Inlägg från: Anonym (Förklaring?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förklaring?)

Feminist, förklara detta för mig.

Tom Araya skrev 2015-03-12 03:16:43 följande:

Vad det gäller just kvinnors andel av våld i hemmet så läste jag någonstans att de  står för betydande del av våld mot barn samt att kvinnors våld mot vuxna män och kvinnor ökar. Ska se om jag kan hitta statistik eller artikel....

Det är ju betydligt mer relevant att kika på det totala utövandet av våld. Då är män enligt SCB till 87% utövare, men också utsatta till 60%. Kvinnor har alltså en mera passiv roll i båda kategorierna.
  • Anonym (Förklaring?)
    Tom Araya skrev 2015-03-12 03:18:34 följande:

Måste det vara en feministisk lösning, räcker det inte bara med att det fungerar?

Jo, men vederbörande kallade sig feminist.
  • Anonym (Förklaring?)
    Tom Araya skrev 2015-03-12 03:20:28 följande:

Jag avser större sammanhang än enbart våldsrelaterat.

Självfallet måste alla områden kikas på och åtgärdas om det går.
  • Anonym (Förklaring?)
    Tom Araya skrev 2015-03-12 03:25:16 följande:

Det är alldeles riktigt. Det var i sammanhanget våld mot barn som en delorsak till aggressivitet/våldsamhet som vuxen som jag tycker det är relevant att belysa kvinnors del.

OK, då förstår jag.

Tack för mig, återkommer senare idag.
  • Anonym (Förklaring?)
    Tom Araya skrev 2015-03-16 18:04:24 följande:

Tyvärr har vi ju fostrats på ett visst sätt, där pojkar pushas till att bli tuffa och ta för sig i högre grad än flickor. Det är på väg att ändras, men det tar ju tid och så har ju äldre generationer svårt att vänja sig vid den förändringen.

Tillhör du DEN äldre generationen eller?
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-17 09:48:45 följande:

Hmm... Du missade tydligen alltihop. Förändringar är inte på väg, utan de har redan skett. Kvinnor och män har idag samma möjligheter att söka alla jobb och utbildningar, och vara med i alla sammanhang. ....eller njae, inte män då, eftersom män formellt utesluts i massor av sammanhang. 

Var utesluts män?

Och snälla, svara med en snäll ton tack.
  • Anonym (Förklaring?)

Kvinnoförbund heter så eftersom att det är för kvinnor. Vill någon starta ett mansförbund så är det inte förbjudet. I alla partier är dock alla oavsett kön välkomna, man kan inte stirra sig blind på sidoorganisationer endast.

• Anonym (Förklaring?)
    Anonym (Vajert!) skrev 2015-03-20 15:26:57 följande:

Anledningen till att partiernas kvinnoförbund kom till var därför att resten av partierna var så oerhört mansdominerade. Man kan säga att partierna själva i stort sett var mansförbund.

Idag ser det dock bättre ut, men sifoförbund får naturligtvis finnas ändå.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-20 17:48:37 följande:

Men men men... Du borde få något slags pris för den där inledande meningen Du frågade i vilka sammanhang som män var uteslutna, och jag gav dig ett svar. Du verkar rättfärdiga existensen av dessa kvinnoförbund med att de just är till för kvinnor, och då undrar jag hur du tänker? ....eller om du över huvud taget gör det. För det är ju just det som är ett av de tunga feministernas främsta slagord; att män håller varandra bakom ryggen och stänger ute kvinnor. Men män skapar inte enkönade organisationer där man odlar hat och offermentalitet.

...och sedan är det inte så att jag har "stirrat mig blind" på sidoorganisationer, men jag undrar om inte du har gjort det. Hade ju några exempel till på hur kvinnor isolerar sig själva, men dessa utelämnade du helt och hållet.

Tyvärr, du kommer inte fram till något konkret som handlar om ett faktiskt förtryck av män, så det är vanskligt att bemöta dig.

Det med kvinnoförbund var ditt exempel, inte mitt.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-21 10:36:45 följande:

Men snälla du!!! Du frågade var män utesluts, och inte var de förtrycks. Därav svarade jag på var män utesluts. Och jag anser nog att det är problematiskt idag att kvinnor stänger in sig själva i de sammanhang jag gav exempel på. Och det handlar då inte om förtryck av män, utan om att kvinnor avskärmar sig och eldar på varandra i frågor om förtryck, att "män är djur" och kvinnor "offer" i största allmänhet. 

...men om vi ska ta den biten med förtryck då. I vilka sammanhang anser du att män förtrycker kvinnor? (...på det viset att det idag krävs ett brett agerande mot "alla" män, i samma anda som att utesluta dem i alla tänkbara sammanhang.)

Hur många kvinnor talar om män som djur? Kvinnor är också djur, rent biologiskt.

Våldet, naturligtvis. Och ja, män utsätts för mer våld än kvinnor, men de som använder våld är nästan alltid män. Då är inte min lösning att gnälla på kvinnor. Utan att kartlägga könsrollerna och förgöra dem, hur det än skulle gå till. Och med män som använder avser jag då inte "alla" män. Män på individuell basis kan vara jättebra. Bara så att vi är klara med den biten.

Vad anser du vore bra lösningar för ett mer jämställt samhälle? (utan att bara gnälla på det du ogillar idag)
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.