• Iam

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Anonym (MM) skrev 2015-02-25 12:51:05 följande:

Min upplevelse är den motsatta, som bonusmamma gör du alltid fel oberoende hur då gör och det är väldigt otacksamt. Som bonuspappa behöver du inte göra så mycket för att vara en bra bonusförälder. Mamman gör ändå det mest i huset och det som har med barnen att göra...räcker att du kanske spelar lite fotboll med ungarna så är du en hyvens bonuspappa...Ja och så ska u betala såklart.

Detta är precis det jag skulle skriva.

Här på fl får man ju dödsdömd bara man nämner ordet bonusmamma.
  • Iam
    Anonym (Också) skrev 2015-02-25 15:01:24 följande:

Ni som pratar om det där sk paketet vad säger barnen om det? Tycker alla barn om att bonusföräldern köper ett helt paket?

Vad säger den andre Bioförälder?

Det är ju många inblandade i detta paket.

Sen undrar jag hur det kommer sig att en person har all anpassning på sitt ansvar och den andra parten kan fritt diktera villkoren?

Det kan väl lika gärna vara parten med barn som helt enkelt får köpa paketet som kommer med att ha en partner som inte har barn, dvs den som är barnfri är även ansvarsfri?
  • Iam
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 15:38:43 följande:

Jag har oxå varit i den situationen. Tänk att din erfarenhet verkar vara en lag då du inte kan ta till dig vad jag skriver.

Du påstår att ingen kör över dig för att i samma inlägg skriva hur mkt arbete du åkte på mot din vilja. Ser du inte själv?

Mina erfarenheter är att det blir vad man gör det till o det skiljer sig från person till person.

Nu hade jag aldrig det problemet medan barnen bodde hemma. Ja, de bodde med mig.

I h*lvete att det kom in en gökunge som fick ändra på våra rutiner. Därför valde jag frivilligt att bo själv med mina barn o en ev kvinna fick vänta på sin tur.

Om det inte passade så fanns det gott om andra män som inte prioriterar sina barn att välja ifrån.

I dag sitter jag med slutresultatet o är mkt nöjd över min situation.

Helt ärligt är nog även kvinnorna nöjda med ditt val.

Det är ju du som uttrycker dig som om dina ord är lag, ingen annan. Du är dessutom otrevlig när du gör det.

Det handlar inte om att inte prioritera barnen utan om att alla människor i familjen, även ny partner, ska ha samma värde.

Dessutom handlade ju ändrandet av umgänget om att mamman flyttade närmre och genom det möjliggjorde vv boende.

Jag kan tycka att ts uttrycker sig krasst, men samtidigt förstår jag henne om det är så att det avkrävs ansvar och åtaganden med att barnen kommer oplanerat.
  • Iam
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 16:00:12 följande:

Du är fri att döma mig utifrån en skriven text.

Men jag skriver inte att mina ord är lag utan att vi har olika erfarenheter.

Att du väljer att tycka att jag gör fel som prioriterar mina barn före en kvinna är helt upp till dig själv.

Min syn är att jag i första hand är förälder till de barn jag valt att ta ansvar för o kan inte en ny kvinna acceptera det så är det inte en kvinna jag vill ha i mitt liv.

Du o jag är av olika åsikter o jag tänker inte försöka ändra på din syn. Fortsätt gärna leva med tron att kvinnor kommer före barnen i en mans liv.

För mig är det bara en egoistisk syn från en kvinna eller gärna en man som inte klarar att ha separata boenden.

Påvisa gärna var jag påstår att en förälder inte ska ta ansvar för sina barn.

Och när du ändå är igång får du gärna fortsätta med att leta upp var jag påstår att du har fel i detta.

Det är ju du som dömer utan grund, ingen annan.

Du läser det andra skriver till dig som fan läser bibeln, och klagar sen över att jag dömer dig?

Jag har bara påtalat att du i denna tråden uttrycker dig otrevligt. Och om det du skriver här är din syn på kärlek, dvs du dikterar vilkor och kvinnan ska följa... ja då var det nog inte bara självvalt att leva ensam.. för ingen sund kvinna vill leva som livegen. Att du har barn är ingen ursäkt för att bete sig som en mansgris eller kompromisslös egoist.

Hur jag lever som barnfri med en sambo med barn är dock pinsamt uppenbart att du inte har någon som helst koll på.
  • Iam
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 18:46:23 följande:

Men nu läser du som du vill. Jag skriver inte att det behövs prioriteras alls.

