Feminist, förklara detta för mig.
Hur ser du, Engström, på följande artikel förresten:
mobil.svd.se/opinion/feminism-ar-inte-lika-med-jamstalldhet_svd-3810616
Där tas bl a upp detta att män lever kortare än kvinnor.
Hur ser du, Engström, på följande artikel förresten:
mobil.svd.se/opinion/feminism-ar-inte-lika-med-jamstalldhet_svd-3810616
Där tas bl a upp detta att män lever kortare än kvinnor.
...så som sagt var, feminismen är i praktiken ett särintresse med tydlig agenda (att smutskasta män) men säger något annat när de får frågan om de inte bara företräder kvinnor. Kan inte riktigt släppa tanken på att de är som SD i det avseendet. De pratar väldigt fint om vad de står för, men när det kommer till kritan så har de bara en sak i huvudet ändå.
Känns som att du vill vända det till att handla om mäns utsatthet, som bevisligen finns, men kvinnors i hög grad med. Båda är lika viktiga att arbeta för, men vi män kan identifiera oss med det du tar upp lättare, det är därför manliga feminister som jag är de som talar om det, precis som de kvinnliga dito är de som talar våldtäkter osv. Ingen konstigt, lyssnar inte på de som utmålar män som idioter, det var det första jag lärde mig när jag intog feminismen.
För att komma till roten av problemet måste man angripa mansrollen, det är själva kärnan i feminismen. Den mansroll som gör att män utövar våld mot kvinnor OCH män. Men visst, alla alla som påstår att kvinnor utsätts för mer våld än män har fel, men att kvinnor och män överhuvudtaget utsätts för våld är ingen slump, det grundar sig i stereotypa könsroller där män förväntas vara våldsamma och känslokalla. Dock utövar de flesta män inte våld, men det är förklaringen hursom.
Hoppas du förstår feminismen någon bättre nu.
Fast det är nog för att du ser ena sidan bara: Att våld drabbar båda könen. Samtidigt vet vi att förövaren i regel är en man. Så att angripa mansrollen är grunden för jämställdhet, alltså.
www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Den-manliga-konsrollen-bade-gynnar-och-missgynnar-man/