• Ess

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Anonym (Också) skrev 2015-02-21 18:27:51 följande:
    Vad är det för paket man måste köpa menar du?

Ett liv på andras villkor? Inte konstigt att barn blir egoister när vi vuxna bara tänker på sitt.

En fråga ni som tycker att bonusföräldern ska köpa det så kallade paketet eller dra vad gör ni om hon/han nappar på det men era x tycker att det är en helt vansinnig id'e?

Vad gör ni då?

Innehållet det här paketet direktiv ifrån mamma pappa barn? Att man Niger och håller truten och gör som mamma pappa barn vill?

Tjoflöjt kärleken måste vara nästintill noll om man tänker så.
    Jag tycker det är rätt naivt av alla som skriver, men flytta då!!
    Tror dom på fullaste allvar att HAN äger bostaden, HAN betalar allt, så hon bara är en inneboende tjänsteperson på nåder.
    Det kan ju bli så att hon vill flytta, de blir tvungna att sälja huset, han har inte råd att köpa ut henne eller köpa nytt hus. Han hamnar i en mindre lägenhet i ett sämre område, barnen är genast inte så pigga på att komma dit längre. Då sitter han där ensam.
    Med alla amorteringskrav osv som är på g, så är det inte ens säkert att han kan köpa varken hus eller lägenhet, att hyra kan va rätt långa köer. Då blir han ev inneboende hos en kompis under tiden, och då har han ingen möjlighet alls till att ha barnen på umgänge. Dessutom kanske kompisen säger nej till att dom ska sova över där pga platsbrist.
  • Ess
    Påven Johanna skrev 2015-02-22 10:48:30 följande:
    Men även om det är så så bor ju hennes barn med henne och hennes man på heltid. Det begränsar ju möjligheterna för hennes man att strosa runt naken och att ligga med ts i samtliga rum i bostaden precis när andan faller på. 

Även om ts tar fullständigt ansvar för allt så lever ju ändå mannen med hennes barn ständigt närvarande, och det är för många kvinnor i motsvarande situation ett problem. 

Nog får man väl vara nyfiken på hur en kvinna som den jag citerade ser på om situationen plötsligt skulle vara den att mannen krävde eller önskade sig ganska mycket tid utan hennes barn. 
    Då hade hon fått väcka frågan med deras pappa om dom skulle börja bo vv istället för heltid.
    Vägrar pappan så har sambon valet att stå ut eller gå vidare.

Nu gäller ju inte frågeställningen alls att barnen skulle sluta komma helt eller gå ner till vh.
    Den handlar om att hålla kvar vv, och inte hatta hit och dit.
  • Ess
    Anonym (Vart oönskad.) skrev 2015-02-22 10:51:08 följande:
    Det kan han absolut. Men barnen har inge valt att ha er som föräldrar/styvföräldrar och dom ska inte behöva känna sig ovälkomna i sitt hem.

Om du inte ser hans barn som din familj skulle du nog må bättre med en man utan barn.
    Varför känner du behovet att ha fyra föräldrar, de flesta har faktiskt bara två?
  • Ess
    Anonym (Vart oönskad.) skrev 2015-02-22 12:03:19 följande:
    Har jag sagt att jag behöver fyra?

Jag ville inte vara hos pappa för att styvmamman tyckte illa om mig och körde med mig.
    Då var ju problemet snarare att hon inte var snäll mot dig, inte att hon inte såg dig som sin familj.
  • Ess
    Anonym (Vart oönskad.) skrev 2015-02-22 18:40:03 följande:
    Ja det kan man undra.

Jag märker att mina svar inte är direkt populära.

Jag kanske skulle svarat att ts får ställa ett ultimatum till sin man så han förstår att deras lediga vecka är helig och då får inga barn komma dit. Då kanske färre hade ifrågasatt allt jag skrev.

Det handlar återigen inte om mig. Det var ett exempel på hur det kan kännas att vara på andra sidan.
    HaHa, då är vi två som inte ligger på populära listan.

