• Myhanna

Trassligt/tovigt hår

Hej Jag har två flickor 6 och 8 år! Vi har sådana problem med deras trassliga toviga hår som blir! Vi skulle behöva gå upp en timme tidigare på morgonen för att kamma igenom håret utan att stressa! Jag vet egentligen inte vad jag ska använda för schampo och balsam till dem, har provat lite olika! Vissa balsam går bra andra helt värdelösa! Men även om jag hittar ett bra balsam och det går lätt att kamma efter dusch är det likadant varje morgon sedan ändå! Någon hör som har tips och erfarenhet för att slippa slita sönder håret! Tack på förhand

• Svar på tråden Trassligt/tovigt hår
  • spöke

Borstar du håret med Tangle Teezer? Det är betydligt mer smärtfritt än en vanlig borste och reder lättare ut tovor. 

• Myhanna
    Mini liten skrev 2015-02-17 08:54:36 följande:
    Flätar ni håret innan dom går och lägger sig?

Min lilla tjej har långt och tjockt hår och har det nästa alltid i fläta, inland tar hon inte ut flätan på kvällen men det spelar ingen roll
  • Myhanna

[quote=74871066][quote-nick]spöke skrev 2015-02-17 09:47:20 följande:[/quote-nick]Borstar du håret med Tangle Teezer? Det är betydligt mer smärtfritt än en vanlig borste och reder lättare ut tovor. [/ Det har jag inte hört talas om, vad är det?

• Alexi

Vår lösning är att sexåringen helt enkelt inte får ha längre år än page... Det är ett h*e med att reda ut hennes tunna hår om det blir för långt.

• Majsan70

Regelbunden toppning av håret, bra produkter som köps på salong eller i liknande affärer samt serum i håret innan utredning rekommenderar jag.

Sen får man prova sig fram vilken kam/ borste som fungerar bäst. tangle teezer är inte särskilt bra på dotterns hår. Däremot fungerar min fönborste utmärkt på hennes långa och mycket tjocka hår med fall och grova hårstrån. Även en glestandad kam är bra.
    Fläta på natten kan vara käckt för att slippa att det tovar ihop sig. Spraybalsam använder vi inte alls.

• Myhanna
    Dixie skrev 2015-02-19 20:24:08 följande:
    spraybalsam är vår räddning!! 

Hej vi har provat en hel del spraybalsam men de fungerar inte vad använder ni för någon?
  • Myhanna

[quote=74887532][quote-nick]Alexi skrev 2015-02-19 20:44:08 följande:[/quote-nick]Vår lösning är att sexåringen helt enkelt inte får ha längre år än page... Det är ett h*e med att reda ut hennes tunna hår om det blir för långt.[/ Jo jag vet man borde väl ha det kortare det är bara så svårt, min lulla tjej har änglahår, tjockt och långt och alla beundrar det såå!!

• Myhanna
    Majsan70 skrev 2015-02-19 21:22:34 följande:
    Regelbunden toppning av håret, bra produkter som köps på salong eller i liknande affärer samt serum i håret innan utredning rekommenderar jag. Sen får man prova sig fram vilken kam/ borste som fungerar bäst. tangle teezer är inte särskilt bra på dotterns hår. Däremot fungerar min fönborste utmärkt på hennes långa och mycket tjocka hår med fall och grova hårstrån. Även en glestandad kam är bra. Fläta på natten kan vara käckt för att slippa att det tovar ihop sig. Spraybalsam använder vi inte alls.

Försöker gå till frissan med jämna mellanrum så att hon toppar! Vad är serum? Vad/vilka är bra produkter? Jag använder bara lam till deras hår, glestandad!
  • Kodia

JAg läste ett tips någon gång om att använda örngott i bomullssatin. Det kanske kan funka?
    Om hon har lockigt hår kanske "no poo" metoden kan funka?

• Dixie
    Dixie skrev 2015-02-19 20:24:08 följande:

spraybalsam är vår räddning!! 

"Uniq One" - en röd flaska, jag brukar köpa hos min frisör - funkar även bra på mitt eget lockiga hår! 
  • lövet2

Så här gör jag med 10-åriga dotterns hår:
    På kvällen löser jag upp flätan och borstar hela håret med en Tangle Teezer (en livräddare för oss, för den halverar tiden det tar att borsta håret!). Varje slinga sprayar jag först med en blandning av 1 del äppelcidervinäger och 4-5 delar vatten. Det stinker i ett par sekunder men sedan försvinner lukten. Den här blandningen funkar bättre än någon balsamspray jag prövat. Hårborstningen tar 15-30 minuter, och under tiden gör hon läxan. Sedan flätar jag om håret. Varannan dag en fläta och varannan dag två. Jag inbillar mig att det är bra med variation.

Sedan sover dottern med fläta och går till skolan nästa dag utan att vi borstar på morgonen. Att genomgå proceduren även på morgonen orkar vi bara inte med, utan hårflätan får duga som den är!

Bästa balsamet vi testat för hennes hår, är TRESemmé, en vit flaska. Jag brukar använda schampoot av samma märke, men schampoot verkar inte vara lika viktigt.

• Loncelot

Bästa schampot o balsam dock dyrt, Maria Nila samt oljan orofluido som kan läggas i både vått o torrt hår, dessa gör underverk för lockigt som rakt hår.. (Dyrt men drygt och stor förpackning)

• spöke
    Myhanna skrev 2015-02-19 20:16:10 följande:
    [quote=74871066][quote-nick]spöke skrev 2015-02-17 09:47:20 följande:[/quote-nick]Borstar du håret med Tangle Teezer? Det är betydligt mer smärtfritt än en vanlig borste och reder lättare ut tovor. [/ Det har jag inte hört talas om, vad är det?
    Det är en hårborste som lättare reder ut håret utan att det gör ont. Funkar säkert olika bra beroende på hårtyp.
    För mina öron har det varit underbart. Ungen skriker inte alls lika mycket.

Googla Tangle Teezer och testa.
  • Majsan70
    Myhanna skrev 2015-02-19 22:03:03 följande:

Försöker gå till frissan med jämna mellanrum så att hon toppar! Vad är serum? Vad/vilka är bra produkter? Jag använder bara lam till deras hår, glestandad!
    Myhanna skrev 2015-02-19 22:03:03 följande:

Vi använder Alternas schampoo och balsam för det mesta. De har ett stort urval. Serum är vi mest förtjusta i Revlons, men även Orofluido har en bra olja/ serum att ta i topparna, men den luktar starkare. Hur långt emellan klippningarna? Vi har alltid kört ca 6-8 veckor emellan. Ibland använder vi Alternas One spray som är många produkter i en, finns även som vårdande schampoo/balsam blandning. Luktar gott men starkt. 
Svar på tråden Trassligt/tovigt hår