Det funkar så enkelt.

Väljer man att flytta till någon med barn så ska inte barnen komma i kläm. Barnens förutsättningar ska inte ändras för att déras förälder har ett kliande i skrevet.

Jag kan inte ens förstå hur jag kan få på pälsen på en sådan här sida när jag som man, värnar om barn.

O om du läst vad jag skrivit så har jag inte valt att någon ska komma in o engagera sig i mina barn alls. Hon fick vackert vänta till barnen inte längre bodde kvar. Vilket hon gjorde.

Är det fler som anser att barnen är de som ska vara de som lider för att föräldrarna har separerat?

Undrar hur länge din partner skulle stanna om hon läst det du skriver här... kliande i skrevet? Om det är det du är ute efter att stilla finns det medel mot flatlöss på apoteket och det är garanterat fritt från konsekvenser för barnen.

Har du döttrar hoppas jag att du uppfostrat dom till att tro på sig själva mer än att dom skaffar en karl som deras far som bara ser dom som någon som ska stilla kliet i skrevet.

Vidrig kvinnosyn.
  • Iam
    Gung Ho skrev 2015-02-25 22:07:45 följande:

Ja det finns ju iaf en känd egoist och cyniker här, sen tror jag de flesta andra agerar på sitt sätt med god vilja eller alt. är bittra pga sina egna misslyckanden som de skyller på allt annat än sina egna dåliga val.

Självklart kan ju ingen tvinga ngn, utan det handlar för mig främst om starka värderingar där jag inte tror speciellt små barn mår bra av att bo med människor som struntar i om de mår bra och helst inte vill ha dem närvarande... Och de män ( eftersom det mest är kvinnor som skriver) som väljer att leva med dessa styvmödrar till sambos skall nog fundera över sitt föräldraskap.

Fick så mkt kommentarer av 'skocken' av cyniska styvmödrar här förut (när jag levde med mitt barns mamma) att jag minsann inte visste hur det var och att jag knappt hade rätt att uttala mig.

Nu är jag separerad och hopflyttas med min blivande fru som har en dotter sedan innan. Min inställning om att 'köpa hela paketet' är det som gjort att jag fått den underbaraste lilla bonustjejen jag kan tänka mig och att jag är en stor del av hennes liv efter bara ett drygt år under samma tak. Nej, jag är inte hennes pappa, men definitivt en älskad bonuspappa och hon litar på mig till 100%.... Det hade inte fungerat om jag försökt plocka russinen ur kakan...

Det är aldrig någon som vänt sig emot dina åsikter kring hur du vill ha ditt liv, faktiskt.

Det många vänt sig emot är att du säger att alla andra som väljer ett annat sätt har fel. Och det är väl det snällaste du sagt.

Och nu gör du det igen. Säger att det inte går att få en kärleksfull relation om man inte lever som du. Och det stämmer så klart inte, vilket det finns gott om exempel på här.
  • Iam
    Kvastskaft skrev 2015-02-26 00:56:01 följande:

Äntligen någon som ser vad jag försöker säga.

Man kan faktiskt leva separata liv. Finns faktiskt ingen anledning i dag att maniskt flytta ihop om det inte passar de som redan finns i familjen.

Om man väl väljer att flytta ihop med en människa, oavsett kön som har barn så måste man jämka sig eller avstå.

Men jag har en Vidrig kvinnosyn o borde ha kickat ut ungarna till en vidrig miljö hos deras mor o flyttat ihop med min sambo tidigare. Ungarna borde jag inte tänkt på i första hand.

Det är ingen som sagt att du borde kickat ut barnen, flyttat ihop med kvinnan eller inte tänkt på barnen. Du har valt ett passande namn eftersom du läser som ett kvastskaft.

Din vidriga kvinnosyn handlar om hur du uttrycker dig. En kärleksrelation handlar inte om att stilla ditt kliande skrev och kvinnor har lika stor rätt att ha åsikter om sitt liv som du har att ha åsikt om ditt. Läs tillbaka och se hur du uttrycker dig.

Nu lägger jag ner diskussionen.
  • Iam
    Kvastskaft skrev 2015-02-26 11:49:36 följande:

Eftersom du väljer att säga emot mig så förutsätter jag att du anser att jag har fel. Annars hade du inte sagt emot. Likaså föredrar jag att läsa som ett än att ha ett upptryckt i de mörka trakter du verkar ha valt.

