Inlägg från: Anonym (Förklaring?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förklaring?)

Feminist, förklara detta för mig.

DickRex skrev 2015-03-21 13:19:23 följande:

Man kan därför inte riktigt prata om "mäns våld mot kvinnor", eftersom det ger en felaktig bild av problematiken.

Äh, jo. Eftersom män slår kvinnor mycket oftare än kvinnor slår män. Dessvärre slår män andra män också. 9 av 10 som brukar våld i vårat samhälle är män. Där har vi problemet.
  • Anonym (Förklaring?)

Jag sade ju att män är mera utsatta för våld än kvinnor. Men det är en beskrivning av läget. Sedan kommer man till lösningsbiten. Då menar jag att man måste komma tillrätta med könsrollerna för att komma till bukt med att 9 av 10 av de som brukar våld är män.

Har du några lösningar överhuvudtaget?

• Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-21 14:16:56 följande:

Äh, jag ger upp. Är du knäpp, full eller driver du med mig? Kan du inte försöka hålla dig till tråden!

...och ja, jag har lösningar på massor av saker. Jag svarade i förgående fråga, men nu verkar du ju ha bytt tråd igen, så jag vet inte. Du frågande mig först om var män uteslöts, och jag svarade med massor av exempel på det. Du svarade inte på det, utan då växlade du till "förtryck av kvinnor" och tog upp "våld mot kvinnor". Jag replikerade på det och visade att män är lika mycket slagna av sina kvinnor som tvärt om. Detta kommenterar du inte över huvud taget, utan växlar spår igen och börjar prata om att det 9 av 10 som utövar våld är män, och att vi behöver komma till bukt med könsrollerna.

Ja, ja, ja, jag vet och håller med dig i mycket, men kan du inte någon gång kommentera eller svara på det jag skriver istället?

Jag inbillar mig att man genom att avskaffa sociala könsroller ÄVEN kommer till bukt med att en del män far illa av kvinnor i hushållet.

Jag vill ha konkreta förslag ifrån dig, i en lugn ton, inte en massa gnäll om var män utesluts. Alltså förslag hur det för ALLA kan bli bättre i samhället.
  • Anonym (Förklaring?)
    pyssel skrev 2015-03-21 14:42:20 följande:

@Dick Rex

Din länk innehåller fler intressanta siffror än "lika mycket", i betydelsen relativt jämn könsfördelning bland antalet våldsutövande i heteroparrelation. De mönster och siffror som handlar om våldets karaktär, förekomst och i vilken utsträckning våldsutsatt man resp. kvinna också är våldsutövare är ointressant för dig när du funderar över lösningar? Jag tycker den siffra du upprepar hela tiden är nog så värd att diskutera (fast hur funkar ditt testosteronspår här?), men varför bortse från övrigt som DN lyfter fram av studiens resultat?

Hen är litet fast i utsatta personer. Inte i hur man får bort att våld överhuvudtaget finns, jag menar att man måste konstatera att män använder mer våld än kvinnor för att lösa problemen.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-21 23:00:00 följande:

Men eftersom TS menar att det finns ett förtryck av kvinnor genom våld, så vill jag trycka på just det där med att det våldet mellan män och kvinnor är ganska "jämställt".

9 av 10 som använder våld är män. Det vill jag inte kalla jämställt.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-22 00:06:09 följande:

Det jag stör mig på är att män utmålas som skitstövlar som stänger ute, slår och förtrycker kvinnor (som ofta utmålas som oskyldiga offer).

Ja, vissa män ÄR skitstövlar. Det är bara att konstatera.

I övrigt verkar det som att du anser att vi redan uppnått jämställdhet i samhället.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-22 18:50:50 följande:

Ja, VISSA män är skitstövlar, men det är väl knappast något som alla män ska dömas kollektivt för eller?

...och i övrigt anser jag att vi på flera sätt har uppnått jämlikhet. Det finns t.ex inga lagar eller regler som åsidosätter kvinnor.

Nej, det gör de inte. Bara av extrema personer. Men inte av mig och andra "vanliga" feminister.

Så lagar är det jämställdhet handlar om bara?
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-22 19:23:46 följande:

Du återkommer till det där med 9 av 10 som använder våld, men jag förstår inte riktigt varför. Jag vet att det är så, men jag vet inte vad just den siffran har med jämställdhet att göra, för våldet som utövas mellan män och kvinnor är ju ganska jämställt. Män slår i första hand män...

Det finns ju massor av andra siffror som du kan ta upp i så fall om du vill göra skillnaderna mellan män och kvinnor stor, Jag tänker t.ex på skolan, där pojkar faller ur, eller självmord där 3 av 4 som tar livet av sig är pojkar/män. Arbetslösheten är högre bland män, liksom andelen missbrukare. Och andelen män är flera gånger högre än för kvinnor när det kommer till antalet dödsoffer i trafiken, till sjöss och i arbetsplatsolyckor.

Jag vill lösa alla de där grejerna. Jag tror inte det är problembeskrivningen vi skiljer oss i. Snarare lösningarna. Jag tror att det är könsrollerna som skapar problem både för män och kvinnor. Och det är dem man bör kartlägga för att finna lösningar. Finns ingen snabb lösning dock, men ändå.

Du verkar mera påstå att de otrevligheter som sker människor är någon sorts slump, och bör åtgärdas med bara straff? Rätta mig om jag har fel.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-23 01:49:56 följande:

"Rätta mig om jag har fel...." Ja, du inte bara har fel - du ÄR fel, hela tiden!!!!

Nej - det är inte en slump (och jag har aldrig påstått det) men det är mer komplicerat än att prata om kön som social konstruktion, och att det är där problemen ligger. Det finns visserligen en del riktigt sjuka våldsamma människor (oftast män) som vi aldrig når med några resonemang, men den stora massan av våld mellan könen (som faktiskt sker mellan hyfsat normala människor) tror jag att vi kan nå med utbildning i skolan (och inte straff. Varifrån fick du det?)

Straff måste finnas ändå. Inte tutal om den saken.

Folk skall utbildas i att det är dåligt att slåss... Vem skulle inte förespråka det?
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-23 01:53:49 följande:

...och som ett inlägg i den ursprungliga debatten:

sodrateatern.com/its-motherfing-tea-time/

Skulle det varit möjligt att göra motsvarande sak med kvinnlig strippa? 

Vad skulle detta ha med debatten att göra?
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.