Du skriver själv att du senare förstått att hon inte mådde bra. Det är ju fakta som din pappa måste ha vetat om redan då. Därför tycker jag att han brister i sitt ansvar både gentemot dig, och faktiskt även mot sin sambo. 
    Han skulle varit lyhörd och sett att hennes mående gick ut över er barn, och sett till att gå emellan och avleda och sett till att hon inte fick en chans att irritera sig på er. Han skulle sett till att ni gjorde det ni skulle, och hade hon börjat skrika så hade han fått gå in och säga att det var han som sagt att ni inte behövde göra det eller detta, eller att han själv var på väg och skulle göra det.

Det enda som binder barn och partner samman är ju föräldern, och brister hen så faller allt.
  • Ess
    Kriya skrev 2015-02-23 07:07:13 följande:
    Man blir ju så ledsen av en sådan här trådstart. Ska skilsmässobarn känna att de är gäster hos sina föräldrar enligt TS? Varannan vecka gäst hos pappa och varannan vecka gäst hos mamma. Precis som TS vill kunna koppla av i ett hem vill ju barnen det också. Ett hem vill man kunna komma till när som helst och veta att man är välkommen till. Var någonstans är dessa tre barns hem, enligt TS? TS, dina egoistiska krav inkräktar på barnens grundläggande behov av trygghet och skapar sår inom barnen som förändrar deras personligheter.
    Vv är deras hem hos pappan, och vv hos mamman. Dom får helt enkelt slappna av i det hemmet där som ska va. Klarar dom inte det så kanske vv inte är något för dem, utan de ska bo fast på ett ställe och åka till den andra vh.

Flyttar man ihop med någon får man inse att den personen inte ser barnen på samma sätt som en förälder och är beroende av att ha lite framförhållning på vad som händer. Även ha chansen att säga nej till barnen om inte deras förälder är hemma.
  • Ess
    Anonym (.....mmm) skrev 2015-02-23 18:08:16 följande:
    Ja och innan ts stövlade in i barnens hem så bodde dem fast där! Kanske ts bör skaffa eget boende och hälsa på i barnens och pappans hem varannan helg?!
    Har jag missat att det är hans hus och att hon har flyttat in HOS honom?
    Jag förutsätter att de äger boendet tillsammans och har samma rätt att bestämma.

Mamman flyttade dit, och sen blev det vv. Det funkade inte innan eftersom hon bodde för långt ifrån.
  • Ess
    Anonym (MM) skrev 2015-02-23 17:48:54 följande:
    Jag har bara svårt för att se dem som familj. Den nära relationen har jag bara med min partner och barnen är bar i vägen tycker jag innerst inne. Men jag är en privat person som inte gillar att ha folk i mitt hem längre stunder och det gäller vem som helst och hans barn är som vem som helst för mig.
    Jag kände likadant. De kändes som gäster som stannade för länge.
  • Ess
    Kriya skrev 2015-02-24 08:01:04 följande:
    Var finns barnperspektivet i detta kyliga resonemang? Är man inte beredd att låta barnens behov av ett (eller två) genuina hem komma i första hand bör man inte skaffa en partner med barn. Man är i praktiken inte bara mamma/pappa bara varannan vecka - man är förälder hela tiden = barnen bör känna att de är efterlängtade och välkomna i båda hemmen så ofta de vill. Det är onaturligt för barn att uppleva att de är "avklippta" från en förälder bara för att det inte är avtalad umgängestid. Gillar inte alls resonemang som innebär att en partner vill ha bonusbarnen så lite som möjligt. Det är grymt mot barn. 
    Förälder, ja. Men vv så är det den ena av föräldrarna som har huvudansvaret och omvårdnaden om barnet, och då är barnets hem där. Vad är så svårt att förstå?

