ni med barn
Har era barn känt yrsel?
Hur länge har det pågått i såna fall? Vad gjorde ni?
Läkarundersökning?
Min son känner yrsel när han reser sig från liggande till sittande/ stående ibland.
Orolig
Har era barn känt yrsel?
Hur länge har det pågått i såna fall? Vad gjorde ni?
Läkarundersökning?
Min son känner yrsel när han reser sig från liggande till sittande/ stående ibland.
Orolig
Lågt blodsocker? Hjärnbrist? Rest sig för fort?
Kan man inte bli yr av det när man växer mycket? Har han haft en växspurt precis?
Typiskt blodtrycksfall. Väldigt vanligt när de kommer i puberteten men lite mer ovanligt innan.
Syrran hade yrsel och svimmade lite till och från när hon var runt 12 år. Läkarna hittade inga fel på henna. Fick till slut reda på att blodkärlen inte hängde med när hon växte på längden och då fick hjärnan för lite blod när hon reste sig eller gjorde nått häftigt. Försvann efter typ 3 å eller nått. Tycker du ska kontakta vårdcentralen i förebyggande syfte för att utesluta nått allvarligt. Men det kan lika gärna vara nått "normalt" som järnbrist eller en kraftig växtspurt.
Lågt blodsocker? Hjärnbrist? Rest sig för fort?
Förhoppningsvis järnbrist i så fall. :D
Vi har varit till barnakuten idag. De tog inga prover. Men de gjorde EKG, massa neurologiska undersökningar och var även till öron/näsa /hals. Allt såg bra ut. Men de ville inte göra EEG eller röntgen, för de såg inget avvikande på undersökningen.
Det som läkaren sa var blodtrycksfall. Sonen ligger inom det normala i blodtryck men i nederkant som dr sa. Vilket kan göra att man blir lite lättare yrslig.
Min fundering är om de gjorde tillräckligt. Skulle de gjort mer?
Tack iallafall för era svar
Oerhört tacksam om det finns fler som vill svara.
Tack på förhand
Puffar lite
Om det bara är i de fallen gissar jag att det är helt ofarligt.
Jag kan ff få så i vuxen ålder även om det är ovanligare än när jag var yngre. Lämnar jag blod så kommer jag inte långt efter jag rest mig föränn jag måste böja ner huvudet mot golvet. Sitter i några dagar.
Men när jag var barn så minns jag hur det ofta blev nästan svart när jag reste mig. Som en gammal tv som stängdes av och liksom krympte synfältet utifrån och in. Oftast vände det innan det blev helt svart men oftast inte.
Jag visste precis hur långt jag kom från sängen i mitt rum tills jag behövde hugga fast mig i trappräcket och slänga ner huvudet mot golvet för att inte svimma :)
Minns inte hur gammal jag var, det fortsatte ju hela tonåren men jag är rätt säker på att det började innan jag var 12 iaf. Men inte hur länge (och jag var sen med puberteten så det var innan det)
Cosinius
Var du på Läkakontroll? Vad gjorde de?
Själv är jag jätterolig nu. Han har legat hela dagen sen vi kom hem från akuten. Huvudvärk, ont i magen, vill inte äta. Tycker det är lite jobbigt med ljuset från tv:n.
Kan tillägga att han är en orolig kille sommar så dåligt att åka till sjukhus. Så han var på helspänn hela tiden på sjukhuset- 4 1/2 timme. Kanske helt slut.
Jag är orolig i allafall.. tror ju det värsta????????
Kollade aldrig upp det, kommer från en släkt med folk med lågt blodtryck hela bunten så mamma tyckte det var helt normalt och jag mådde ju bra i övrigt.
När jag var gravid hade jag en gång ett tryck på 80/50 och då undrade barnmorskan om jag inte var djäkligt yr men jag tyckte inte det var så farligt var ju liksom rätt van även om det naturligtvis var lite värre än vanligt.
Har det kommit plötsligt och är vid andra tillfällen också så ligg på för att kolla upp det noga men som sagt är det bara när man reser sig upp häftigt och man mår bra i övrigt så känns det ok för mig iaf som alltid varit sån mer eller mindre.