända, och om dom mot alla förmodan säger att de ska stanna i tre veckor till, ja då är nog något på tok, väldigt på tok och man behöver ta tag i det problemet, och för mig är inte lösningen att barnen inte får vara där.
En vanlig händelse hos oss är att någon kommer hem när dom ska vara hemma hos pappa för att tex. hämta gympakläder, äta mellanmål för att det är närmare när dom sen ska på träning, öva på musikläxan osv, osv. Har jag middag så det räcker så frågar jag om dom vill ha, annars sä säger jag att dom kan ta rester eller laga något själva.
På samma sätt kommer vi uppfostra vår son som har sammanboende föräldrar så om han har haft andra planer som blir ändrade så gör han på samma sätt, han kommer inte ringa hem och fråga om det är okej att han kommer hem. Och på samma sätt fungerar det för mig och min man, hoppar jag över personalfesten pga av huvudvärk så ringer jag inte hem och frågar om det är okej att jag kommer hem, på sin höjd ringer jag och berättar att jag är på väg hem.
När jag läser mitt sidta stycke så undrar jag verkligen om ni gör så hemma hos er?
Nu är det ju skillnad i att ha ett hem eller två hem anser jag.
Låt oss ta ett exempel.
Min sambo vill ha herrmiddag, vilket såklart innebär att jag inte ska vara med och inte heller hemma.
Hade jag haft två hem hade han ju kunnat planera in det när jag var i mitt andra hem och jag hade helt enkelt fått stanna där den kvällen.
Nu har jag bara ett hem alltså kollar vi av ett datum som passar där jag ser till att planera annat som gör att jag inte är hemma. Skulle mina planer ändras försöker jag i första hand se till att åka till en kompis eller familj den kvällen och i andra hand kollar jag med sambon om det är ok att jag är hemma men håller mig i sovrummet ex.
På inget sätt tar jag för givet att jag bara kan stövla in hur jag vill bara för att det är mitt hem. På samma sätt är det omvänt. Varför skulle det vara annorlunda för barnen?
Dom har två hem och den veckan dom är i andra hemmet passar vi på att göra saker vi som kärnfamilj skulle behöva barnvakt för. Alltså är det inte självklart att bara dyka upp eller att vi ska stå givakt.
Varför är det så konstigt?
På vår vecka har vi aldrig barnvakt, för sådana saker planerar vi när barnen är i sitt andra hem och ingen lider eller blir traumatiserade.