• Anonym (MM)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Anonym (Vart oönskad.) skrev 2015-02-22 10:51:08 följande:
    Det kan han absolut. Men barnen har inge valt att ha er som föräldrar/styvföräldrar och dom ska inte behöva känna sig ovälkomna i sitt hem.

Om du inte ser hans barn som din familj skulle du nog må bättre med en man utan barn.
    Tror inte många anser mannens barn sedan tidigare som sin familj. De är en del av mannens familj ja, men inte ens egen familj. Dit hör endast mannen och de egna barnen om man har några. För mig upplevs en partners barn som utomstående och främmande personer som jag lika bra klarar mig utan och som jag helst inte har i mitt hem en längre tid.
  • Anonym (MM)

Jag tycker det är intressant att höra också det vuxna bonusbarnets synvinkel och jag förstår det måste kännas hemskt att komma hem till sin pappa och inte känna sig välkommen. För min egen del skulle jag aldrig nånsin visa hur jag känner. Jag har inte heller i sig något emot barnen utan det att inte kunna vara sig själv i sitt hem, inte kunna var avslappnad och lite spänd hela tiden då så att säga för mig främmande personer är i ens hem. Avslappnad och intim är man med de som står en närmast och för mig är det svårt att få den relationen till andra än min partner. Det gäller alla människor i mitt liv. Jag är nog rätt privat som person. Men jag har aldrig visat detta för partners barn. Men däremot skulle jag behöva veta att den andra veckan då är fredad för mig om det inte då är ett akutärende av något slag. Eller att de skulle komma och hämta en väska som de glömt sov...Men att hela tiden leva med att inte veta om de kommer eller inte så det känns hemskt för mig. Givetvis inget jag skulle belasta barn med.

• Anonym (MM)
    Anonym (pop) skrev 2015-02-23 02:21:31 följande:
    Inte alla människor har svårt att leva tillsammans med andra än sin egen partner. Människan är en social varelse och egentligen inprogrammerad till att bo i en flock och de allra flesta människor trivs och mår faktiskt bäst av att leva i någon sorts."familj". Det är globalt och historiskt väldigt ovanligt med exempelvis "singelhushåll" och det finns nog en anledning till det.

Hur är det med dig? Vad är anledningen till att du egentligen inte trivs med att bo med dina styvbarn? Har du allmänt svårt med nära relationer? Hur såg det ut i din ursprungsfamilj när du växte upp? Om man har närhetsproblem kan man jobba med det. Många går exempelvis i terapi för att komma tillrätta med såna problem. För det är ju så att ha en välfungerande familj och många nära relationer faktiskt berikar livet.
    Jag har bara svårt för att se dem som familj. Den nära relationen har jag bara med min partner och barnen är bar i vägen tycker jag innerst inne. Men jag är en privat person som inte gillar att ha folk i mitt hem längre stunder och det gäller vem som helst och hans barn är som vem som helst för mig.
  • Anonym (MM)
    Kvastskaft skrev 2015-02-24 17:34:10 följande:

Jag har i dag två vuxna barn. De är dock skilsmässobarn.

Om jag flyttat ihop med en kvinna som visste om förutsättningarna o sedan ansåg att mina barn var till besvär så hade denna kvinna åkt ut fortare än barnens mor gjorde.

Vilken kvinna ser sin mans barn sedan tidigare som något annat än besvär? Ja det finns undantag men de flesta anser att det är en börda - och det med all rätt!
  • Anonym (MM)
    Påven Johanna skrev 2015-02-24 18:15:03 följande:
    Min mans barn är fantastiska och jag har aldrig under alla våra år tillsammans upplevt att de varit till besvär. Tvärtom tycker jag att de har varit och är härliga förebilder för mina egna ungar, samt att de berikar mitt eget liv på alla möjliga sätt. Hjärta
    Det är ju bra att du känner så...att det kan funka i vissa fall och jag vet att det finns här på FL. I verkliga livet har jag inte hört talas om dylika fall i alla fall och själv vet jag hur jag upplever det.

Jag tycker det är lite naivt att som förälder tro att man ska hitta en partner som ser sina barn som man själv ser dem och att den andra partnern inte vill ha dem runt sig som man själv vill, att man kanske inte ens bryr sig om dem överhuvudtaget.
  • Anonym (MM)
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 12:23:53 följande:
    Det roliga är att vi män däremot, alltid ska ta emot den nya kvinnans barn med öppna armar.

Jag är ledsen att behöva informera om att vi män oxå älskar våra barn o sätter dem i första rummet. Kan inte en kvinna leva med det så ska hon inte själv skaffa barn då hon inte kan se utanför sin bubbla.

Men jag som är för jämstäldhet ser det som en självklarhet att barn, oavsett vems de är har lika värde. Att vi anser olika är bara beklagligt.
    Jag för min egen del är inte intresserad av ett förhållande där jag prioriteras sist. Jag rangordnar inte min partner och han sätts för mig som det viktigaste för mig förutom mina egna behov och ev barns behov. Så nej, en man som inte ger tillbaka det jag ger är inte intressant och aktuell som partner.
  • Anonym (MM)
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 12:38:33 följande:
    Då återgår vi till det första jag skrev då jag misstänker att du inte ens skulle skaffa en man med barn.

Om man går in i ett förhållande där spelreglerna är klara så har man ingen anledning att klaga.

Återigen så krävs det alltid att mannen som får bonusbarn alltid ska ställa upp o när han sedan tröttnar av olika anledningar som ofta inte ens handlar om barnen så utmålas han alltid som den stora grisen.