Vill man ha en partner som vill ha barnen lika mycket som man själv vill, och vill att partnern sätter barnen före sig själv. Tja, då ska man hålla ihop med den andre föräldern.
    Annars får man acceptera att det finns ytterligare en som har något att säga till om i hemmet. Annars är det brukligt att betala lön åt vederbörande, och då kallas det barnflicka.
    Alt så kan ju föräldern välja att leva ensam.
  • Ess
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-24 11:59:52 följande:
    För de flesta vet inte vad de ger sig in på, sen kan det vara försent när de får gemensamma osv. Med facit i hand säger i princip alla jag frågat: ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG MER!!!
    Jag har samma erfarenhet.
  • Ess
    Anonym (Nya villkor) skrev 2015-02-24 14:38:14 följande:
    Är det för att rättfärdiga ens egen skuld som man som separerad förälder gärna håller på och tuggar om att barnen alltid ska komma först osv? Det är ju de själva som misslyckats med att hålla ihop familjen (kanske för att man satsat ALLT på barnen och ALLTFÖR LITE på den vuxna relationen) och att låta barnen få bo på heltid med båda sina föräldrar. Det är alltså de som orsakat barnen den ohyggliga olyckan, sorgen och smärtan att försättas i den situationen.. Var finns barnperspektivet i det? Sedan är det så himla lätt att hitta nya syndabockar att lägga skulden på. Och så kör man med intensiv överkompensering på alla möjliga plan. I stället för att förstå att situationen är en helt annan för deras barn och att det medför nya förhållningssätt och villkor. Det är helt enkelt ett annat sätt att leva på än vad som gäller för kärnfamiljen, framför allt när föräldrarna valt att inleda nya relationer med nya partners. 

Det är ofta bioföräldrarna som gör det hela till en mycket större grej än vad det behöver vara. De projicerar gärna sina egna känslor på barnen, säkert pga skuldkänslor mm. 

Just saying! Särskåda er själva lite grann också.Vill man göra det riktigt enkelt för sig själva väljer man att leva ensam med sina barn istället. 
    Om man bortser från vissa förhållanden som inte ska hållas ihop. Så tycker jag att det är för mycket, JAG trivs inte i förhållandet, JAG är inte lycklig med min man, JAG väljer att lämna osv.
    Sedan blir det MIN PARTNER hindrar mig från att träffa mitt barn på heltid/när jag vill!
  • Ess
    Anonym (Nya villkor) skrev 2015-02-24 16:23:24 följande:
    Ja, exakt. Och det är väl inte bara förälderns/föräldrarnas nya respektive partners som gör ett aktivt val att ge sig in i relationen, det gör ju också de själva. Alltså får de lära sig att acceptera och respektera att partnern har behov av att deras barn inte kommer och går som de vill (i de fallen det är så att deras partner inte uppskattar det). 

Snacka om att vara EGO!
    Jag undrar om inte många föräldrar felaktigt tror att det är enklare att ge sig in i ett förhållande med en barnlös person. Man behöver inte va någon Einstein för att inse att det kräver en del att tussa ihop barn sen innan, enas om regler, vart man ska bo osv. 
    En barnlös person är ju inte bunden av att barnet ska träffa/växelvis boende med sin andra förälder. Föräldern tror nog att det bara är att hala in och sen ska partnern finna sig tillrätta utan att barnen och föräldern själv ska behöva göra några uppoffringar.
    En barnlös person har som regel ett eget liv och sitter inte hemma om kvällarna som en förälder med mindre barn ändå gör. Det blir automatiskt en större uppoffring för en barnlös att passa barnen, än vad det är för en förälder som ändå är hemma med sina egna barn.
  • Ess
    nymedlem skrev 2015-02-24 18:03:15 följande:
    För min egen del är det precis tvärtom.

Sedan jag fick barn har jag och aldrig och kommer aldrig välja en barnfr partner!

Barnfria har ingen aning om vad det innebär att vara förälder, vilket ansvar man har, att barnets behov alltid går först (vid behov) o.s.v.

Fattar inte varför föräldrar väljer barnfria partners?
    Jag håller med dig, lika barn leka bäst.
  • Ess
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 13:23:38 följande:
    Som du ser så har vi, trots att vi är av olika kön, samma erfarenheter. Vad det beror på kan jag inte svara på fullt ut. I mitt fall så kräver jag samma sak av andra som jag själv är villig att göra själv. Du kanske är en svag människa som man kan köra över?

Oavsett så anser jag att samma regler gäller för båda parter.

För att återgå till trådstarten så ser jag en egoistisk person med en väldigt kass karl.

Hon gick in i ett förhållande där det fanns två barn o lik en gökunge så såg hon till att barnen försvann o nu är det även jobbigt när barnen är ensamma med henne. Jag försår inte hur hon kan gå in i ett förhållande med en man för att sedan inte käpa hela paketet. Redan där så är dessa två personer fel för varandra.