Hur jag uttrycker mig är upp till betraktaren o ja, jag är burdus. Tål du inte det så läs inte det jag skriver.

En kärleksrelation däremot handlar deffenitivt inte om att bo tillsammans i dagens samhälle. Att det krävdes på medeltiden är en annan sak. Men i gengäld så separerade man inte heller på den tiden.

Min vidriga kvinnosyn är en totalfeltolkning. Jag har en vidrig människosyn där jag hatar orättvisor o egoism. Precis det den här tråden handlar om. Det är ett egoistiskt tänkande att flytta ihop med en MÄNNISKA ( fortfarande människa o inte en kvinna/man) o börja ställa krav på förändring som är till barnens nackdel. Trots allt så ör barnen de enda som inte kan välja eller styra sina liv på egen hand.

Det är tyvärr du som verkar ha en vidrig syn på män. Men det är ok i dagens samhälle.

Jag har faktiskt inte sagt emot dig i sak, vilket du förstått om du läst istället för att tolka efter egna förutfattade meningar och varit så fast i att du har rätt och andra fel. Det jag sagt är att du inte kan påstå att ditt sätt är det enda rätta, och att du är otrevlig. (Eller burdus om du känner att det är lättare att hantera den självbilden)

Någon vidrig syn på män har jag inte heller, hur drar du den slutsatsen?

En kärleksrelation handlar om mycket. Respekt och vilja att ställa upp och ta hand om varandra till exempel. Att vilja lyssna på varandra och uppskatta varandra. Precis det du INTE ger uttryck för.

För övrigt sitter jag skönt och har inga problem med andra kvastskaft.
  • Iam
    Gung Ho skrev 2015-02-27 20:35:06 följande:

Nej det var en annan benämning jag hade för den grupp kvinnor som iaf tidigare alltid slöt upp bakom de mest befängda idéer om att man tex skulle använda barnen för att manipulera sin partner om han misskötte sig. Det var en uppvisning i gruppsykologi som hette duga... Kulminerade när 'sektledaren' startade en tråd, nämnd efter mig, som i grund och botten handlade om hur jobbigt det var när inte alla höll med henne... 'Packet' var fel ord. Var det 'horden' eller 'sekten'? Kommer inte ihåg...

Det är fortfarande aldrig någon som påstått att du har fel i din inställning kring hur du vill ha ditt liv. Aldrig, faktiskt.

Du är däremot väldigt duktig på att påstå att andra som inte gör som du har fel. Det vill säga DU är den som inte kan hantera att andra har annan åsikt.

Och varifrån får du att någon påstått att man ska använda barnen för att manipulera den andra föräldern??

Antingen har du livlig fantasi eller så är du paranoid, men du redogör definitivt inte för någon verklighet.

Och varför jag diskuterar med en människa som ständigt skapar egna "sanningar" för att få lov att kasta skit, bete sig illa och uttrycka sig respektlöst och nedlåtande.. ja.. shame on me.
  • Iam
    Gung Ho skrev 2015-02-27 20:50:15 följande:

Det var din, iaf då, främsta vapendragare, du vet den mest cyniska styvmamman här som ser styvbarnen som gäster i sitt eget hem...

Jag har ingen vapendragare här och har inte haft heller.

Och jag har aldrig slutit upp bakom att man ska utesluta någon. Däremot ser jag inte att en ny partner måste ta en föräldraroll. Det är helt enkelt upp till varje familj/par att definiera sina roller.
  • Iam
    Kvastskaft skrev 2015-02-28 10:28:58 följande:

Då har vi löst olika trådstarter.

Om jag löser att barnen bodde hos pappan till 100% och att hon efter ett tag säger ifrån så det blev växelvist boende så är det för mig att köra ut dem.

I och med att du halverar tiden så förstör du även rutiner. Samma sak med vv boende visar alla studier att det är till nackdel för barnen på i stort sett alla plan.

Men en sak du inte förstår om hela paketet.

Hela paketet är förutsättningar. För dig var förutsättningarna klara och du kanske ändrade på några få saker. Du köpte faktiskt hela paketet även om innehållet i paketet inte är samma som för TS.

TS däremot fick paketet presenterat för sig, ändrade radikalt och sitter nu på ett internetforum och beklagar sig hur jobbigt det är för henne.

