Inlägg från: Anonym (Förklaring?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förklaring?)

Feminist, förklara detta för mig.

DickRex skrev 2015-02-25 08:22:47 följande:

Hmm... Tycker nog ibland att du verkar vara mer fast i stereotypa könsroller än vad som är vettigt. Vill påminna om att båda könen i heterosexuella förhållanden misshandlar varandra lika ofta, att 4 av 10 anmälda för barnmisshandel är kvinnor, och att det bara är några enstaka procent av männen som står för det (våld, krig och elände) som vi "alla" vill bort ifrån. Att då sätta en kvinnlig etikett på det goda som du står för är ju bara trångsynt, stigmatiserande, en missuppfattning av dig, och ger en felaktig bild av hur det faktiskt ligger till. Har du verkligen aldrig funderat över hur (och nu får du ursäkta epitetet, men jag hittade inget bättre) "hjärntvättad" och fast i könsrollstänkande du är? 

Men jämför då omsorg med krig så ser du skillnad. Och jag har inte påstått att ingen kvinna använder våld medan alla män gör det. Men som sagt, jämför omsorg och krig, så ser du. Humanistiska värderingar skall prägla ett gott samhälle.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-02-26 07:18:49 följande:

Jag varken tror eller påstår att du tror att ALLA män... eller att INGEN kvinna.... Jag visade på fakta för att påvisa hur förbannat fel och korkat det är att sätta en kvinnlig etikett på de humanistiska värderingar som normala människor vill ha som norm i Sverige.

...och övervikten av kvinnor i omsorgen visar lika lite på kvinnors fromhet, som mäns överrepresentation i krig visar på deras inneboende våldsamhet. Det är ju traditioner som till stor del placerar män och kvinnor där. Så jag återkommer till att de personer (många feminister) som hävdar att kvinnliga värderingar skulle stå så mycket högre i kurs än manliga, de är själva fast i ett förlegat könsrollstänkande. För i praktiken så slår och misshandlar även kvinnor (i motsats till vad den stereotypa könsrollen kräver av dem, utan istället i linje med kvinnors sanna natur) i sådan utsträckning att det är fel att sätta likhetstecken mellan humanistiskt och kvinnligt (feministiskt) beteende.

Det är inte 50/50 i synen på omsorg / krig mellan kvinnor och män. Vilket du också erkände. Vi måste ha mer omsorg och mindre krig. Och det handlar om att synliggöra skillnader mellan könen, målet är naturligtvis att kön inte skall spela någon roll alls, men där är vi inte ännu.

Jag förstår inte vad du har emot jämställdhet.
  • Anonym (Förklaring?)

Problemet med honom är att han tror att feminism skulle innebära en uteslutning av män.

Med den logiken skulle inte jag få liv av kalla mig feminist, då jag är man.

• Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-02-28 08:50:48 följande:

Faktum är att det sker en uteslutning av män (vilket jag gav exempel på men som du inte bemöter), men det är inget problem mig eller för män i allmänhet, utan för kvinnor. Det är just detta jag anser vara kontraproduktivt. Reglerat enkönade initiativ är måhända gulliga men tas inte på allvar, utan triggar bara igång feministfundamentalister och får många tjejer att tro att de är förtryckta offer bara för att de är tjejer.

Jag skiter i FI som sagt. Jag har en bakgrund inom MP och C.

Jag tycker om feminism och jag är man. Så är det bara.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-02-28 11:10:18 följande:

Va, vad är det med dig? Jag pratade inte om F!, utan att man utesluter män i diverse kvinnoförbund, utbildningar (och en hel skola, kvinnofolkhögskolan), många tävlingar (tjejvasan idag) och massor av kvinnliga nätverk. Eftersom du konsekvent inte bemöter detta så misstänker jag (men jag kan ha fel) att du inte har några synpunkter på dessa företeelser, utan tycker att det är helt OK och oproblematiskt att prata vackert om hur likställda kvinnor och män ska vara samtidigt som män i tusentals stadgar faktiskt är uteslutna.

Likaså verkar du se mellan fingrarna när det gäller kvinnors sanna natur. Du motiverar namnet "feminism" med att det kvinnliga (underförstått goda) beteendet ska vara norm, och sedan tycker du ingenting om att kvinnor slår sina män lika ofta som tvärt om och att 4 av 10 straffade för barnmisshandel är kvinnor. Är det så OK att kvinnor slår barn att man trots den höga representationen bland "våldsverkare" kan anse att kvinnor ändå är så goda av naturen att de får namnge en ism av godhet?

Jag tror gott om dig och om män i allmänhet som kallar sig feminister, men ni är lurade, och alltihop är en bluff.

...och de hårdföra feministerna (F!) är förledda, manshatande bittra stackare som inte bidrar med något annat än splittring och onödig frustration hos dem som köper deras budskap.

Du verkar ju inte ha några problem med att 9 av 10 som misshandlar andra i detta land är män.

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Den-manliga-konsrollen-bade-gynnar-och-missgynnar-man/
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-02-28 16:43:14 följande:

Det är inte helt irrelevant det där, men när feminister pratar om kvinnomisshandel (och det är en hel del av den varan) så är den siffran fel och irrelevant, för den stora majoriteten av offren är ju män. Detta är dock inget man hör att feminister framhåller, utan man ställer kvinnor mot män, och i den renodlade jämförelsen är vi faktiskt ganska lika.

...och ja män är våldsammare, och det har jag aldrig förnekat. Du svarar fortfarande inte på mina frågor, utan kommer med egna.

För att du påstår att jag är lurad bara för att jag kallar mig feminist. Inte så mycket att bemöta.

Och ja, båda grejerna är viktiga att prata om. Jag som feminist gör det.
  • Anonym (Förklaring?)
    Mila76 skrev 2015-03-03 15:38:22 följande:

Du skrev själv att det i dagens (antar att du skulle skriva samhälle) faktiskt är män som objektifieras och förtrycks. Det är dina egna ord, och dem jag svarade på.

Vad är det exakt jag klistrar på dig?

Du framstår som elak och dessutom verkar du ha svårigheter att argumentera på ett normalt sätt eftersom du går till personangrepp istället för att komma med sakliga motargument. Det om något är väl infantilt?

Feminism är väl ett känsligt ämne för vederbörande..
  • Anonym (Förklaring?)
    Mila76 skrev 2015-03-03 21:58:20 följande:

Det verkar vara ungefär som en röd flagga. Skrämmande. 

Ja, precis. Jag är förvisso man men känner ingen osäkerhet alls inför feminism.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-04 05:11:24 följande:

Svar: "så summan av kardemumman är..."

Debattera seriöst istället.
  • Anonym (Förklaring?)
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-04 15:32:11 följande:

TS,

Du har bara det ansvar du vill ta. Vill man verka för att bryta könsnormer så gör man det, man eller kvinna spelar ingen roll. Vill man inte så struntar man i det. Principiellt kan man ju jämföra med civilkurage. Ser du att någon vandaliserar på bussen, vad är ditt ansvar?

Tror att det ör bra att kolla upp ordet patriarkat också. Grundbetydelsen är antropologisk.

Jag känner till det ordet. Det är ju kopplat till mansrollen.

Jag brukar säga ifrån när strukturer upprätthålls. Men jag känner inte att jag kan förhindra män som våldtar kvinnor, bara genom min existens, som exempel. Samhället måste in där.
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.