Finns inte en chans att jag hade gått med på hennes villkor om jag var hennes man. Jag får iaf intrycket att barnen kom in i mannens liv först samt att de inte ens bett om att få komma in i sina föräldrars liv. Det bad trådstartaren om, däremot.

Skulle vara intressant att veta vad barnen gör som är så otroligt jobbig? Laga mat till dem måste vara jobbigt när man själv inte har behov av att äta
    Föräldrarna delar ansvaret om barnen. Vill barnen va med tex mig om jag är ensam, ja då är det totalt eget ansvar som gäller.
    Jag skulle aldrig laga mat till dem, det ligger på föräldern. Jag skulle heller inte ansvara för dem, utan det ligger också på föräldern att bedöma om dom är kapabla att klara sig ensamma.
    Jag skulle aldrig lägga upp mitt liv efter ungar som andra valt att skaffa, det får dom själva göra.
  • Ess
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 18:46:23 följande:
    Men nu läser du som du vill. Jag skriver inte att det behövs prioriteras alls.

Det funkar så enkelt.

Väljer man att flytta till någon med barn så ska inte barnen komma i kläm. Barnens förutsättningar ska inte ändras för att déras förälder har ett kliande i skrevet.

Jag kan inte ens förstå hur jag kan få på pälsen på en sådan här sida när jag som man, värnar om barn.

O om du läst vad jag skrivit så har jag inte valt att någon ska komma in o engagera sig i mina barn alls. Hon fick vackert vänta till barnen inte längre bodde kvar. Vilket hon gjorde.

Är det fler som anser att barnen är de som ska vara de som lider för att föräldrarna har separerat?
    Men om föräldern väljer att flytta ihop med en kvinna, men vill inte ändra något för sina barn eller sig själv. Då får han också acceptera att man lever separata liv, för det han då väljer är en kvinna som har ett eget liv och som inte känner behov av att varken blanda sig i, eller ta något ansvar som rör barnen.
  • Ess
    Iam skrev 2015-02-25 19:17:01 följande:
    Undrar hur länge din partner skulle stanna om hon läst det du skriver här... kliande i skrevet? Om det är det du är ute efter att stilla finns det medel mot flatlöss på apoteket och det är garanterat fritt från konsekvenser för barnen.

Har du döttrar hoppas jag att du uppfostrat dom till att tro på sig själva mer än att dom skaffar en karl som deras far som bara ser dom som någon som ska stilla kliet i skrevet.

Vidrig kvinnosyn.
  • Ess
    Kvastskaft skrev 2015-02-26 12:06:14 följande:
    I så fall undrar jag vilkas värde som ska respekteras? För vad jag kan se i trådstarten så satte hon efter ett tag ned foten o slängde ut ungarna på halvtid o nu är det gnäll att de inte håller sig borta under mammaveckan.

Vilka andra förändringar ska man göra? Enbart tillåta besök av vänner var annan vecka o då mellan 17.00-21.00.

Som jag ser det så kom TS in i barnens liv för att begränsa deras tillvaro med pappan.

Hon till o med funderar på en separation. Något hon nog borde göra för barnens skull då hon ändå uppvisar att hon inte vill ha med dem att göra.

Som jag skrev tidigare. En gökunge.
    Att hon i egennyttigt intresse föreslog vv, är ju mer till barnens fördel än nackdel. Men sen kommer det ju in huruvida barnen trivs med vv, eller om dom vill bo på ett ställe. Jag hade själv inte stått ut med hattande hit och dit, utan hade velat ha klart för mig vad som gäller. Är det vv så är det så.
    Nu vet jag inte vad barnen i ts klarar av själva, men det är inte för mycket begärt att slå en signal innan man kommer över, när det är meningen att de ska va hos mamman.
    Är dom sen som min mans barn var, och inte klarar av någonting själva, då gäller det att den ansvariga föräldern är hemma och tar hand om dem. Det är inte rätt om ett ofrivilligt ansvar faller på ts, det har föräldrarna redan delat upp mellan sig iom vv.
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).