Hon funderar till och med på en separation vilket jag tycker hon ska göra omgående.

Det du menar är alltså att det är enbart förälder och barn som sätter förutsättningarna, och en ny partner kan antingen köpa det paketet eller vända på klacken? Partnern har ingen rätt att tycka och tänka om förutsättningarna för det liv hon ska välja? Är det så?
  • Iam
    Kvastskaft skrev 2015-02-28 11:02:23 följande:

I princip, ja.

Jag vill poängtera att den nya partnern inte alls behöver bli en extraförälder. Däremot får den välja mellan två saker. Antingen flytta in med de förutsättningar som är givna på förhand eller att inte flytta in alls.

Som jag skrev tidigare i tråden så har vi kommit ur medeltiden där man behövde leva i par för att överleva. Det behöver vi inte i dag. Båda vuxna parter i ett förhållande ska vara tillräckligt oberoende att de klarar ett eget leverne.

Men eftersom du har svårt att se barns behov så sätt dig in i deras situation. De föds helt utan val för att två personer vill det. Dessa två personer är sedan deras viktigaste del i tillvaron. Rätt vad det är så kommer dessa två på att de inte alls vill leva tillsammans längre och separerar. Redan där straffas barnen genom att deras trygghet förstörs.nu förstörs den inte alls för alla. Min blev bättre av att en narkoman försvann o mina barn slapp en förälder som var likvärdig med Peggy Bundy.

Barnen får en ny form av boende beroende på vad föräldrarna bestämmer. I TS fall o även i mitt så var det 100% hos en förälder.

Sedan kommer en ny person in i familjen. Ännu en förändring de aldrig bett om. I detta fall en person som inte alls vill ha det livet som erbjuds. Men denna person väljer lik förbannat att flytta in och efter ett tag så vill hon inte ha barnen där, 100%. När hon ställt kraven som barnens far, ryggradslöst går med på så blir det VV boende.

Hur tror du att barnen tänker då? Om du själv inte kan räkna ut det så kan jag berätta att det de känner är att ingen vill ha dem längre.

Så med vilken rätt anser du dig ha att straffa barn som inte gjort ett skit mer än att födas? Nu tänker jag föra in lite könsdebatt i det hela. Vi är få män som frivilligt tar det ansvar som TS man en gång gjorde. Det vanliga är att det är en man som kommer in i en familj och i de fall jag känner till så har han åkt ut ur den nya familjen fortare än kvickt om han inte köpt paketet när han hört orden i stil med: Jag är mamma.

Vilken rätt anser du att du har att döma andra utefter dona förutfattade meningar?

Villen rätt anser du att du har att bestämma stt ditt sätt är det enda rätta?

Tänk om det är så att världen och verkligheten är större än det du genom din fantasi läser mellan raderna?

Tänk om det finns barn som lever lyckliga i bonusfamiljer med en bonusförälder som faktiskt är likvärdig andra vuxna i familjen?

Tänk om dessa barn lär sig att respekt, kärlek och kompromisser är en del av en lycklig tillvaro oavsett blodsband?

Tänk om det är så att dina barn hade mått precis lika bra även om du valt ett annat sätt att hantera deras förlust av sin mamma?

Jag har rätt stor erfarenhet av bonusfamilj och att vara bonusförälder och det gör mig stolt att veta att både dom barn jag levde med innan, och dom barn jag lever med nu såg och ser mig som en självklar del av familjen. Detta trots att jag varit högst delaktig i att forma vår tillvaro och våra förutsättningar.

Jag får ofta pussar och kramar. Och jag får ofta höra att dom tycker om mig, trots att jag fått vara med och skapa paketet istället för att bara köpa det.

Tänk om det är så att ditt sätt inte är det enda rätta.

Tänk om det är så att du sitter här och förolämpar människor som faktiskt inte gör något ont?

Tänk om du kunde släppa garden och möta människor i deras vardag, istället för att döma dom i din.

Tänk om.
  • Iam
    Kvastskaft skrev 2015-02-28 23:22:55 följande:

Min rätt att dömma får jag när barnkonventionen inte ens följs. Läs den o gärna delen om trygghet.

Vem är det som inte följet barnkonventionen?

Du dömer bla mig... vad baserar du det på och varför tror du dig ha rätten att göra det?

Förresten tolkar jag ditt korta svar som ett bevis på att jag faktiskt har en del poänger i mitt inlägg.
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).