Däremot så kommer alltid kvinnor undan. Mkt konstig syn i ett samhälle där feminismen växer sig stark.

Min barnlösa sambo köper mina barn fullt ut vilket gör att vi lever i harmoni samt att hon i jämlikhetens anda har lärt sig att byta olja i sin egna bil.
    Min upplevelse är den motsatta, som bonusmamma gör du alltid fel oberoende hur då gör och det är väldigt otacksamt. Som bonuspappa behöver du inte göra så mycket för att vara en bra bonusförälder. Mamman gör ändå det mest i huset och det som har med barnen att göra...räcker att du kanske spelar lite fotboll med ungarna så är du en hyvens bonuspappa...Ja och så ska u betala såklart.
  • Anonym (MM)
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 12:38:33 följande:
    Då återgår vi till det första jag skrev då jag misstänker att du inte ens skulle skaffa en man med barn.

Om man går in i ett förhållande där spelreglerna är klara så har man ingen anledning att klaga.

Återigen så krävs det alltid att mannen som får bonusbarn alltid ska ställa upp o när han sedan tröttnar av olika anledningar som ofta inte ens handlar om barnen så utmålas han alltid som den stora grisen.

Däremot så kommer alltid kvinnor undan. Mkt konstig syn i ett samhälle där feminismen växer sig stark.

Min barnlösa sambo köper mina barn fullt ut vilket gör att vi lever i harmoni samt att hon i jämlikhetens anda har lärt sig att byta olja i sin egna bil.
    Jag har svårt att förstå hur man kan ha ett jämlikt förhållande då mannen har barn och kvinnan är utan, att hon ställer upp på barnen och tar det ansvaret, det är och förblir ojämlikt enligt mig. Hon ger mer än hon får. Vad får hon tillbaka för det hon ger? Vad får hon tillbaka som gör det värt att leva tillsammans?
  • Anonym (MM)
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 13:25:54 följande:
    VEm har sagt att hon inte får tillbaka vad hon ger? Det är bara dina egna kognitiva tankar o därigenom verkar du döma andra.
    Jag har nämligen varit i den situationen och jag kan inte se att en barnlös kvinna får tillbaka det hon ger nej. Det är då väldigt viktigt hon får uppskattning för det känna sig älskad och viktig, har lika mycket rätt att säga till om saker osv...men det är sällan den biten gäller för bonusmammor. Det är mera skyldigheterna som pådyvlas en medans rättigheter är något man saknar.

I längden är ett ojämlikt förhållande en vinna inte väljer att leva särskilt länge.

Och ja, jag är en person som står mig på och som ingen kör över.
  • Anonym (MM)
    Brumma skrev 2015-02-25 14:10:03 följande:
    Fast du måste väl ändå kunna se att din upplevelse inte gäller för alla?

Jag har fått förmånen att få min bonusdotters kärlek, att få en extra dotter och n storasyster till mina barn.

Att göra saker som en familj är för mig inte enbart att ge utan även att få - för mig.

Jag förstår inte riktigt vad du menar att man ska "få"? Låter ju som om man vill ha betalt för ett val man själv gör. Ställer du upp mot din vilja så ja , då kan man kanske vilja ha ngt tillbaka men för mig som ser bonusen som en i familjen så blir det ju ingen uppoffring eller en tjänst. Jag har VALDE att leva med både min man och min bonus. Att kräva ngt tillbaka "extra" hade känts lika främmande som att kräva ngt extra för att jag "ställer upp" och har mina egna barn...

Jag vet att det inte är så för alla men för många är det inte enbart uppoffringar utan ngt självklart.

Det här du skriver om rättigheter och skyldigheter är inget jag stött på utanför FL. Och eftersom FL inte påverkar hur jag lever mitt liv så räknar jag inte in de krav vissa har här..
    Jag menar att när man upplever att man bara ger och ger men inte få något tillbaka så då tröttnar man till slut. Om man upplever andra styr ens liv och man själv inte kan påverka, att man har förvätningar på att göra en massasaker men inga skyldigheter (jo så upplever jag det) . Att man är som en livegen i sitt hem, an passup. Nr det man ger tas för givet -då vill i alla fall inte jag ge något mera.
  • Anonym (MM)

Att man inte har rättigheter ska dt ju vara förstås.

• Anonym (MM)
    Brumma skrev 2015-02-25 17:50:07 följande:
    Du skrev att ditt ord är lag när det gäller en ny kvinna.. . "I h*lvete att det kom in en gökunge som fick ändra på våra rutiner. Därför valde jag frivilligt att bo själv med mina barn o en ev kvinna fick vänta på sin tur."

Tror du verkligen ngn vill vara delaktig på de premisserna?
    Det var precis därför jag lämnade en sån situation och jag är övertygad om att de flesta män med barn tänker på lika inskränkande sätt. De söker en kvinna som är livegen och det är inte intressant.

Bara att ens tänka sin partner som en gökunge säger ju allt om ens attityd.
  • Anonym (MM)
    Brumma skrev 2015-02-25 19:16:52 följande:
    Tycker ioförsig att det är lika illa att ta för givet att de flesta män är likadana som att anta att alla bonusmammor är hemska....
    Ja det kanske det är, men av att läsa här på FL så är jag övertygad om att det är mer regel än undantag att resonera så.
  • Anonym (MM)
    Brumma skrev 2015-02-25 19:40:47 följande:
    Du kanske inte ska ta FL som en sanning om hur det är IRL?
    Det är tyvärr min sanning också.
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).